اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تغيير روند جنگ در الحدیده؛ نیروهای متجاوز همچنان در حلقه محاصره‌اند

با آنکه نیروهای متجاوز تحت حمایت عربستان و امارات از عده و عُده خوبی برخوردارند، هنوز موفق نشده‌اند حلقه محاصره خود در جبهه ساحل غربی یمن را بشکنند و حتی حملات شدید سه روزه اخیر با اعزام چند تیپ کمکی نیز راه به جایی نبرد.

تغيير روند جنگ در الحدیده؛ نیروهای متجاوز همچنان در حلقه محاصره‌اند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، مهلتی که امارات به نیروهای تحت الحمایه خود داده بود تا خطوط امدادی قطع شده در ساحل غربی یمن را باز کنند، دیروز جمعه به پایان رسید بی‌آنکه موفقیتی در این مأموریت به دست آورند.

پس از آنکه از اواخر اردیبهشت ماه، عملیات ائتلاف سعودی و اماراتی علیه شهر ساحلی الحدیده در غرب یمن آغاز شد، این ائتلاف هنوز نتوانسته موفقیتی در اشغال شهر الحدیده یا بندر و فرودگاه آن به دست آورد. علاوه بر این، نیروهای یمنی موفق شدند خطوط امدادی نیروهای مهاجم را حداقل از سه نقطه به موازات ساحل قطع کنند.

روزنامه الاخبار لبنان با اشاره به این ناکامی ائتلاف اماراتی سعودی، نوشت که «مهاجمان بی‌آنکه موفقیتی در روند درگیری در ساحل غربی کسب کنند، مهلتی که امارات به آنها داده بود، از دست دادند».

این روزنامه لبنانی نوشت: ارتش و کمیته‌های مردمی یمن باآنکه با نیروهای هم‌پیمان ائتلاف متجاوز [سعودی-اماراتی] اختلاف زیادی در عِده و عُده دارند، برتری نظامی خود در میدان نبرد در ساحل غربی را ثابت کردند و پیشروی اشغالگران در نوار ساحلی [از جنوب به شمال] را به عملیات کمین بزرگی تبدیل کردند و شبه‌نظامیان وابسته به امارات خود را در تله یافته‌اند.

«نیروهای یمنی موفق شده‌اند همه راه‌های امداد و پشتیبانی شبه‌نظامیان را بسته‌اند و آنها را مجبور کرده‌اند که کشته‌ها و زخمی‌های خود را از شهرستان الدریهمی (در جنوب استان الحدیده) از طریق دریا (به عقب) منتقل کنند».

پیشتر و در اواخر ماه مبارک رمضان، نیروهای یمنی موفق شده‌ بودند که خط پیشروی شبه‌نظامیان ائتلاف را به موازات خط ساحلی از جنوب به شمال (تعز به الحدیده) شروع شد، در سه نقطه از جمله در «الجاح» و «الفازه» قطع کنند و شبه‌نظامیان را در حداقل سه نقطه محاصره کنند.

 

مهلت یک هفتگی

فرماندهی عملیات نظامی شبه‌نظامیان ائتلاف سعودی در ساحل غربی یمن به عهده امارات است. سران امارات که در عدن، در جنوب یمن و در اتاق عملیات پایگاه «العَنَد» در استان لحج حاضرند، جمعه هفته گذشته به نیروهای خود مهلت دادند که ظرف یک هفته، حلقه محاصره ارتش یمن علیه خود را بشکنند اما روز جمعه (دیروز) این مهلت تمام شد و آنان نتوانستند کاری از پیش ببرند.

امارات فرماندهان «تیپ‌های العمالقه»، طارق محمد عبدالله صالح (برادرزاده علی عبدالله صالح) فرمانده نیروهای «گارد ریاست جمهوری» را به عدن فراخواند و به آنان گفت که یک هفته مهلت دارند تا حلقه محاصره را در منطقه الفازه در جنوب شرقی شهرستان التحیتا و در منطقه الجاح بشکنند اما آنان بر خلاف حملات گسترده موفق نشدند.

حملات در سه روز اخیر که نیرویی به استعداد ۱۳ تیپ در آن حضور داشتند، ناکام ماند. دو گردان از تیپ‌های العمالقه (۱۲۵۰ نیرو) یکی در نزدیکی فرودگاه الحدیده و دیگری در منطقه کوهستانی در نزدیکی الدریهمی هنوز در محاصره‌اند و خطوط امداد آنان در علیفقه و الجاح و الفازه قطع، و در کنترل نیروهای یمنی است.

نیروهای یمن موفق شده‌اند که روند تهاجمی شبه‌نظامیان ائتلاف را از نزدیکی فرودگاه تا شهرستان التحیتا در ۵۰ کیلومتری جنوب الحدیده متوقف کنند.

طی سه روز گذشته حملات شدیدی برای شکستن این محاصره انجام شد. ۱۳ تیپ در این حملات شرکت داشتند. شش تیپ العمالقه و دو تیپ طارق صالح و دو تیپ از شبه‌نظامیان موسوم به «المقاومة التهامیة». بعد از دو روز به طور فوری درخواست اعزام دو تیپ دیگر از تیپ‌های موسوم به «گارد ریاست جمهوری» به فرماندهی عنصر تکفیری «مهران القباطی» شد و یک تیپ نیز به نام تیپ سوم منطقه نظامی چهارم از حامیان رئیس جمهور مستعفی فراخوانده شد. این نیروها از پشتیبانی هوایی و بالگردهای آپاچی نیز برخوردار بودند اما تا امروز در التحیتا هیچ موفقیتی کسب نکرده‌اند. این نیروها هرگاه تحت حملات شدید هوایی موفق به پیشروی شدند، ساعاتی بعد ناچار به عقب‌نشینی شده‌اند.

دور شدن جنگ از شهر الحدیده

نیروهای یمنی موفق شده‌اند درگیری‌ها را از دروازه‌های شهر الحدیده به شهرستان التحیتا (در ۵۰ کیلومتری جنوب شهر) منتقل و با این کار از گوچ تعداد بیشتری از مردم جلوگیری کنند.

تاکنون بیش از ۶۰ هزار نفر از شهر الحدیده به شهر إب کوچ کرده و بیش از دو هزار خانواده نیز در مدارس صنعاء (پایتخت) پذیرش شده‌اند. موج بزرگتر کوچ که نگرانی‌های داخلی و بین‌المللی را برانگیخته بود، به دلیل متوقف شدن درگیری‌ها در نزدیکی شهر و تغییر روند جنگ، متوقف شده است اما با این حال، کوچ مردم از نقاطی در استان الحدیده که شاهد درگیری است به مناطق امن این استان ادامه دارد.

عربستان و ائتلاف سعودی مکررا مدعی است که در جنگ خود جانب انسانی را کاملا رعایت می‌کند اما این جنگ نه تنها هزاران خانواده را آواره کرده بلکه در چند روز گذشته چندین خودرو غیرنظامی از آوارگان که در حال کوچ بودند، هدف حملات هوایی قرار گرفته است.

شهر صنعتی الحدیده یکی از استان‌های تولیدی یمن به شمار می‌رود. این استان به دلیل ساحلی بود و در اختیار ارتش و کمیته‌های مردمی بودن، از تنها راه‌های تنفس مردم و ورود کالا و مایحتاج روزانه مردم یمن است که کشورشان در محاصره هوایی، زمینی و دریایی عربستان و امارات قرار دارد.

جنگ عربستان علیه مردم یمن از فروردین سال ۱۳۹۴ آغاز شده و در حالی که ریاض قصد داشت یک ماهه جنگ را به سود خود فیصله دهد، اکنون در سال چهارم قرار دارد. تاکنون بیش از ۳۵ هزار یمنی به صورت مستقیم بر اثر جنگ عربستان کشته یا مجروح شده‌اند و رقمی بیش از این مقدار به صورت غیرمستقیم بر اثر جنگ جان باخته‌اند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول