اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

همراه با کاروان حج/ 18

ضرورت حفظ شئونات ایرانی اسلامی در ایام حج

زائران خانه خدا باید برای حفظ شئونات و کرامت ایرانی اسلامی در طول ایام حج دقت داشته باشند و نکاتی همچون پوشش مناسب، تقویت روحیه فعالیت گروهی و برخورد صحیح با سایر زائران خانه خدا را رعایت کنند.

ضرورت حفظ شئونات ایرانی اسلامی در ایام حج

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، یکی از نکات قابل توجه در ایام حج حفظ شئونات ایرانی اسلامی توسط زائران خانه خدا است.

امسال بر اساس تفاهم‌نامه ایران و عربستان، به حفظ شأن و کرامت زائران توجه ویژه‌ای شده است، بر همین اساس برای اینکه مسؤولان عربستان به کرامت و شأن ایرانیان احترام بگذارند، شایسته است که ایرانیان نیز به نکاتی توجه داشته باشند.

یکی از این نکات که از اهمیت زیادی برخوردار است، پوشش به شمار می‌رود که در کنار اهمیت آن برای اسلام و مسلمانان، برای مسؤولان عربستان نیز خط قرمز است.

به گفته داود باقری عضو کمیته سلامت مرکز پزشکی سازمان حج و زیارت، حفظ پوشش نه تنها برای بانوان بلکه برای آقایان نیز باید مورد توجه قرار گیرد، به طوری که آقایان در هتل و یا پشت‌بام و راهروها، پوشش مناسبی داشته باشند و از پوشیدن لباس‌های نازک و نامناسب پرهیز کنند.

همچنین بانوان نیز باید از لباس‌های نازک استفاده نکنند، چرا که با هوای گرم عربستان به ویژه طواف خانه خدا ممکن است تعریق مسائلی را پیش بیاورد که نه تنها از نظر شرعی نامناسب باشد، بلکه خارج از قوانین عربستان تلقی شده و مسؤولان عربستانی با آن‌ها برخورد می‌کنند.

یکی دیگر از مواردی که زائران خانه خدا در طول سفر حج باید رعایت کنند، فعالیت گروهی است چرا که سفر حج یک سفر گروهی و در زمان طولانی است، علاوه بر این افراد بر حسب کاروان در اتاق‌ها مستقر می‌شوند، به همین جهت زائران باید به این نکته توجه داشته و در خود روحیه فعالیت جمعی را تقویت کنند.

همچنین زائران ایرانی باید علاوه بر شرکت در نمازهای جماعت، از تردد در خیابان‌ها در موقع نماز بپرهیزند و برای حفظ شأن و کرامت ایرانی اسلامی تلاش کنند.

علاوه بر این، احترام به سایر زائران خانه خدا و عدم مجادله و بحث با متولیان عربستان از دیگر نکاتی است که زائران خانه خدا برای رعایت شئونات اسلامی ایرانی باید حفظ کنند. همچنین زائران خانه خدا باید اطلاعات لازم از قوانین عربستان را کسب کرده و مطابق با آن‌ها عمل کنند تا دچار مشکل نشوند.

به گزارش فارس، امسال 85 هزار و 200 زائر از کشورمان به حج تمتع مشرف می‌شوند که اولین گروه از 27 تیرماه به عربستان منتقل می‌شوند و تمامی زائران تا 24 مردادماه به حج اعزام خواهند شد. شعار حج 97 از سوی سازمان حج و زیارت «حج، تحول روحی و اخلاقی، سبک زندگی دینی، عزت و کرامت اسلامی» انتخاب شده است و بر اساس تفاهم‌نامه بین دو کشور حفظ امنیت، کرامت و شأن زائران ایرانی باید به خوبی حفظ شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول