اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از بازار رنگین و کم‌رونق میوه‌ها تا دردسرهای تولید

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران گفت: هزینه تولید، نگهداری و برداشت زیاد است تنها برای برداشت میوه کشاورز باید کیلویی 800 تومان و با احتساب سایر هزینه‌ها باید کیلویی یک‌هزار و 400 تومان هزینه کند در این شرایط باید میوه را کیلویی یک‌هزار و 500 تومان به فروش برساند.

از بازار رنگین و کم‌رونق میوه‌ها تا دردسرهای تولید

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، در این فصل از سال رنگین‌کمان رنگ‌ها در بازار میوه مازندران جلوه‌گری می‌کند و کشاورزان در تکاپو برای برداشت و عرضه آن به سفره‌های مردم هستند.

کشاورزان مازندران برای اینکه محصولات‌شان به بار بنشیند تقریباً تمام طول سال در تکاپو برای آبیاری گرفته تا سم‌پاشی هستند تا در زمان برداشت محصول خوبی را به بازار عرضه کنند.

 

 

ولی موضوعی که همه‌ساله کشاورزان مازندران با آن مواجه هستند قیمت پایین میوه است که در برخی مواقع با هزینه‌های نگهداری و برداشت تقریباً برابری می‌کند.

با توجه به اینکه میوه‌های تابستانی برای تازه‌خوری هستند امکان نگهداری آن وجود ندارد تا کشاورزان در زمان برداشت عرضه نکنند و از قیمت پایین آن جلوگیری کنند؛ مجبور هستند با هر قیمتی هرچند ضرر آن را عرضه کنند که حداقل هزینه‌های نگهداری و برداشت خود را تأمین کنند.

حتی در مواردی روند کاهشی قیمت میوه ادامه دارد که کشاورز قادر به تأمین هزینه‌های برداشت نیست و در چنین شرایطی تمام آرزوهایی که کشاورز برای رسیدن به آن عرق ریخته در یک آن نقش بر آب می‌شود.

بهتر است فکری به حال وضعیت کشاورزی و کشاورزان مازندران اندیشیده شود؛ چراکه همه این مسائل موجب شده دیگر رمقی برای کشاورزان باقی نماند.

* تولید برای کشاورزان صرفه خوبی ندارد

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: درحال حاضر بازار میوه‌‌های تابستانی رنگین است با وجود این تولید برای کشاورزان صرفه خوبی ندارد.

 

 

محمدرضا شعبانی با اشاره به اینکه بازار میوه پررونق نیست، افزود: هزینه تولید، نگهداری و برداشت زیاد است تنها برای برداشت میوه کشاورز باید کیلویی 800 تومان و با احتساب سایر هزینه‌ها باید کیلویی یک‌هزار و 400 تومان هزینه کند در این شرایط باید میوه را کیلویی یک‌هزار و 500 تومان به فروش برساند.

وی با اشاره به اینکه قیمت نهاده‌های کشاورزی طی یک ماه اخیر بیش از دوبرابر شده است، اضافه کرد: ادوات کشاورزی سر به افلاک کشیده  و در بحث مکانیزاسیون نمی‌توان چندان کار کنیم که همه اینها بخشی از مشکلات کشاورزی محسوب می‌شود که واقعا درگیر آن هستیم.

 

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با اعلام اینکه در اقتصاد مقاومتی تنها صبوری می‌کنیم تا ببنیم وضعیت به کجا می‌رسد، گفت: باید بدانیم تولید محصولات کشاورزی خیلی دردسر دارد اگر یک میوه نباشد تازه متوجه می‌شویم چه اتفاقی می‌افتد، قیمت بالا می‌رود و همچنین تقاضا نیز افزایش می‌یابد ولی وقتی فراوانی است قدرش را نمی‌دانیم.

* رغبتی برای صادرات میوه وجود ندارد

شعبانی با بیان اینکه فضای صادراتی نیز خوب نیست، تصریح کرد: رغبتی برای صادرات میوه وجود ندارد و صادرکننده عقب‌نشینی می‌کند که باید در این زمینه برنامه‌ریزی درستی صورت گیرد.

 

 

وی به مشکلات متعدد بخش کشاورزی مازندران اشاره کرد و افزود: نخستین انتظار ما از دولت و وزیر جهاد کشاورزی موضوع بودجه است همه می‌گویند نداریم دولت هم اعلام می‌کند نداریم در چنین شرایطی کشاورز واقعا نمی‌داند چه اقدامی باید انجام دهد.

* هنوز پول پرتقال‌های شب عید خود را نگرفتیم

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با اعلام اینکه هنوز پول پرتقال‌های شب عید خود را نگرفتیم، افزود: قرار بود تا 31 خرداد ماه تسویه حساب شود ولی هنوز این اقدام انجام نشد باید پول بیاید تا چرخ کشاورز بگردد.

شعبانی بیان کرد: کشاورز برای اینکه محصولش به بار بنشیند باید هزینه‌های مختلف ازجمله مبارزه با علف هرز، سم‌پاشی و کارگری را تأمین کند؛ اگر عملیات داشت به‌خوبی انجام نشود در زمان برداشت با مشکل عدم کیفیت میوه برخورد می‌کنند که لازمه این بود که دولت به تعهدات خود عمل کند.

 

 

وی با اشاره به اینکه در  فصل تابستان و گرمای هوا باید آبیاری منظم باغ‌ها و مبارزه با آفت‌های مرکبات انجام شود، افزود: همچنین هوا خیلی گرم است و باید کشاورزان با کارشناسان مشورت کند تا با راه‌های مبارزه با گرمازدگی میوه و درختان آشنا شوند و به میوه و درختان خسارت وارد نشود.

مدیرعامل اتحادیه باغداران مازندران با تأکید بر اینکه میوه‌های تابستانه فسادپذیر هستند باید به‌موقع برداشت و حمل شوند، خاطرنشان کرد: در حمل و نقل ضعیف هستیم و از ماشین‌های سردخانه استفاده نمی‌کنیم تا به دست مصرف‌کننده برسد که بخشی از میوه‌های تابستانه تبدیل به ضایعات می‌شود.

 

 

شعبانی یادآور شد: باتوجه به اینکه میوه‌های تابستان برای تازه خوری هستند باید زود مصرف شوند و قابلیت نگهداری سردخانه‌ها و انبارها خیلی وجود ندارد.

به گزارش فارس، این کشاورز است که در گرما باید عرق بریزد و در سرما باید بلرزد و چشم انتظار این باشد که محصولش به بار بنشیند ولی در زمان برداشت به جای اینکه محصولش را با قیمت واقعی به فروش برساند باید به دریافت هزینه‌های تولید و در برخی مواقع حتی ضرر و زیان بسنده کند؛ این موضوع سریال تکراری کشاورزان مازندران است که همچنان ادامه دارد..

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول