اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

گفت‌وگوی فارس با حجت‌الاسلام‌والمسلمین درودی

آیا نهادها و وزارتخانه‌ها در برابر سند تحول آموزش و پرورش وظیفه دارند؟/ شاخص مجلس موفق در نظام تعلیم و تربیت

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش به نقش نهادها و وزارتخانه‌ها در برابر سند تحول اشاره کرد و گفت: همه وزرا باید برای برنامه‌های‌شان، پیوست آموزش و پرورش داشته باشند.

آیا نهادها و وزارتخانه‌ها در برابر سند تحول آموزش و پرورش وظیفه دارند؟/ شاخص مجلس موفق در نظام تعلیم و تربیت

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، تاکنون 3 بخش مصاحبه با حجت‌الاسلام والمسلمین حسین درودی معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش درباره سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با عنوان «تنها کتابی که با همکاری 600 نفر تدوین شد/ داروی بسیاری از آسیب‌های کشور را در این سند جست‌وجو کنید»، «آسیب‌های نظام آموزش غربی در ایران با احترام رفتاری به وصایای امام(ره) قابل درمان است» و «از چرخش نمره ورزش به شادابی جسمانی تا الزام سوادآموزی فرزند در سند ازدواج» منتشر شد.

در مصاحبه چهارم به نقش دستگاه‌ها و نهادها در برابر سند تحول بنیادین آموزش و پرروش پرداخته شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس اظهار کرد: یکی از علائم دشمن شناختی  و دور اندیشی مقام معظم رهبری، مطالبات پر اصرار ایشان نسبت  به سند  تحول بنیادین آموزش و پرورش است که ایشان در دیدار سال 96 فرهنگیان کشور با معظم له فرموده اند «چرا سند تحول آموزش و پرورش تا به حال عملیاتی نشده است؟ تا چه زمانی باید منتظر آماده شدن نظام‌نامه‌های سند تحول بود؟ ... من به‌طور جدی از وزیر محترم و مسئولان می‌خواهم که موضوع اجرایی شدن سند تحول را پیگیری کنند زیرا آموزش و پرورش نیازمند تحول عمقی و به دور از تغییرات ظاهری است»( 17 اردیبهشت 96 ).

وی ادامه داد: جهت پیگیری  مطالبات رهبر معظم انقلاب درباره سند تحول آموزش و پرورش، به علل عملیاتی نشدن این سند اشاره می‌‌کنم تا مسئولان مربوطه، وفاداری خودشان را نسبت به امام(ره) و رهبری و شهیدان، فعلاً و فکراً به اثبات برسانند.

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: با توجه به اظهارنظراتی که در تربیون‌ها و فضای مجازی از این اثر ملی منعکس شده  است می‌توان گفت به دیدگاهی که سند را ایده آلیسم معرفی می‌کند یا اینکه متن سند را نامفهوم و مشوش و غیر قابل اجرا دریافته‌اند و همچنین  صاحب نظرانی که محتوای سند را غنی و با قوام مشاهده نکردند، تقریبا پاسخ لازم داده شده است و اکنون نوبت به این نظر می رسد که سند تحول متمن زیرساخت‌هایی است که تا آنها مهیا و میسور نشود، کاربردی نمودن سند در سطح نشست‌ها و بخشنامه متوقف شدده و ابتر می‌ماند.

وی افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تحول نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور را در بر دارد که یک بخش مهم و معتنا آن به وزارت آموزش و پرورش مرتبط است، نه اینکه فقط آن مجموعه عظیم و اثرگذار به تنهایی باید تحول یابد بلکه آنهایی که از محصولات آن بهره‌برداری می‌کنند یا آن را مکلف در تربیت نیروی انسانی می‌کنند باید سهم خودشان ادا کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی توضیح داد: به عنوان مثال آموزش  پرورش، خانواده‌ای 40 میلیونی است زیرا حدود 13 میلیون دانش‌آموز و یک میلیون معلم و 26 میلیون خانواده‌های آنها هستند که نبض اقتصاد کشور را در دست دارند؛ بنا به اقرار کارشناسان اقتصادی آموزش و پرورش، این وزارتخانه حدود 3 درصد از کل بودجه کشور و 8 درصد از بودجه عمومی دولت را به خود اختصاص می‌دهد؛ یعنی اگر این جمعیت سرنوشت‌ساز را در گردش اقتصاد کشور در نظر داشته باشیم، مشاهده می‌کنیم که توزیع منابع و چرخه تولید و همچنین فرهنگ مصرف در اختیار آنهاست پس چگونه امکان دارد اقتصاد کشور بدون اولویت بخشی به آموزش و پرورش درمان شده و استمرار نظام اسلامی ادعا شود، یا اقتصاد مقاومتی را راهبری نموده و خون تازه و سلامت در رگ‌های اقتصاد کشور بدوانند.

*** همه وزرا باید برای برنامه‌های‌شان پیوست آموزش و پرورش داشته باشند

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در مبانی سند تحول صفحه 368 به مدیریت مشارکتی یعنی «نظارت بر منابع مختلف سازمانی از ابعاد مختلف هزینه‌ای، کارکردی و عملکردی در سطوح مختلف مدیریت و حیطه نظارتی متفاوت از نظر کیفیت و کمیت (سطح و گستره نظارت)، بهره‌گیری از سبک های مدیریت مشارکتی، حمایتی، تفویضی و حتی دستوری بنا به اقتضا و شرایط محیطی و سازمانی» اشاره  شده است، گفت: این متن می رساند که همه وزیران کشور باید جهت برنامه‌ها و فعالیتهای‌شان، پیوست آموزش و پرورش داشته باشند.

وی ادامه داد: بحث مشارکتی سند سبب می‌شود که اجرای آن در دو فاز برنامه ریزی شود؛ ابتدا برون ساحتی یعنی وزارتخانه‌های کشور  و سپس درون ساحتی که وزارت آموزش و پرورش را در بر می‌گیرد؛ البته در بخش بعدی لازم می‌شود که به مأموریت‌های اجزای تشکیل دهنده آموزش و پرورش پرداخته شود تا این توهم دفع شود که مشارکت مدیریتی در سند، مختص به دستگاه عظیم آموزش و پرورش است.

*** آشنایی با یکی از آفت‌های مدیریتی کشور

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی گفت: برای عملیاتی شدن سند باید فرصت ها را کاوش و کشف کرد نه اینکه فقط در صدد حل مسئله و چاره کار بود؛ به همین سبب حق تقدم با  نشست‌های تخصصی و تشکیل کارگروه‌های سند جهت احصاء فرصت‌هاست نه صرفا حل مسئله سند تحول بنیادین برای اجرای مطلق؛ چرا که سند تحول آموزش و پرورش، سند تحول کشور است.

وی اضافه کرد: در مبانی سند صفحه 371  آمده است «استفاده از افراد با صلاحیت های دینی، اخلاقی، علمی و تجربی در تمام سطوح رهبری و مدیریت تربیتی رسمی و عمومی، ضابطه‌گرایی و تبین دقیق وظایف، کارکردها، سیستم‌های پرداختی و پشتیبان با توجه به شایستگی‌ها و استعدادهای منابع انسانی و پرهیز از انتصاب‌های سلیقه‌ای و مبتنی بر ارتباطات بین فردی» که امروز یکی از آفت‌های مدیریتی کشور عدم رعایت همین توصیه سند  بوده و هست.

*** وظیفه مجلس/ شاخص مجلس موفق؛ تعداد مصوبات عملیاتی شده درباره آموزش و پرورش

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش به تقسیم وظایف دستگاه‌هایی اشاره کرد که در مبانی سند تحول  به آنها به صورت مستقیم یا تلویحی اشاره شده است و اظهار کرد: اولین نهاد، مجلس شورای اسلامی است؛ در مبانی سند صفحه 375 آمده است «توجه به ابعاد، لایه ها و انواع هویت: برنامه درسی ابعاد، همه لایه ها و انواع هویت(فردی، جنسیتی، دینی، قومی، ملی و جهانی) را نیز چون لازمه دستیابی به حیات طیبه می باشند، مورد تاکید قرار می‌دهد».

وی افزود: هر چند تکوین و تعالی هویت مشترک(انسانی، اسلامی وایرانی) و هویت اختصاصی (مذهبی، قومی، شغلی وجنسیتی)متربیان هر دو مورد توجه برنامه درسی است اما تأکید برنامه درسی همچون نظام تربیت رسمی و عمومی بر هویت مشترک انسانی، اسلامی و ایرانی خواهد بود ولی با فراهم نمودن فرصت‌های مناسب -به خصوص درابعاد غیر تجویزی(انتخابی واختیاری) برنامه درسی- زمینه مقدماتی تکوین و تعالی هویت اختصاصی متربیان را نیز متناسب با خصوصیات فردی آنان فراهم می آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی به چند مورد از وظایف مجلس شورای اسلامی در برابر سند تحول آموزش و پرورش را اشاره کرد و گفت: 1- مجلس شورای اسلامی در هر نشست خود دستوری از آموزش و پرورش را بررسی و تصویب کند.

2- مجلس شورای اسلامی فعالیت‌های برای آموزش و پرورش را یکی از امتیازات نمایندگان در کارنامه هایشان درج کند.

3- شاخص مجلس موفق، تعداد مصوبات عملیاتی شده پیرامون آموزش و پرورش معرفی شود.

4- هر ساله دولت موظف شود صورتجلسات و مصوبات عملی شده‌اش پیرامون آموزش و پرورش را برای مردم نجیب ایران رسانه‌ای کند.

*** وظیفه دولت/ دولت زمینه ساز حیات طیبه است

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی گفت: در مبانی سند صفحه 214 ذکر شده «در اصل سی ام و بند سوم اصل سوم قانون اساسی آمده است» یعنی مواد اول و دوم قانون، تأمین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی به رغم نظرات موافق و مخالف اجباری بودن تربیت، نظر غالب بر این است که تعلیم و تربیت اجباری به نفع کودکان است.

وی ادامه داد: ماده بیست و ششم اعلامیه جهانی حقوق بشر، ماده چهارم میثاق مبارزه علیه تبعیض در امر تربیت رسمی و عمومی و ماده بیست و هشتم میثاق جهانی حقوق کودک و ماده دوم قانون تأمین وسایل و امکانات تحصیل اطفال و جوانان ایرانی، بر اجباری بودن تربیت حکایت دارد؛ بر اساس اصل نهم و بند ششم اصل دوم و بند شانزدهم اصل سوم و اصل یازدهم قانون اساسی متحد‌الشکل بودن تربیت رسمی و عمومی امری عقلایی است که حدود و میزان هم شکلی آن را باید با استفاده از اصول تربیتی و حقایق علمی تعیین کرد.

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: لزوم دفاع از هویت ملی مشترک ایجاب می‌کند که همه کودکان لازم التعلیم، برخی آموزش های یکسان را ببینند و در انتخاب محتوا کاملاً آزاد نباشند؛ در عین حال به برخی تفاوت‌های دینی، مذهبی، زبانی و قومی نیز باید توجه کرد؛  روح قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز در اصول مرتبط با موضوع تربیت رسمی و عمومی چنین است؛ یعنی توجه به وحدت ملی در عین کثرت فرهنگی و قومی و مذهبی و کثرت در عین وحدت.

وی با اشاره به تکالیف و مسئولیت‌های تربیتی(دولت وخانواده)، گفت: دولت اسلامی موظف است شرایط برخورداری از همه حقوق تربیتی را به شیوه مناسب برای عموم شهروندان فراهم آورد؛ تعهدات دولت نسبت به حقِ بر تربیت به سه شکل شامل «تعهد به رعایت»، «تعهد به حمایت» و «تعهد به زمینه سازی برای تحقق کامل» است.

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی اضافه کرد: در بند 2- 4- 4مبانی سند تحول صفحه 178 آمده است «هدف از تشکیل حکومت در جامعه اسلامی بر اساس مبانی دینی، تحقق جامعه صالح در راستای برپایی جامعه عدل جهانی است و لذا این نوع حکومت باید زمینه هدایت آحاد مردم به سوی تحقق حیات طیبه را فراهم کند» بنابراین دولت زمینه ساز حیات طیبه است، نه صرفاً دولت مسئول نظم و امنیت اجتماعی و تأمین رفاه عمومی؛ به بیان دقیق‌تر، تأمین امنیت و رفاه، هدف اساسی دولت اسلامی نیست بلکه هدف دولت اسلامی، زمینه‌سازی حرکت عموم مردم در جهت تحقق حیات طیبه است که با توجه به لزوم آمادگی عموم افراد جامعه برای تحقق حیات طیبه، زمینه‌سازی جهت تربیت آنها در تلاش‌های این دولت اولویت دارد.

وی افزود: حتی بنا به تعبیری می‌توان گفت که حکومت اسلامی هدفی جز تربیت ندارد و هر آن چه به منزله هدف حکومت تلقی شود، نظیر اجرای احکام الهی و برپایی عدالت، همه نسبت به تربیت انسان وسیله یا هدف واسطی به شمار می‌روند. بدین ترتیب زمینه سازی برای هدایت افراد(تربیت) مقصد و هدف اصلی حکومت اسلامی است، چنان که مبدأ و ضامن بقای آن نیز می باشد؛ زیرا رسالت حکومت در اندیشه اسلامی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی برای تحقق مراتب حیات طیبه در همه ابعاد به منظور تکامل افراد جامعه اسلامی و پیشرفت همه جانبه و مداوم آن است (نه توسعه در مفهوم امروزین و محدود اقتصادی واجتماعی آن) و اساساً حکومت اسلامی (در دوران غیبت) صورت تفصیل یافته‌ای از تشکیلات اجتماعی رهبری دینی(ولایت فقیه جامع الشرایط) برای شکل گیری جامعه صالح و پیشرفت مداوم آن محسوب می شود.

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: کل نظام سیاسی(حکومت اسلامی) باید تحت اِشراف رهبری دینی تلاش کند تا نه تنها فرایند تربیت بر اساس نظام معیار اسلامی در همه نهادهای تربیت رسمی و غیررسمی در جامعه اسلامی تحقق یابد، بلکه باید بکوشد همه سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات خرد و کلان خود را با جهت دهی تربیتی سازمان دهد. از این رو جهت‌گیری تربیتی از مهم ترین اولویت های کل نظام سیاسی(و نه فقط قوه مجریه)محسوب می‌شود و لذا سیاست‌ها و برنامه های سیاسی و اقتصادی جامعه نمی توانند حدود و ثغور و کمیت و کیفیت فرایند تربیت را تعیین کنند بلکه خود باید تابعی از جهت‌گیری تربیتی نظام اسلامی باشند.

وی تصریح کرد: همچنین در بند 4-4-4 مبانی سند صفحه182 آمده است آمده است «تعهد دولت اسلامی به رعایت، حمایت و تحقق کامل حق عموم افراد جامعه بر تربیت، نه تنها دلالت بر این دارد که به افراد حقیقی و نهادها، سازمان ها، بنگاه ها و انجمن های غیردولتی نیز اجازه دهد در راستای تحقق کامل جریان تربیت مشارکت جویند بلکه باید با استفاده از سیاست‌گذاری‌های مناسب و سازوکارهای تشویقی، مشارکت سازنده نهادها و سازمان‌های غیردولتی را در پشتیبانی از فرایند تربیت زمینه سازی وتضمین کند لذا علاوه برحضور خانواده در جریان تربیت، باید فضایی گسترده برای مشارکت فعال همه نهادها وسازمان‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی جامعه که تمایل به حضور فعال در جریان تربیت دارند، فراهم آید؛ مشارکت نهادها و سازمان های غیردولتی در فرایند تربیت باید قانونمند و هماهنگ با غایت و هدف کلی فرایند تربیت در جامعه اسلامی و بر اساس اصول آن باشد و سازوکارهای قانونی آن توسط نهادهای ذی صلاح تعریف شود».

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی افزود: این بندهای سند می رساند، هر دولتی برای تغییر در کشور باید از آموز و پرورش آغاز نموده و در پایان دوره  عمر خود تعداد صورتجلسات و مصوبات مرتبط با آموزش و پرورش امتیاز او نسبت به دیگر دولت ها محسوب  شود. اگر این اولویت از هیأت دولت و اعضای آن در دست اقدام واقع نگردد، آموزش و پرورش ترکیب آمده از ژاپن و فرانسه بستر سند تحول نشده و در نتیجه چرخش های آن را بر نمی تابد.

وی به وظایف دولت در برابر سند تحول اشاره کرد و گفت: 1- هیأت دولت یکی از برنامه های خودش را تحت عنوان حیات طیبه معرفی نماید.

2- شرط اول معرفی وزرا به مجلس شورای اسلامی طرحی برای آموزش پرورش باشد.

3- تمام وزرا متناسب ظرفیت و رسالت‌های مجموعه‌های تحت امر خود، نشست‌هایی را در شورای معاونین خودشان و آموزش و پرورش برنامه‌ریزی کنند.

4- تمامی وزرا و معاونین، روند ثبت نام و حضور در انجمن اولیا و مربیان و رسیدگی به فرزندشان را در طی سال تحصیلی را، تحت عنوان برنامه تحول بنیادین رسانه‌ای کنند.

5- هر یک از وزرا و معاونین آنها متناسب ظرفیت و موقعیت‌ها، ساعاتی را در مدارس کشور به تدریس اقدام کنند.

6- دولت جهت حمایت میدانی از حقوق زنان، آموزش مهارت های سبک زندگی، در نظام معیار اسلامی را، به عنوان یک رشته تخصصی در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها  و مراکز فرهنگی مصوب نموده و برای تصدی پست های دولتی و خصوصی، آنرا شاخص اصلی قرار بدهد.

7- دولت وزیر خارجه را هر ساله موظف به گزارشی پیرامون آموزش و پرورش ایران، و هم چنین به کشورهای جهان که در آن سفرها نشستی حول آموزش و پرورش داشته است، اقدام کند.

*** وظیفه رسانه/ رسانه برای مدیران خود پرونده آموزش و پرورش تشکیل دهد 

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش به وظایف صدا و سیما در برابر سند تحول اشاره کرد و افزود: در مبانی سند صفحه  178-182 بند 3-4-4آمده است « با توجه به رشد وگسترش رسانه در دوران معاصر - در انواع دیداری، شنیداری، مکتوب، دیجیتالی و در اشکال جمعی و فردی و با هویت ملی و فرا ملی - که با تکیه بر پیشرفت‌های قابل توجه در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات همواره بر گستره نفوذ و تأثیرگذاری آنها افزوده می شود،بدون شک باید از دوران فعلی و پیش رو، به عنوان عصر رسانه نام برد از این رو یکی از عوامل بسیار مؤثر وحتی سهیم در فرایند تربیت در زمانه کنونی عبارت است از نهاد رسانه که به ویژه در اشکال تربیت غیر رسمی، و با استفاده از انواع جذابیت‌های هنری برای مخاطبان روز به روز عرصه را بر دیگر عوامل سهیم در تربیت به خصوص نهادهای تربیت رسمی و نهادهای سنتی تربیت(نظیرخانواده و مسجد) تنگ‌تر می‌نماید».

وی ادامه داد: البته وضع فعلی عملکرد انواع رسانه‌ها به گونه‌ای است که کمتر نقش مثبت دارند  و لذا بیشتر به آنها به صورت عاملی خطرآفرین و تهدیدی مشکل ساز برای فرایند تربیت نگریسته می‌شود اما به نظر می‌رسد قابلیت‌ها و ظرفیت‌های انواع رسانه به گونه‌ای است که می توانیم در شرایط پیش روی جوامع بشری به جای برخوردی منفعلانه و یا صرفاً منفی با این عامل مهم فرهنگی و اجتماعی، با سیاست گذاری و برنامه ریزی مناسب از توانمندی‌های انواع رسانه- دست کم در سطوح ملی و محلی-  به مثابه عاملی سهیم در فرایند تربیت برای جبران محدودیت‌های تربیت رسمی و نیز کمک به انواع تربیت غیررسمی بهره مند شویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی گفت: به هر حال این عامل به شدت تأثیرگذار فرهنگی در این صورت می‌تواند نقشی اساسی را در پشتیبانی شایسته از فرایند تربیت در جامعع معاصر برعهده گیرد و لذا در نگرش اسلامی می‌توان و باید از آن نیز به عنوان یکی از ارکان فرایند تربیت در جامعه اسلامی یاد کرد. البته اطلاق عنوان رکن فرایند تربیت به رسانه با توجه به گستردگی نقش و میزان تأثیری(مثبت یا منفی) است که انواع رسانه می‌توانند برکارکرد تربیت داشته باشند و لذا نباید به این گمان منجر شود که می توان انواع رسانه به ویژه اَشکال نوین فناوری اطلاعات و ارتباطات که عمدتاً در سطوح بین المللی و فراملی طراحی و سیاست گذاری و مدیریت می شوند، به لحاظ تربیتی تحت کنترل قرار داد.

وی ادامه داد: باید توجه کرد که رسانه در دنیای معاصر بیشتر به صورت عامل محیطی بیرونی و البته با کارکرد بسیار مؤثر بر فرایند تربیت به شمار می آید که فرصت ها و تهدیدهای فراوانی را در مسیر تحقق اهداف تربیت به دنبال دارد ولذا لازم است برای مواجهه فعال و هوشمندانه با انواع رسانه تدابیری مناسب اندیشیده و اقداماتی شایسته از سوی همه عوامل سهیم و موثر و تمام نهادهای تربیتی طراحی واجرا شود.

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش به وظایف رسانه در برابر سند تحول آموزش و پرورش اشاره کرد و بیان داشت: 1- صدا و سیما برای مدیران خود پرونده آموزش و پرورش تشکیل داده، و استمرار مدیریت آنان را منوط به اولویت بخشی این وزراتخانه عظیم بنماید.

2- صداو سیما تمام اخبار خودش را با اولویت آموزش و پرورش تعریف کند.

3- صداو سیما معلمان نمونه و دانش آموزان نخبه کشور را، در یک کارگروه مشارکتی جهت اداره برنامه های فرهنگی آن سازمان تعریف و برنامه ریزی کند.

*** وظیفه وزارت خارجه/ سفرا ملزم به ارائه طرحی برای آموزش و پرورش شوند

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش گفت: در مبانی سند صفحه 365 آمده است «اجرای پروژه‌های علمی و پژوهشی با مشارکت عوامل سهیم و مؤثر در جریان تربیت در سطح ملی و ارائه یافته‌ها به مجامع علمی و پژوهشی در سطح بین المللی، تاکید بر انعطاف در عین ثبات: سیاست ها، برنامه ها و روش ها در کلیه ابعاد زیرنظام برنامه درسی بایدضمن ابتناء بر مبانی فلسفی، ارزشی و دینی قدرت انطباق با تغییرات و تحولات در کلیه سطوح جهانی تا محلی را داشته باشد تا کفایت و کارآیی آن به مخاطره نیفتد».

وی به وظایف وزارت خارجه در برابر سند تحول آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: 1- وزرات خارجه تمامی سفرا و کادرها و رایزن های فرهنگی را، ملزم به ارائه طرحی برای آموزش و پرورش کند.

2- وزارت خارجه از تمام سفرهایی که توسط کارمندانش در یک سال تحصیلی صورت می‌گیرد مطالبه گزارشی متناسب نیازهای آموزش و پرورش داشته باشد.

3- وزارت خارجه یکی از شاخص‌های سفیران و یا هر عضوی که برای مأموریت در خارج کشور انتخاب می‌گردد، داشتن طرحی برای آموزش و پرورش ملزم کند.

4- وزارت خارجه برای برنامه‌های فرهنگی سفارتخانه ها، خصوصا کشورهای اسلامی از معلمان نمونه و دانش‌آموزان نخبه برنامه‌ای داشته باشد.


حجت‌الاسلام والمسلمین درودی اظهار کرد: در مبانی سند صفحه 386 آمده است «ارزشیابی از عملکرد دانشگاه‌ها و مراکز علمی- پژوهشی که به عنوان عوامل سهیم در جریان تربیت مسئولیت تربیت و به روز نگه‌داری منابع انسانی مورد نیاز نظام تربیت رسمی و عمومی را بر عهده دارند.  نظام تربیت رسمی و عمومی باید از طریق تأسیس مدارس تجربی یا مدارس همجوار دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی امکان کسب تجارب عملی و واقعی مورد نیاز را برای مربیان فراهم نماید» همچنین در صفحه 390 آمده است: «از آنجا که آرمان تربیت تحقق ذات واقعیت در وجود خویشتن و زمینه سازی برای کسب شایستگی جهت دستیابی به مراتبی ازحیات طیبه است، لذا برنامه‌ها و فرایندهای تربیت مربیان باید به صورت همه جانبه ابعاد مختلف رشد حرفه‌ای را در پنج سطح دانش، گرایش، رفتار، صفات و هویت مورد توجه قرار دهد».*** وظیفه وزارت علوم/ انتخاب وزیر علوم توسط معلمان و اساتید نمونه صورت گیرد

وی با بیان اینکه آموزش حین خدمت باید به صورت نظام‌مند و با هدف بهبود مستمر شایستگی‌های عمومی و حرفه‌ای مربیان برنامه ریزی شود و بخش جدایی ناپذیر از فرایند ارتقای شغلی منابع انسانی در همه سطوح تلقی شود، افزود: در صفحه 391 سند آمده است «سیاست‌ها و برنامه‌های رشد حرفه‌ای باید امکان انجام فعالیت‌های تحقیقاتی و پژوهشی  تبادل آن در سطح مدرسه، محلی، ملی و بین المللی را به منظور تولید دانش و ارتقاء و توسعه هویت حرفه‌ای مربیان فراهم کند. به این منظور نظام آموزش رسمی و عمومی باید فعالیت هایی که از سوی انجمن های علمی وپژوهشی یا از هر طریق دیگر برای ارتقاء سطح خدمات تربیتی انجام می شود را به رسمیت بشناسد.

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در صفحه 392 سند می‌گوید «عملکرد دانشگاه‌ها یا مؤسسات آموزش عالی که مسئولیت تربیت منابع انسانی را بر عهده دارند باید به صورت مستمر و بر اساس استانداردها در سطح ملی مورد ارزیابی قرار گیرند؛ سطح این استانداردها نباید از سطح استانداردهای بین‌المللی پایین‌تر باشد».

وی به وظایف وزارت علوم در برابر سند تحول اشاره کرد و گفت: 1- انتخاب وزیر علوم توسط معلمان و دانش آموزان و دانشجویان نمونه کشور و هم چنین اساتید نمونه، تعریف و سپس توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شود.

2- یکی از شاخص های اصلی اساتید نمونه دانشگاه‌های کشور حجم فعالیت های آنان درباره آموزش و پرورش تعریف و تصویب شود.

3-شاخص درجه بندی دانشگاه‌های کشور، فعال نمودن دانش آموزان در بازارکار قرار گیرد.

*** وظیفه وزارت بهداشت/ وزارت بهداشت معلمان و دانش‌آموزان نخبه را تحت پوشش درمانی قرار دهد

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش گفت: در مبانی سند صفحه 391 آمده است «کلیه مربیان باید در بدو ورود و نیز به صورت دوره ای مجاناً تحت آزمایش های پزشکی قرار گیرند و در طول خدمت نیز از سوی سازمان های قانونی تحت حمایت های درمانی قرار داشته باشند».

وی به وظایف وزارت بهداشت در برابر سند تحول اشاره کرد و افزود: 1- وزارت بهداشت معلمان نمونه و دانش آموزان نخبه کشور را به صورت ویژه، تحت پوشش دارویی و درمانی خود قرار دهد.

2- وزارت بهداشت تأیید گواهی نامه و مجوز مطب پزشکان را، با نیازهای آموزش و پرورش تعریف و تصویب کند.

3- وزارت بهداشت یکی از شرایط حمایت از پزشکان را تولید برنامه در شبکه آموزش و پرورش قرار دهد.

4- وزارت بهداشت یکی از شرایط خدمات رایگان خود را در قالب انجمن اولیا و مربیان موفق مدارس، تعریف  و تصویب کند.

5- وزارت بهداشت جهت برخی تحقیقات خود، متناسب ظرفیت مدارس کشور، برنامه‌هایی را جهت غنی سازی فعالیت‌های کارگاهی دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کند.

*** سازمان برنامه و بودجه/ بخشی از حقوق معلمان نمونه در فرم‌های مالیاتی کشور طراحی شود

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی اظهار کرد: در مبانی سند صفحه 365 آمده است «ارزیابی مستمر تأثیر فعالیت‌ها در زمینه تأمین منابع و تجهیز مدارس و مراکز علمی تحت  پوشش نظام و همسویی اقدامات با اهداف در نظام تربیت رسمی و عمومی» و همچنین صفحه 381 سند اشاره کرده است «مفهوم ارزشیابی نباید به مفهوم اندازه گیری تقلیل داده شود. ارزشیابی باید آینه تمام نمای اهداف(برنامه درسی و نظام تربیت رسمی و عمومی) باشد. ارزشیابی مغناطیس" توجه" است و عدم هماهنگی، به معطل ماندن هدف منجر می‌شود. حقوق هم‌طرازی تفاوت در پاداش و حقوق دریافتی امکان تحول را سد می‌کند».

وی به وظایف سازمان برنامه و بودجه در برابر سند تحول اشاره کرد و افزود: 1- سازمان برنامه و بودجه  بخشی از حقوق معلمان خصوصا معلمان نمونه و امتیازات اعتباری دانش‌آموزان نخبه را در فرم‌های مالیات کشور طراحی کند.

2- سازمان برنامه و بودجه پاداش پایان خدمت معلمان را در قالب امتیازات اقتصادی متناسب تعریف و تصویب کند.

3- سازمان برنامه و بودجه کشور برخی ساعات خدمت معلمان را با امتیازات خاص اجتماعی تعریف و تصویب کند.

*** وزارت ارتباطات/ وزارت ارتباطات به معلمان و دانش‌آموزان خدمات ویژه ارائه دهد

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش گفت: در مبانی سند صفحه 370 آمده است «افزایش بهره‌وری و استفاده آگاهانه از یافته‌های پژوهشی و فناوری‌های نوین در چارچوب  نظام معیار اسلامی: گسترش و تقویت پژوهش‌های معتبر و بهره‌مندی از یافته‌های آنها، شناسایی و به‌کارگیری هوشمندانه فناوری‌های نوین، توانمندسازی منابع انسانی، مدیریت بهینه منابع و مصارف».

وی به وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد و ادامه داد: 1- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، به تمام فعالیت های آموزشی معلمان و دانش‌آموزان خدمات ویژه ارائه دهد.

2- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرایط واگذاری امتیازات خودش به بخش خصوصی و دولتی  را اولویت قرار دادن آموزش و پرورش قرار دهد.

3- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، برنامه‌های فرهنگی و تبلیغاتی در شبکه‌ها را منوط به  مشارکت با آموزش و پرورش کند.

4- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرط انتخاب و انتصاب مدیران خودش را، ارائه طرحی برای آموزش و پرورش معرفی کند.

*** وظیفه حوزه‌های علمیه/ طلاب علاقه‌مند به آموزش و پرورش شناسایی شوند

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی اظهار کرد: در مبانی سند صفحه 368 آمده است «راهبری عوامل برای دستیابی به اهداف تربیت بر اساس دلالت های فلسفه تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران زیر نظام تربیتی و مدیریت، مسئولیت دارد تا همه عوامل موثر درون و برون سازمانی و فرآیندهای محیطی را به‌گونه‌ای هماهنگ و همسو نماید، تا زمینه تربیت متربیان در راستای تحقق اهداف نظام تربیت رسمی و عمومی فراهم آید. از این منظر راهبران ومدیران تربیتی با اسوه قرار دادن پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین (ع) و بهره مندی از سیره هدایتی و سبک رهبری و مدیریتی ایشان در صدد هستند تا دستیابی به اهداف تربیتی و هدایتی نظام را تسریع و تسهیل نماید».

وی وظایف حوزه‌های علمیه در برابر سند تحول اشاره کرد و گفت: حوزه های علمیه نیاز است که برای طلاب ورودی خود پرونده جداگانه آموزش و پرورش تشکیل دهند.

2- طلاب علاقه‌مند به آموزش و پرورش را از همان بدو ورود، شناسایی کرده و آموزش‌های لازم را در اختیار آنان قرار دهند.

3-برای شناخت آموزش و پرورش بخش‌های مرتبط به علوم اسلامی و انسانی در آموزش و پروش جزء دروس طلاب تعریف شود.

4- حوزه علمیه برای تربیت معلمان کشور، اساتیدی را جهت رهبری دروس معارف اسلامی در دانشگاه فرهنگیان و دوره‌های ضمن خدمت جزء اساتید رسمی خودش برنامه ریزی کند.

5- حوزه علمیه یکی از دروس عملی طلاب را نگارش متن دینی برای آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها، از همان بدو ورورد طلاب در دستور کار خود داشته باشد.

6- حوزه علمیه در پایان‌نامه‌های طلاب، آموزش و پرورش و امر مهم (الگو گریزی و نخبه کشی) را در اولویت معنا دار قرار بدهد.

*** وظیفه شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور/ تمام سایت‌های ستاد نمازجمعه‌های کشور ملزم به تعبیه جایگاهی جهت اخبار متعلق به آموزش و پرورش شوند

معاون امور استان‌های ستاد همکاری‌های حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش گفت: در مبانی سند صفحه 382 آمده است «توزیع بهینه فرصت های تربیتی میان انواع سه گانه )مکمل، فوق برنامه و اوقات فراغت) و انواع اهداف در ساحت های تربیت(اعتقادی عبادی و اخلاقی/ اجتماعی و سیاسی/بدنی و زیستی/ اقتصادی و حرفه‌ای/ علمی وفناوری/ زیبایی شناختی و هنری)»

وی به وظایف شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در برابر سند تحول اشاره کرد و ادامه داد: 1- شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور، تمام سایت‌های ستاد نمازجمعه‌های کشور را ملزم به تعبیه جایگاهی جهت اخبار متعلق به آموزش و پرورش کند.

2- شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور یکی از امتیازات ائمه جمعه را تعداد نشست‌ها و مصوبات کاربردی ائمه جمعه کشور تعریف و تصویب کند.

3- شورای سیاست گذاری ائمه جمعه کشور، یکی از شاخص‌های اصلی ائمه جمعه  موفق کشور را، ابتکارات حول نیازهای آموزش و پرورش قرار دهد.

*** وظیفه فرهنگستان زبان فارسی/ حضور معلمان و دانش‌آموزان نخبه در کارگروه‌های فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی

حجت‌الاسلام والمسلمین درودی گفت: در مبانی سند صفحه 384 آمده است «با توجه به خزانه واژگان غیر مشترک فارسی میان متربیان مناطق مختلف کشور، تولید منابع یادگیری زبانی متناسب با ویژگی های زبانی (فارسی) خاص مناطق مختلف در دستور کار قرار گیرد» و هم چنین در صفحه 385 به تنوع فرهنگی اشاره شده است «در راهنمایی و مشاوره باید هویت ویژه متربیان وتنوع فرهنگ‌ها به ویژه نظام معیار اسلامی مورد توجه قرار گیرد».

وی به وظیفه فرهنگستان زبان فارسی در برابر سند تحول آموزش و پرورش اشاره کرد و ادامه داد: 1- فرهنگستان زبان فارسی از دانش‌آموزان نخبه و معلمان نمونه در هر استانی جهت کارگروه‌های خود عضوگیری کند.

2- فرهنگستان زبان فارسی با استفاده از ظرفیت معلمان تولیدات خود را نشر داده و برای آنان که فعالیت اثرگذار داشته‌اند، امتیازات ویژه معرفی نماید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول