اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

الاخبار گزارش داد

توافق قریب‌الوقوع در ریف شرقی درعا؛ مرز بیشتری در جنوب سوریه تحت کنترل ارتش

اردن پس از شکست مذاکرات دو روز گذشته در شهرک «بصری الشام» در تلاش است که گروه‌های مسلح حاضر در این منطقه در جنوب سوریه را وادار به مصالحه با دمشق کند.

توافق قریب‌الوقوع در ریف شرقی درعا؛ مرز بیشتری در جنوب سوریه تحت کنترل ارتش

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، اردن همه فشار خود را بر گروه‌های مسلح حاضر در جنوب سوریه بویژه ریف شرقی استان درعا اعمال کرده است تا این گروه‌ها را به سمت «مصالحه» با دولت سوریه سوق دهد؛ مسئله‌ای که در صورت حصول سبب خواهد شد که پرونده این منطقه حل شود.

پس از گذشت بیش از یک هفته از آغاز عملیات موفق ارتش سوریه در منطقه «اللجاه» ما بین ریف‌های درعا و سویداء، نیروهای سوری توانسته‌اند بیشتر مناطق ریف شرقی درعا را که سال‌ها یکی از مهمترین مقرهای تروریست‌ها در جنوب این کشور بود، باز پس بگیرند.

روزنامه «الاخبار» با مقدمه فوق گزارش داد، پس از رسیدن نقاط برخورد ارتش سوریه با تروریست‌ها به مناطق نزدیک به مرزهای اردن، مذکرات روسیه با گروههای مسلح حاضر در این منطقه با نظارت اردن، وارد مرحله جدیدی شده که ممکن است پرونده مناطق حد فاصل شهرک‌های «الطیبه و بصری الشام» و به سمت جنوب تا مرز اردن، بدون درگیری حل شود.

این مسئله به منزله نخستین گام حصول توافق‌هایی است که شامل گذرگاه نصیب، منطقه صیدا و همه مناطقی خواهد بود که در اطراف جاده بین المللی بین نصیب و منطقه خربه غزاله واقع شده است.

پس از اینکه دو روز گذشته دور نخست مذاکره طرف روس با افراد مسلح که در شهرک بصری الشام برگزار شد و شکست خورد، طرف اردنی مجددا به گروههای مسلح اعمال فشار کرد و در پی برگزاری دور بعدی مذاکرات به همراه آتش بس موقت برآمد.

منابع آگاه اعلام کردند که این آتش‌بس 48 ساعته خواهد بود و از 12 ظهر روز یکشنبه گذشته آغاز شده است. در واقع آخرین فرصتی است که «به افراد مسلح داده می‌شود تا از آغاز مجدد عملیات نظامی جلوگیری به عمل آید».

به گزارش الاخبار، در جریان دیدار جدیدی که روز گذشته بین هیئت نظامی روسیه و نمایندگان نظامی و غیر نظامی گروه‌های مسلح حاضر در ریف شرقی درعا برگزار شد، توافق اولیه‌ای حاصل شد که به موجب آن سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین تروریستها تحویل داده می‌شود تا مقدمات ورود یگانهای ارتش سوریه و گشتیهای پلیس نظامی روسیه به این مناطق فراهم شود.

قرار است گذرگاههایی برای افراد غیر نظامی ایجاد شود که تمایل دارند به ریف غربی سویداء منتقل شوند تا این پرونده مصالحه تکمیل گردد.

این نشست بدون اینکه هیچ یک از بندها مورد توافق قرار بگیرد، به پایان رسید و احتمال می‌رود برخی از شروط ویژه مربوط به مکانیزم حل و فصل وضعیت افراد مسلح حاضر در این منطقه بررسی شود.

این توافق احتمالی در صورت قطعی شدن، شامل شهرک‌های بصرى الشام، «خربا، جبیب، طیسیا، معربة، السماقیات، صماد، سمج، المتاعیة و الطیبة» و چند روستای کوچک دیگر خواهد بود. این توافق سبب خواهد شد که ارتش سوریه عملا بر نوار مرزی با اردن تا مرزهای شرقی گذرگاه نصیب مسلط شود؛ هر چند که امروز روزنامه الوطن سوریه اعلام کرد که تروریستهای بصری الشام تسلیم ارتش سوریه شده‌اند.

دیدبان حقوق بشر سوریه: افراد مسلح در بصری الشام توافق مصالحه را پذیرفته‌اند

گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه» -نزدیک به معارضان- در همین زمینه اعلام کرد که افراد مسلح حاضر در بصری الشام توافق مصالحه با دولت سوریه را پذیرفته‌اند.

دیدبان اعلام کرد که افراد مسلح با دولت سوریه به توافقی دست یافته‌اند و قصد دارند سلاح سنگین خود را تحویل دهند.

فعالان رسانه‌ای هم با انتشار تصاویری، خودروهای زرهی را نشان دادند که افراد مسلح تحویل نیروهای روس دادند.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از آنچه آنان را «منابع دیپلماتیک آگاه» می‌خواند گزارش داد که روسیه بر شروط تسلیم فراگیر اصرار دارد، ولی مذاکره کنندگان معارض اعلام کرده‌اند که فقط توافقی را خواهند پذیرفت که در جریان آن، اردن، ضامن حفظ سلامتی افراد غیر نظامی باشد که در استان درعا به 800 هزار نفر می‌رسد.

در واقع پیوستن بصری الشام به روند مصالحه که یک منطقه بزرگ نزدیک به مرکز استان درعا است، شکست بزرگی برای تروریستها به شمار می‌رود.


 

 

در مقابل تحولات مربوط به مذاکرات ریف شرقی درعا، از غرب درعا خبر می‌رسد که ارتش سوریه به صورت پراکنده به مواضع تروریستها حمله می‌کند تا مانع از هر گونه تماس زمینی بین تروریستهای حاضر در درعا و ریف غربی و شرقی آن شود.

در شمال غرب درعا نیز جبهه شهرک «طفس» روز گذشته شاهد شدیدترین درگیری‌ها بود. به گونه‌ای که تروریستهای حاضر در این منطقه مصالحه با دمشق را نپذیرفتند و اخباری از تماس این گروه با گروه تروریستی«جیش خالد بن الولید» منتشر شد.

جیش خالد هم ضمن تکذیب هر گونه توافق با این تروریستها، عناصر خود را از هر گونه تماس با «افراد مرتد» (عناصر گروه‌های مسلح) بر حذر داشت.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول