اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خراسان رضوی

ضرورت در دسترس بودن اسناد معتبر از شهدا برای نویسندگان/ کتاب «به‌وقت اردیبهشت»؛ زندگی شهید قاسمی دانا

مراسم رونمایی کتاب «به‌وقت اردیبهشت» در حالی برگزار شد که در آن به‌ضرورت در دسترس بودن اسناد معتبر از شهدا برای نویسندگان تاکید شد.

ضرورت در دسترس بودن اسناد معتبر از شهدا برای نویسندگان/  کتاب «به‌وقت اردیبهشت»؛ زندگی شهید قاسمی دانا

به‌گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مراسم رونمایی کتاب «به‌وقت اردیبهشت» در حالی در دفتر خبرگزاری تسنیم خراسان رضوی برگزار شد که در آن به‌ضرورت در دسترس بودن اسناد معتبر از شهدا برای نویسندگان تاکید شد.

نویسنده کتاب «به‌وقت اردیبهشت» با اشاره به اینکه سال‌هاست، انگیزه نوشتن برای شهدا را دارم؛ گفت: نگارش در خصوص شهدا، با مجموعه داستان‌های کوتاه در مورد شهدای دفاع مقدس و زیر نظر علی موسوی گرمارودی آغاز شد.

مریم عرفانیان دغدغه اصلی خود را نوشتن برای شهدا دانست و بیان کرد: در گذشته برای یکی از کتاب‌هایی که در حوزه دفاع مقدس بود، با مادر شهید «حسن قاسمی دانا» مصاحبه‌ای انجام داده بودم، اما به‌دلایلی منتشر نشد تا اینکه به‌علت درخواست یکی از انتشارات مبنی بر ارائه داستان کوتاه، این مصاحبه در قالب کتابی منتشر شد و نام آن «به‌وقت اردیبهشت» گذاشتم.

وی ادامه داد: دل کندن از مادیات و دلبستگی‌های دنیوی از جمله ویژگی‌های خاص شهدا بوده که برای همه نویسندگان حوزه دفاع مقدس جذاب است.

نویسنده کتاب «به‌وقت اردیبهشت» با اشاره به‌اینکه، همیشه برای من جذاب بوده و از دغدغه‌‍‌های من است؛ اضافه کرد: با وجود نوشتن بیش از 30 کتاب در مورد شهدا، هنوز چگونگی این مسئله برای من سئوال است.

عرفانیان با تاکید بر اینکه کتاب «به‌وقت اردیبهشت» دربرگیرنده داستان کوتاهی از زندگی شهید قاسمی دانا است؛ متذکر شد: اینکه نویسنده داستان با راوی قصه در ارتباط باشد، به‌رفع ابهاماتی که ممکن است برای نویسنده ایجاد شود، کمک می‌کند.

وی با اشاره به‌اینکه برای نوشتن این کتاب تحقیق و پژوهش بسیاری انجام دادم؛ اضافه کرد: من همه فیلم‌ها، مصاحبه‌ها و نکات جذاب زندگی شهید و خانواده او را بررسی کردم و سعی کردم، این مطلب، به‌واقعیت بسیار نزدیک باشد تا در جامعه تاثیرگذاری خوبی داشته باشد.

نویسنده کتاب «به‌وقت اردیبهشت» مدافعان حرم را متفاوت از شهدای دفاع مقدس دانست و افزود: شهید قاسمی دانا می‌گوید، «این مرزها را آدم‌ها ایجاد کردند، شیعه و مسلمان هر جا در خطر بود باید به‌کمک او شتافت»، تاثیرات این کار 30 یا 40 سال دیگر مشخص می‌شود.

عرفانیان جدایی نویسندگان از فضای کار برای شهدا را مشکل دانست و عنوان کرد: باید به‌این درک برسیم که در نگارش داستان های شهدا هنوز نقاط قابل تاملی وجود دارد.

وی با اشاره به‌موجود بودن اسناد معتبر از شهدای مدافع حرم و در دسترس بودن خانواده آنها، یادآور شد: نوشتن در خصوص شهدای مدافع در مقایسه با نویسندگی برای شهدای دفاع مقدس، آسان‌تر است، چراکه شهدای مدافع حرم قابل لمس هستند.

نویسنده کتاب «به‌وقت اردیبهشت» تاکید کرد: در خصوص زندگی شهدا، سعی کردم به‌زندگی اجتماعی آنها بیش از بعد عبادی و معنوی توجه کنم و در این کتاب هم تنها 2 فصل مربوط به‌شهادت بوده و بقیه مربوط به‌زندگی عادی، اجتماعی است.

عرفانیان با تاکید بر این نکته که جوانان ما فکر می‌کنند،کتب دفاع مقدس اندیشه متعصابه بعضی افراد است که بر زندگی آنها سایه افکنده و اگر با جوانان دوست باشیم و احساسات آنها را برانگیزیم، بی‌شک کتب شهدای دفاع مقدس را نیز مطالعه می‌کنند.

نظم در زندگی؛ ویژگی بارز شهید قاسمی دانا

در ادامه این مراسم، مریم طربی مادر شهید قاسمی دانا در خصوص فرزندش گفت: نکته مهم زندگی پسرم، نظم در همه امور زندگی‌اش بود و برای همه کارهایش هدف مشخصی داشت و حتی برای دورهمی‌هایی که با دوستانش داشت هم تعیین هدف می‌کرد و به‌کار فرهنگی می‌پرداخت.

وی از تاکید شهید قاسم دانا به‌دوستانش در خصوص حفظ دوستی گفت و ادامه داد: او بر غیبت کردن بسیار حساس بود و هرگاه وارد مجلسی می‌شد، خودش 2 تا 3 ساعت به‌خوبی و بدون صحبت از شخص خاصی، سخن می‌گفت و همه را جذب خود می‌کرد.

طربی ادامه داد: فرزندم توانسته بود برخی از دوستانش را با نماز آشتی دهد.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم پس از رونمایی از کتاب «به‌وقت اردیبهشت»، پرتره شهید قاسمی دانا که توسط سعید بابایی ترسیم شده بود، به‌مادر شهید «حسن قاسمی دانا» اهدا شد.

انتهای پیام/ 70031

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول