اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی خبرداد

ریاست ایران بر کمیسیون هیدروگرافی منطقه‌ای از سال 2019 میلادی

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ایران یکی از 30 کشور عضو شورای سازمان بین‌المللی هیدروگرافی است، گفت: ایران از ابتدای سال 2019 میلادی عهده‌دار مسئولیت ریاست کمیسیون هیدروگرافی منطقه‌ای خواهد شد.

ریاست ایران بر کمیسیون هیدروگرافی منطقه‌ای از سال 2019 میلادی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، هادی حق‌شناس امروز در همایش روز جهانی هیدروگرافی اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی به نیابت از جمهوری اسلامی ایران از سال 1340 شمسی به عضویت سازمان بین‌المللی هیدروگرافی درخواهد آمد و مرجع علمی هیدروگرافی کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: سازمان بنادر به عنوان متولی امر ایمنی دریانوردی موظف است اقدامات لازم رادر جهت تحقق مفاد ماده 9 از فصل 5 سولاس مبنی بر ایجاد سازوکاری جهت جمع‌آوری و تکمیل داده‌های هیدروگرافی و همچنین تولید، انتشار و به روز رسانی اطلاعات دریانوردی مورد نیاز در قالب چارت‌های دریایی جهت تامین ایمنی دریانوردی در آب‌های تحت حاکمیت ایران را به سرانجام رسانده است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: در این راستا کمیته ملی هیدروگرافی در سال 84 به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی وتائید شورای عالی امنیت ملی باعضویت ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، سازمان نقشه‌برداری کشور و سازمان بنادر و دریانوردی با هدف هماهنگی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی جهت انجام فعالیت‌های هیدروگرافی و تهیه و انتشار چارت‌های دریانوردی آب‌های تحت حاکمیت و صلاحیت ایجاد شد.

حق‌شناس اظهار داشت: در سال 91 ایران با انعقاد توافق نامه دوجانبه با شرکت وابسته به هیدروگرافی نروژ برای اولین بار نسبت به تهیه، تولید و انتشار چارت‌های الکترونیکی محدوده آب‌های ایران اقدام کرد.

وی اضافه کرد: نتیجه این اقدام در چند سال گذشته و تا به امروز تولید تعداد قابل توجهی چارت الکترونیکی است که از این بین بیش از 41 سلول چارت از طریق شرکت نروژی صحه گذاری و رفع نقص شده و به صورت منظم از طریق بیش از 70 مرکز نمایندگی توزیع کننده این شرکت در جهان در اختیار دریانوردان قرار گرفته است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت:‌ از ابتدای انتشار تا به امروز سر جمع 185 هزار سلول چارت دریایی که حاصل توانمندی متخصان داخلی است فروخته و جایگزین چارت‌های آدمیرال آلتی انگلستان شده‌اند.

حق‌شناس گفت:‌ علاوه بر چارت‌های فوق اخیرا صحه‌گذاری تعداد 15 سلول دیگر از چارت‌های محدوده آب‌های ساحلی ایران در دریای عمان وخلیج فارس به پایان رسیده و آماده انتشار بین‌المللی از طریق شرکت نروژی است و 17 سلول نیز در مرحله رفع خطاهای اولیه ویرایشی قرار دارد.

وی ادامه داد: تهیه و تولید این چارت‌ها پس از تعیین اولویت نیازهای کشور که بیش از 100 سلول مبتنی بر تردد تجاری کشور در بنادر شمالی و جنوبی و زمان‌بندی تولید توسط سازمان‌های ذیربط در برنامه قرار گرفته است و اقدامات لازم جهت تولید و انتشار آنها پیگیری می‌شود.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: در حال حاضر مجموعا تولید 21 سلول از جنوب وشمال کشور از باقیمانده چارت‌های اولویت بندی شده در حال طی فرایند تولید واستاندارد سازی است که به محض نهایی شدن مراحل تولید در اختیار مراجع ذیربط قرار خواهد گرفت.

حق‌شناس گفت: در مورد چارت‌های کاغذی اقدامات گسترده‌ای توسط ایران انجام پذیرفته است و تا امروز 42 شیت از تولیدات ایران در وب کاتالوگ سازمان بین‌المللی هیدروگرافی ثبت شده است. این در حالی است که ایران به عنوان هماهنگ کننده نقشه‌های بین‌المللی چارت‌های کاغذی و نقشه‌های الکترونیکی در منطقه دریایی راپمی مسئولیت نظارت بر تولید و انتشار نقشه‌های کشورهای عضو کمیسیون هیدروگرافی منطقه دریایی راپمی را بر عهده دارد.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر نائب رئیس کمیسیون هیدروگرافی فوق را بر عهده دارد و به واسطه آن یکی از 30 کشور عضو شورای سازمان بین‌المللی هیدروگرافی است.

معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد:‌با توجه به تغییرات اعمال شده بر اساسنامه این کنوانسیون از ابتدای سال 2019 میلیادی به طور اتوماتیک ایران عهده‌دار مسئولیت ریاست این کمیسیون منطقه‌ای خواهد شد که این امر تداوم عضویت ایران در شورای سازمان بین‌المللی هیدروگرافی تا سال 2023 را به دنبال خواهد داشت که امیدواریم این امر توسعه تعاملات ملی و بین‌المللی ایران را در زمینه موضوعات هیدروگرافی و اثرگذاری بیشتر در تصمیمات بین‌المللی مرتبط را رقم بزند.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول