اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری جهان

ثبت رکورد سردترین نقطه کره زمین در قطب جنوب

محققان موفق به شناسایی بخش هایی از قاره قطب جنوب شده اند که در شرق آن قرار دارد و سردترین نقطه کره زمین محسوب می شود.

ثبت رکورد سردترین نقطه کره زمین در قطب جنوب

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، اگر چه همه می دانند که قطب جنوب یکی از نقاط بسیار سرد جهان محسوب می شود، اما شاید آگاهی از میزان سرمای این بخش از دنیا جالب توجه باشد.

پژوهشگران مرکز داده برف و یخ دانشگاه کلورادو بولدر موفق به شناسایی بخش هایی از قطب جنوب شده اند که میزان برودت هوا در آن به منفی 100 درجه سانتیگراد می رسد.

این منطقه به شدت سرد در شرق قطب جنوب قرار دارد و منطقه ای به نسبت بزرگ و خالی از هرگونه سکنه و جانداری است. وسعت منطقه یادشده تقریبا به اندازه کشور استرالیا است.

منطقه یادشده حدود 3500 متر بالاتر از سطح دریا قرا دارد و هوایی که در این منطقه جریان دارد به شدت خشک و راکد است. پیش از این در سال 1983 یک ایستگاه هواشناسی روسی توانست رکورد دمایی منفی 89 درجه را در این منطقه ثبت کند و سپس در سال 2013 داده های ماهواره ای منجر به ثبت رکورد منفی 93 درجه شد. اما بررسی جدید نشان می دهد حداقل دمای این منطقه می تواند از ارقام یادشده هم کمتر باشد.

ثبت اطلاعات جدید ناشی از جمع آوری داده های مختلف از برخی ماهواره های ناسا، ماهواره های زیست محیطی  و ایستگاه های زمینی از سال 2004 تا 2016 است. در پژوهش های یادشده بیش از 100 نقطه با دمای منفط 98 درجه هم شناسایی شده و به ثبت رسیده اند.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول