اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

ازبکستان در پی ایجاد منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اوراسیا

رئیس باشگاه سیاسی اوراسیا گفت: ازبکستان در دوران ریاست خود موضوع امضای قرارداد ایجاد منطقه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی ارواسیا را مد نظر دارد.

ازبکستان در پی ایجاد منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اوراسیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «نیکیتا میندکوویچ» رئیس باشگاه سیاسی اوراسیا گفت: ازبکستان در دوران ریاست خود موضوع امضای قرارداد ایجاد منطقه تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی ارواسیا را بررسی کرده است.

میندکوویچ افزود: علاوه بر این امروز «تاشکند» به دنبال گسترش همکاری‌های دوجانبه با روسیه است و قراردادهای تجاری دوجانبه امضا، مسایل ترانزیتی را بررسی می‌کند.

وی تصریح کرد: جایگاه جغرافیایی ازبکستان در منطقه حایز اهمیت است و در این کشور مرکز ریلی آسیای مرکزی قرار دارد بدین دلیل حمل و نقل با دور زدن قلمرو ازبکستان سخت است.

میندکوویچ خاطرنشان کرد: به همین دلیل از تصمیم «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان مبنی بر بهبود روابط با همسایگان و افزایش شفاف سازی اقتصادی در منطقه به طور شدید استقبال می‌شود.

وی ادامه داد: موقعیت «تاشکند» در حال حاضر به ایجاد مسیرهای زیاد در چارچوب اتحادیه ارواسیا و تقویت مبادلات کالاها کمک می‌کند علاوه بر این، ازبکستان از نیروهای انسانی زیادی برخوردار است.

رئیس باشگاه سیاسی اوراسیا یادآوری کرد: در دوران زمامداری رئیس جمهور قبلی روابط خارجی ازبکستان در تمام ابعاد محدود بود و مدت های طولانی این کشور در سیاست خارجی بر سر تعیین مرزهای دولتی با 2 کشور از جمله تاجیکستان و قرقیزستان اختلاف داشت.

وی ادامه داد: در نتیجه حتی در مواردی مین گذاری و درگیری‌های مسلحانه و محاصره حمل و نقلی در مرز این کشورها به وقوع پیوست.

میندکوویچ تصریح کرد: جای تعجب است که رئیس جمهور جدید این مسایل را به طور سریع و موفقیت آمیز حل و فصل می‌کند و پس از دیدار روسای جمهور ازبکستان و تاجیکستان در ماه مارس سال جاری در زمینه افزایش تجارت مرزی کارهای قابل توجهی انجام شد.

وی گفت: امروز کالاها از تاجیکستان از جمله از قرقیزستان جنوبی از طریق قطار به بازارهای روسیه و قزاقستان منتقل می‌شوند.

این کارشناس افزود: هم اکنون تاشکند سیاست نزدیکی با همسایگان را پیاده می‌کند از جمله با تاجیکستان امکان ایجاد سیستم ضدهوایی مشترک را بررسی می‌کند و سطح همکاری‌ها با مسکو را افزایش داده است.

وی گفت: اتحادیه اقتصادی ارواسیا تنها طرح بزرگ همگرایی در آسیای مرکزی است.

این کارشناس افزود: ازبکستان عضو سازمان پیمان امنیت دسته جمعی نیست ولی روابطش با روسیه در مسایل امنیتی محکم است و در این کشور مسایل مربوط به افغانستان و تروریسم منطقه‌ای به طور مستمر بررسی و حل و فصل می‌شود.  

وی اظهار داشت: امروز مسایل امنیتی به خصوص در ارتباط با اوضاع افغانستان برای ازبکستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این کارشناس گفت: ازبکستان با «بلخ» افغانستان، محلی که سال‌ها اوضاع به طور قابل ملاحظه‌ای متزلزل شده، هم مرز است و در بیشتر موارد گروه‌های «طالبان» و «داعش» به مرز نزدیک می‌شوند و ریسک نفوذ گروه‌های تروریستی و قاچاق مواد مخدر افزایش می‌یابد.

میندکوویچ افزود: فعلا مسکو تهدیدات اصلی به تاجیکستان و ازبکستان را با گام‌های سیاسی خنثی می‌کند ولی اوضاع مستلزم گام‌های جدید در زمینه نظامی است.

وی گفت: در تاشکند مرکز ضدتروریسم سازمان همکاری شانگهای به سرپرستی خدمات فدرال روسیه فعالیت می‌کند و به احتمال قوی مبارزه مشترک علیه مراکز تروریستی در افغانستان و سوریه تمرین می‌شوند.

رئیس باشگاه سیاسی اوراسیا خاطرنشان کرد: امروز دوران انزوای ازبکستان سپری شده و در حال حاضر این کشور در منطقه بیش از پیش حضور پیدا کرده و مسایل مختلف را حل و فصل می‌کند.  

میندکوویچ در پایان گفت: ازبکستان و روسیه خواستار تعمیق بیش از پیش همکاری‌های متقابل نه تنها در مسایل امنیتی بلکه در مسایل ترانزیتی، تقسیم منابع آبی، طرح های زیربنایی نیز می‌باشند.  

اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم اکنون از کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان تشکیل شده است.

مجموع مساحت کشورهای عضو این اتحادیه بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع، جمعیت آن بیش از 180 میلیون نفر و تولید ناخالص داخلی آن در سال 2013 میلادی حدود 4 هزار میلیارد دلار (بر اساس معیار برابری قدرت خرید) است.

در چارچوب این اتحادیه، اعضای آن موافقت خود را با تردد آزاد کالا، سرمایه، نیروی کار و خدمات در مرزهای اوراسیا اعلام کرده‌اند. اعضای اوراسیا همچنین اعلام کرده‌اند که سیاست مشترکی در زمینه انرژی، صنعت، کشاورزی و وسایل نقلیه خواهند داشت.  

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول