اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  محیط زیست و گردشگری

آیا فرصت دوباره ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران می‌سوزد؟

ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران به دلیل مشکلات فنی رد شد، یک کارشناس برجسته منابع طبیعی ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران از سوی سازمان میراث فرهنگی را کجراهه دانست.

آیا فرصت دوباره ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران می‌سوزد؟

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس: سازمان میراث فرهنگی نزدیک به سه سال است که به دنبال ثبت جهانی جنگل ارسباران در کمیته یونسکو است، اما 11 تیرماه خبر رد این پرونده از سوی کمیته میراث جهانی یونسکو اعلام شد.

معاون میراث فرهنگی کشور پس از اعلام این خبر گفته است: کمیته میراث جهانی یونسکو در پی تلاش‌های هیات نمایندگی کشورمان و ارائه توجیهات علمی از رأی قبلی خود دایر بر«رد ثبت» ارسباران در فهرست میراث جهانی منصرف شده و با این رأی ایران می‌تواند پس از رفع مشکلات از جمله ضرورت جابه‌جایی زمین‌های کشاورزی موجود در منطقه نسبت به ارائه پرونده و ثبت اثر اقدام کند.

کجراهه میراث فرهنگی در ثبت میراث طبیعی

اما مرتضی شریفی محقق برجسته کشاورزی و منابع طبیعی در گفت و گو با خبرنگار فارس، کشیده شدن مقوله ثبت جنگل‌ها‌ی هیرکانی به عنوان میراث طبیعی از سوی سازمان میراث فرهنگی را یک کجراهه دانست.

به عقیده وی طبق ضوابط جهانی ثبت میراث طبیعی جهانی واجد معیارهای لازم، با هماهنگی دستگاه اجرایی متولی که به نمایندگی از دولت منابع را در تملک دارد، معمول است با این وجود  نزدیک به یک دهه است که هر از چند وقتی میراث فرهنگی از محل اعتبار ملی در مبحث خارج از تخصص خود در حوزه دیگر دستگاه‌ها ورود پیدا کرده دست به تهیه گزارش می‌زند.

 

به گفته این کارشناس آخرین مورد این ورود خارج تخصص را می توان به تهیه گزارش ثبت ارسباران عنوان کرد که در گزارش مزبور حتی ارزیابی میدانی شفافی از معیارهایی مثل: پروسه تاریخی زمین شناسی، پروسه اکولوژیک، جلوه‌های زیبائی شناسی و تنوع‌زیستی که منحصر بفرد بودن جهانی آن‌ها را توجیه نماید ارائه نشده است.

این استاد دانشگاه ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران از سوی سازمان میراث فرهنگی را تک بعدی دانست و اظهار داشت: آیا مسئولان این سازمان با حرکت بدون تخصص خود، آگاهانه یا ناآگاهانه در خدمت کشور دیگر نیستند که به این ترتیب امتیاز جهانی را از ما بگیرند؟

ثبت جهانی میراث طبیعی و جذب گردشگر در حوزه اکوتوریسم

محمداسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز پس از اعلام خبر رد ثبت این میراث طبیعی کشور اظهار داشته است: ایران باید اطلاعات بیشتری در مورد این پرونده به یونسکو ارائه می‌کرد.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نکته که ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران موجب افزایش تعداد گردشگران می‌شود گفت: این مساله ارزش افزوده را برای کشور به دنبال داشته و در بهبود وضعیت جوامع محلی نیز نقش موثری دارد.

 

براساس تصمیم ارزیابان اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) این پرونده رد (Non inscription) اعلام شده بود که با رایزنی‌های انجام‌شده باIUCN همچنین اعضای کمیته در دفاع از ارزش‌های پرونده امکان ثبت این اثر پس از رفع مشکلات عنوان‌ شده در ارزیابی کارشناسان اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت وجود دارد.

 منطقه حفاظت شده ارسباران به مساحت 78 هزار هکتار در شمال‌غرب ایران در استان آذربایجان‌شرقی و در مجاورت کشورهای آذربایجان و ارمنستان در کنار رود ارس قرار گرفته است.

این منطقه از سال 1973 به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام و در سال 1977 به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره به یونسکو معرفی شد.

 در سال 2016 پرونده این منطقه شامل 57 هزار هکتار از مساحت ذخیره‌گاه زیست‌کره بود، با توجه به ویژگی‌های طبیعی منحصر به‌فرد آن در دنیا مانند غنای گونه‌های گیاهی و  جانوری، وجود جوامع گیاهی منحصر به‌فرد، گونه‌های اندمیک، در برداشتن وسیع‌ترین جنگل آردوج و نیز آخرین حد پراکنش آن در نیمکره شمالی همچنین زیستگاه 15 گونه از جانوران در معرض خطر دنیاست که در فهرست گونه‌های در معرض خطر IUCN قرار دارند. این منطقه آخرین پناهگاه برخی از گونه‌های گیاهی و جانوری دنیا در نیمکره شمالی محسوب شده و بنابراین به عنوان زیستگاهی منحصر به‌فرد در دنیا به یونسکو معرفی شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول