اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

در مراسم روز جهانی هیدروگرافی اعلام شد

هیدروگرافی در کشور مظلوم واقع شده است/ مزایای دریاها و تأمین دو نیاز اساسی بشر

لزوم شناخت دقیق از دریا و اقیانوس‌ها، امکان تأمین تغذیه و اشتعال از دریا، تأثیر پیاده‌سازی دقیق علم هیدروگرافی در نگهداری دریاها و لزوم توجه بیشتر به علم هیدروگرافی در کشور از مواردی بود که در همایش روز جهانی هیدروگرافی مطرح شد.

هیدروگرافی در کشور مظلوم واقع شده است/ مزایای دریاها و تأمین دو نیاز اساسی بشر

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، همایش روز جهانی هیدروگرافی با محوریت ژرفاسنجی اساس پایداری دریاها، اقیانوس‌ها و آبراهه‌ها امروز به همت سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد.

در این مراسم پیام دبیرکل سازمان بین‌المللی هیدروگرافی مطرح شد.

به گفته ماتیاس یوناس، دبیرکل سازمان جهانی هیدروگرافی این مراسم هر سال در ماه ژوئن در مقر سازمان بین‌المللی هیدروگرافی در موناکو و سایر سازمان‌های ذی‌ربط در دیگر نقاط جهان برگزار می‌شود.

به گفته دبیرکل سازمان جهانی هیدروگرافی شناخت دقیق از خصوصیات دریاها و اقیانوس‌ها برای بشر بسیار حیاتی است؛ در حال حاضر سیاره ما میزبان بیش از 7 میلیارد انسان است که همگی نیازمند تغذیه و اشتغال هستند و دریاها و اقیانوس‌ها می‌توانند این دو نیاز انسان را در مقیاس گسترده برطرف سازند، اما ضرورت دارد از استفاده افراطی از آنها بپرهیزیم، زیرا این دارایی بشری همانند میراثی در اختیار ما است تا آن را برای نسل‌های آتی نیز حفظ کنیم.

ماتیاس یوناس معتقد است؛ با این همه نسل حاضر چندان در حفاظت از این میراث موفق نبوده است و اکنون وظیفه ماست که خسارت به‌بار آمده را ترمیم و آلودگی‌ها را پاکسازی کنیم.

به گفته دبیرکل سازمان جهانی هیدروگرافی انجام صحیح و به‌موقع بخشی از این وظیفه برعهده همه مراجع مرتبط با هیدروگرافی است، زیرا هیدروگرافی می‌تواند مبنای علمی و اطلاعاتی برای همه اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه در دریاها و اقیانوس‌های جهان باشد.

وی معتقد است: نقش سازمان جهانی هیدروگرافی فعالیت در استانداردسازی فناوری‌های نوین، گردهمایی و استفاده از داده‌های ضروری، ایجاد همکاری میان مناطق مختلف جهان و حمایت از رقابت سازنده است.

به گفته ماتیاس یوناس فعالیت هیدروگرافی زمانی می‌توان از طریق این سازمان بین‌المللی به اثربخشی آرمانی خود نائل شود که رویکردی یکپارچه و مشارکتی به سود همه ذی‌نفعان دریا و اقیانوس‌ها اتخاذ کند.

بنا بر این گزارش در ادامه این مراسم رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح نیز با بیان اینکه رشته هیدروگرافی در کشور مظلوم واقع شده است، گفت: کشورهای بزرگ دنیا با داشتن دانش هیدروگرافی عرصه‌های آبی را به تسخیر خود درآورده‌اند.

به گفته سردار مهدی مدیری پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور ایران در ابعاد مختلف به دانش هیدروگرافی وارد شد و در حوزه‌های صیادی، نفت و گاز مورد استفاده قرار داد.

وی ادامه داد: هیدروگرافی همه علوم دریایی را در برمی‌گیرد و توسعه آموزش در زمینه هیدروگرافی بسیار ضروری است و لازم است در این رشته تحولی در آموزش مدارس و دانشگاه‌ها صورت گیرد و توجهی دوباره به این علم داشته باشیم.

عضو کمیته ملی هیدروگرافی افزود: بالفعل‌سازی در زمینه هیدروگرافی برای تعامل با سازمان‌های منطقه‌ای مربوطه مهم است. با این روش امکان حراست و بهره‌برداری بهتر از پهنه دریاها ممکن می‌شود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول