اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  صنفی فرهنگی

مالک نادری در گفت‌وگو با فارس:

ایران رتبه 112 ارتباط با صنعت در دنیا را دارد

مدیرکل فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: قراردادهای صنعتی دانشگاه‌های معتبر همانند هاروارد حدود 30 درصد است و در حال حاضر ایران رتبه 112 ارتباط با صنعت در دنیا را دارد

ایران رتبه 112 ارتباط با صنعت در دنیا را دارد

مالک نادری مدیرکل فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس با اشاره به چالش‌های دانشگاه‌ها برای ارتباط با صنعت و اینکه چه میزان از درآمدهای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی باید از محل اجرای پروژه‌های تحقیقاتی باشد، اظهارداشت: در برخی گزارشات و خبرها دیده می‌شود که به اشتباه بودجه دانشگاه‌های معتبر دنیا را از محل اجرای پروژه‌های صنعتی بین 70 تا 80 درصد اعلام می‌کنند در حالیکه اینطور نیست.

وی افزود: به عنوان مثال دانشگاه هاروارد که یکی از دانشگاه‌های خصوصی معتبر است 40 تا 50 درصد از بودجه خود را از طریق فدرال تأمین می‌کند و مابقی را بین 15 تا 20 درصد از طریق شهریه و پروژه‌های صنعتی با بخش خصوصی به دست می‌آورد، بنابراین فضاسازی‌هایی که در این باره انجام شده صحیح نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دانشگاه‌ها ظرفیت لازم را برای افزایش بیشتر درآمدهای خود از محل اجرای پروژه‌های صنعتی را ندارند، تصریح کرد: چرا این ظرفیت وجود دارد. دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رنکینگ بین‌المللی در جایگاه 112 دنیا قرار دارد و حجم قراردادها و برخی ملاک‌های ارزیابی را تا 92 درصد پر کرده است.

نادری با بیان اینکه میزان جذب قراردادهای صنعتی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیش از برخی دانشگاه‌های معتبر داخلی است، گفت: با نگاهی به میزان درآمدهای کشور در بخش‌های مختلف و قراردادهای منعقد شده با دانشگاه متوجه یک عدم تناسب می‌شویم چرا که اگر صنعت نفت را بزرگترین منبع مالی کشور در نظر بگیریم حجم قراردادها با این بخش کمتر از 4 درصد است.

وی افزود: این عدم تناسب نشان می‌دهد که اعتقادی از سوی مسئولان برای استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه نیست، همچنین به عنوان مثال وزارت صنایع درصد بسیار کمی از قراردادها با دانشگاه‌ها را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تأکید بر اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست که یکی از مهمترین سازمان‌ها برای حل بحران‌های محیط زیست است قراردادهای بسیار کمی با دانشگاه‌ها دارد، گفت: در این زمینه آمارها نشان می‌دهد که باید در رویکردها تجدیدنظر شود.

وی افزود: اخیراً وزارت نفت قراردادهای کلانی را با دانشگاه‌ها اعلام می‌کند اما درصد جذب آن و عملیاتی شدن این قراردادها اعلام نشده است. 

نادری همچنین از کاهش حجم قراردادهای دانشگاه صنعتی امیرکبیر با وزارت دفاع در حوزه صنعتی دفاعی در طول 2 سال گذشته خبرداد و در عین حال گفت: هرجا وزارت دفاع به سراغ دانشگاه‌ها در امر تولید تحقیقات علمی رفت، موفق شد و ضروری است که این ارتباط بین صنعت و صنایع دفاع تقویت شود.

وی در پاسخ به این سوال که بیشتر قراردادهای دانشگاه صنعتی امیرکبیر در چه حوزه‌هایی متمرکز است، گفت: برخلاف دستگاه‌های اجرایی، ارتباط با بخش خصوصی بسیار خوب است و هدف ما نیز ارتقای سطح ارتباط میان صنعت با دانشگاه در حوزه بخش خصوصی است؛ بیشتر قراردادهای دانشگاه با بخش خصوصی در حوزه‌های عمرانی و IT متمرکز شده است.

مدیرکل فناوری و ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان کرد: هدف ما ارتقای جایگاه صنعت با ایجاد ارتباط با مراکز تولیدات علمی است و تمام اظهار نظرها با اعداد و ارقام و مبتنی بر آمار ارائه می‌شود و هدف بررسی کارشناسی چالش‌ها و فرصت‌های ارتباط با صنعت است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول