اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

معاون وزیر کار مطرح کرد

تبیین حقوق شهروندی در روابط میان کارگر و کارفرما/ امنیت سرمایه گذاری و امنیت شغلی در کنار هم قرار گیرند

معاون روابط کار وزارت کار با بیان این که در رعایت تنظیم روابط کار بین جامعه کارگری و کارفرمایی نیازمند تبیین حقوق شهروندی هستیم، گفت: باید در این زمینه به مختصات خاصی برسیم تا علاوه بر داشتن نقطه نظرات مشترک، تنظیم کننده این امور باشیم .

تبیین حقوق شهروندی در روابط میان کارگر و کارفرما/ امنیت سرمایه گذاری و امنیت شغلی در کنار هم قرار گیرند

به گزارش خبرگزاری فارس، احمد مشیریان، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست شورای سیاستگذاری رویداد حقوق شهروندی، چشم انداز روشن کارآفرینی گفت: ما به عنوان مسوول در حوزه روابط کار ارتباط مستقیمی با جامعه کارگری و کارفرمایی داریم که شرکای اجتماعی ما هستند .

وی لازمه تنظیم روابط کار را رعایت حقوق شهروندی در قبال این دو گروه عنوان و اظهار کرد: رعایت حقوق هر دو گروه ضروری است.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: این وزارتخانه با جایگاهی که دارد روابط این دو گروه را تنظیم می کند و تعادل می بخشد .

مشیریان با بیان این که امنیت شغلی از مهمترین عوامل مورد نیاز جامعه کارگری است، تاکید کرد: همچنین در کار شایسته نیز ، اصلی ترین رکن  رعایت حقوق شهروندی است. 

وی با اشاره به این که برای تنظیم روابط کار و ایجاد شور و هیجان در جامعه کارگری و افزایش بهره وری باید زمینه های امنیت شغلی فراهم شود، تصریح کرد: در این راستا جامعه کارفرمایی هم باید زمینه های این کار را فراهم کند . 

معاون روابط کار تاکید کرد: خواسته جامعه کارفرمایی وجود امنیت شغلی است ولی در عین حال به امنیت سرمایه گذاری نیز تاکید دارند و در صورتی که انتظار بهره وری بالا داریم باید امنیت سرمایه گذار  نیز برقرار شود.

وی معتقد است امنیت شغلی و امنیت سرمایه گذاری ، هر دو  لازم و ملزوم هم هستند و در تمامی کشورهای دنیا به همین شکل است .

مشیریان با تاکید بر این که باید بر اساس بومی سازی امنیت سرمایه گذاری و امنیت شغلی در کنار هم قرار گیرند، بیان کرد: حقوق شهروندی را باید از دید هر دو طرف در نظر بگیریم .

ارتباط کارآفرینی و حقوق شهروندی در سه بند اقتصاد شفاف، حق مالکیت و اشتغال

در ادامه این نشست رحیم سرهنگی، مدیر کل دفتر توسعه کارآفرینی و بهره وری کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مفاهیم کارآفرینی و حقوق شهروندی بسیار به هم نزدیک هستند، اظهارکرد: به عنوان تجربه مشابه ای که در شمال ایتالیا اتفاق افتاد، اکوسیستم کارآفرینی در آن منطقه دچار اختلال شد. مسئولان منطقه برای حل این مشکل استاندارد های زندگی در آن منطقه را در همه زمینه های فرهنگی، تفریحی ، امنیتی و ... افزایش دادند نتیجه این تغییرات باعث جذب افراد خلاق و کارآفرین در منطقه شد.

سرهنگی با تاکید بر اینکه حقوق شهروندی در سه بند اقتصاد شفاف و رقابتی، حق مالکیت، اشتغال و کار شایسته به طور مشخص با کارآفرینی ارتباط مستقیم دارد، تصریح کرد: این آیتم ها باعث ایجاد و توسعه یک جریان کارآفرینی در جامعه می شوند؛ ما در شاخص جهانی کارآفرینی سال 2017 در بین 137 کشور رتبه 85 را داشتیم و در سال 2018 به جایگاه 72 رسیدیم.

مدیر کل دفتر توسعه کارآفرینی و بهره وری کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: هر چه شاخص های کلان اقتصادی کشور تغییر داشته باشد تاثیر مستقیم بر کارآفرینی دارد.

قوای سه‌گانه مدت زمان انتظار برای تحقق هر بخش حقوق شهروندی را به مردم بگویند

در ادامه این نشست اکبر نوری، دستیار وزیر ارتباطات در حقوق شهروندی گفت:  ما نباید به حقوق شهروندی تنها به عنوان یک وظیفه یا تکلیف نگاه کنیم بلکه چکیده دین، فرهنگ ، جامعه، تاریخ و عشق به کشور و میهنمان، همان حقوق شهروندی است. حقوق شهروندی برابر با توسعه در همه وجوه فرهنگی ، اخلاقی ، انسانی و حقوقی است.

وی افزود: یکی از مهمترین موضوعاتی که هر دولتی با آن سر و کار دارد مسئله اشتغال است و منشور حقوق شهروندی در غالب بندها به صورت مستقیم و غیرمستقیم به این موضوع پرداخته است.

نوری در ادامه تصریح کرد: حقوق شهروندی دارای سه ضلع رابطه ی دولت با مردم ، رابطه ی مردم با دولت ، رابطه ی مردم با مردم است که دو ضلع آن مردم هستند. پس مطالبه گری حقوق شهروندی از جامعه مدنی آغاز می شود و به دولت می رسد و آگاهی شرط اول مطالبه گری است.

دستیار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در امور حقوق شهروندی تاکید کرد:  شرط اینکه دولت بتواند تکلیف خود را درست انجام دهد این است که متعاقبا مردم هم تکلیف خود را درست انجام دهند.

نوری با بیان اینکه منشور حقوق شهروندی اساسا یک نمونه آرمانی و یک چشم انداز است برای اینکه سمت و سوی حرکت یک مجموعه را مشخص می کند، بیان کرد: تبدیل شدن منشور به یک گفتمان موضوع مهمی است ، زمانی گفتمان حقوق شهروندی  در جامعه ایجاد می شود که هر سه ساخت ذهنی، زبانی و رفتاری افراد جامعه تحت تاثیر مفهوم حقوق شهروندی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: برای تحقق منشور " تعیین دوره انتظار برای مردم " یک امر بسیار مهم است و قوای سه گانه وظیفه دارند به مردم اعلام کنند برای تحقق هر بخش از حقوق شهروندی چه بازه زمانی نیاز است.

 ایمنی کار برای کارگران از حقوق شهروندی است

همچنین علیرضا محجوب در نشست شورای سیاستگذاری رویداد حقوق شهروندی چشم انداز روشن کارآفرینی، گفت: در حقیقت عبارت حقوق شهروندی جمله و مفهوم فاخری است و معمولا حقوق شهروندی را همان حقوق مدنی می دانند.

وی ادامه داد: این نشان می دهد که حقوق شهروندی یک مفهوم جدید و تازه نیست و از گذشته بوده است .

محجوب تاکید کرد: امسال در سازمان بین المللی کار درباره مباحث خشونت محیط کاری بحث شد که در حقوق شهروندی هم به آنها اشاره شده است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان این که عدالت و مهربانی بخشی از حقوق شهروندی هستند، تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی در ابتدا و سپس قوه مجریه و قضاییه باید پیگیر اجرایی شدن حقوق شهروندی در جامعه باشند.

دبیرکل خانه کارگر همچنین  ایمنی کار برای کارگران را از حقوق شهروندی خواند .

وی با اشاره به این که سرفصل اساسی حقوق شهروندی، انسان است، اظهار کرد: کار شایسته، حقوق مدنی و حقوق اجتماعی از زیر مجموعه های حقوق شهروندی هستند.

انتهای پیام/آ

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول