اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

افغانستان؛ آزمایشگاه سلاح‌های مرگبار آمریکایی

نظامیان آمریکایی در چند سال اخیر به بهانه مبارزه با طالبان در افغانستان از سلاح‌های شیمیایی همچون مهمات «ترموباریک» و بمب‌های «بانکر بوستر» علیه مردم بی‌دفاع این کشور استفاده کرده‌اند که عوارض جبران‌ناپذیری را در پی داشته است.

افغانستان؛ آزمایشگاه سلاح‌های مرگبار آمریکایی

به گزارش خبرنگار «سایت افغانستان» خبرگزاری فارس، در حالی که منشور سازمان ملل متحد اجازه حمله نظامی به غیر از دفاع شخصی، به هیچ کشوری را نداده است، آمریکا در 17 اکتبر سال 2001 میلادی به بهانه مبارزه با تروریسم و نابودی القاعده به افغانستان حمله کرد. حمله‌ای که منجر شد 11 سپتامبر تا امروز ده‌ها بار در افغانستان تکرار شود.

با گذشت 16 سال از این حمله، کشتار مردم بیگناه افغانستانی رو به افزایش است. ایالات متحده آمریکا، بر خلاف ادعاهایش هیچگونه پایبندی به قوانین بین‌المللی نداشته و به نظر می‌رسد کشتار کودکان یکی از مظاهر دموکراسی این کشور در افغانستان است.

افغانستان جنگ زده سال‌هاست که اتفاقات تلخ و ناخوشایندی است که آمریکایی‌ها برایشان به ارمغان آورده‌اند، اما این اقدامات ظالمانه مورد بی‌مهری کشورهایی است که بر دهانشان مهر سکوت زده‌اند و تنها داعیه دار حقوق کودکان اروپایی هستند.

حمله هوایی نیروهای آمریکایی به بیمارستان قندوز، حمله به یک مراسم عروسی در شرق افغانستان و ده‌ها مورد مشابه دیگر نیز می‌تواند بر لیست طویل جنایات آمریکایی‌ها در افغانستان اضافه شود.

رد پای سلاح‌های شیمیایی آمریکا در افغانستان و عراق

آمریکا در سال 2003 به بهانه نابودی سلاح‌های کشتار جمعی رژیم سابق دیکتاتوری صدام حسین به عراق حمله کرد؛ سلاح‌هایی که هیچگاه یافت نشدند.

یکی از اهداف اصلی حضور آمریکا در کشورهای ضعیف و اشغال آن کشورها، آزمایش سلاح‌های مخرب جدیدی است که این ابرقدرت امکان استفاده در کشور خود و یا محدود اروپا را ندارد.

تا کنون موارد متعددی از سلاح‌های هسته‌ای و غیر هسته‌ای مخرب در کشورهای اشغال شده توسط آمریکا آزمایش شده است که بیشترین عوارض این آزمایش‌های نظامی در سه دهه اخیر در عراق، سوریه، لیبی و افغانستان مشاهده شده و مردم این کشورها متحمل خسارات جبران ناپذیر آن بوده‌اند.

یک کارشناس امور خاورمیانه در گفتگو با شبکه پرس‌ تی‌وی اعلام کرد که آمریکا از سلاح‌های تاکتیکی هسته‌ای در عملیات نظامی خود علیه عراق و افغانستان استفاده کرده است.

پیتر آیر، بیان داشت که سلاح‌های تاکتیکی هسته‌ای حداقل یک بار در عراق و چندین بار در کوه‌های «تورا بورا» افغانستان مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد بمب اتمی استفاده شده در منطقه «تورا بورا» افغانستان چنان قوی بود که در واقع منطقه را به لرزه در آورد.

توافقنامه‌ای که ویرانی برای افغانستان به بار آورد

انعقاد توافقنامه سیاسی کابل واشنگتن و بهانه طولانی‌مدت آمریکا برای محو خشونت و تروریسم در قلب منطقه و پس از آن توافقنامه امنیتی میان دو کشور، همه چیز را برای تاخت و تاز ناتو به سرکردگی آمریکا مهیا ساخت و پس از آن بود که تهدیدات بیشماری متوجه افغانستان شد.

ایجاد پایگاه‌های دائمی نظامی واشنگتن در خاک افغانستان، تهدیدهای بالقوه‌ای برای تهران، مسکو، پکن و دهلی نو محسوب می‌شد و طبیعتا انتقادات و اعتراضات این کشورها را بر می‌انگیخت و کابل را در لبه پرتگاهی قرار می‌داد که هم متحدان منطقه‌ای خود را از دست بدهد و هم حمایت غربی را.

حدود 2 سال قبل بود که آمریکا موشک‌های بالستیک خود را در افغانستان مستقر کرد و بودجه هنگفتی را نیز برای این کار در نظر گرفت. پایگاهی که بیشتر به نظر می‌رسید برای قدرت‌نمایی در منطقه تاسیس شده است.

وحید مژده کارشناس مسائل افغانستان در این رابطه عقیده داشت که پس از استقرار موشک‌های بالستیک آمریکایی، کشورهایی مانند ایران، روسیه و چین از این موضوع احساس خطر می‌کنند.

وی گفت آنها می‌دانند که آمریکا برای مبارزه با تروریسم به اینجا نیامده است. چرا که اگر برای مبارزه با تروریسم آمده بود، این همه تکشیلات و تجهیزات نیاز نبود. طالبان نه هواپیما دارند و نه جنگنده‌های پیشرفته و قوی که آمریکا بخواهد برای نابودی آنها چنین سیستم موشکی را به راه اندازد!

پرتاب «مادر تمام بمب‌ها» بر سر افغانستان

در 14 آوریل 2017 وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون اعلام کرد بزرگترین بمب غیر اتمی را در افغانستان به کار گرفته است.

بمب GBU-43B معروف به «مادر تمام بمب‌ها» 11 تن تی ان تی داشت و از هر بمب غیر اتمی دیگر در جهان مخرب‌تر بود. این بمب در سال 2003 آزمایش شد اما هیچگاه در عملیات نظامی ارتش آمریکا حتی در دوران جنگ علیه عراق نیز به کار گرفته نشد.

بنابر اعلام پنتاگون، برای نخستین بار از «مادر تمام بمب‌ها» در حمله به مواضع نیروهای داعش در حومه شهر «آچین»  ولایت ننگرهار افغانستان استفاده شد.

گفته می‌شد این بمب عظیم، تونل‌های ایجاد شده توسط تروریست‌های داعش را از بین برده است. با این حال، فعالیت تروریست‌های داعش در افغانستان و تجمع آنان در این کشور تناسب چندانی با پرتاب بمب 11 تنی، آن هم برای نخستین بار در یک عملیات جنگی نداشت.

از این رو، استفاده از «مادر تمام بمب‌ها» در افغانستان می‌توانست نشانه دیگری از نمایش قدرت آمریکا در ارعاب جهانیان باشد. این نمایش قدرت 100 پس از به قدرت رسیدن دولت دونالد ترامپ صورت گرفت.

در گذشته نیز مقامات آمریکایی اذعان داشتند که نظامیان این کشور توانسته‌اند با استفاده از تجربه‌های به ‌دست آمده در جنگ عراق و افغانستان، تغییرات زیادی در شیوه‌ها و فنون‌ نظامی خود به ‌وجود آورند.

ارتش آمریکا در طول این سال‌های جنگ‌، بسیاری از سلاح‌های جدید خود را مورد آزمایش قرار داده و حتی روش‌ها و شیوه‌های به‌ کارگیری آنها را به‌ صورت میدانی آزمایش کرده است با این توضیح سلاح‌هایی که امکان آزمایش آن در شرایط آزمایشگاهی وجود ندارد را در افغانستان به آسانی مورد تست قرار داده است.

به عنوان نمونه نیروی زمینی ارتش آمریکا در حال ارزیابی دومین سلاح جدید با فناوری انفجار گلوله در هوا بر ضد پناهگاه‌ها و مخفیگاه‌ها است.

این سلاح با قدرت آتش و انفجار بالا قادر است در یک نقطه معین در محدوده نزدیک به محل اختفای دشمن در پشت سنگرها، کمینگاه‌ها و نقاط مشکوک در زمین یا پشت سایر موانع منفجر شود.

استفاده آمریکا از بمب‌های شیمیایی در بدخشان

در 12 ثور 1396، برخی منابع خبری اعلام کردند که هواپیماهای آمریکایی در شهرستان اشکاشم ولایت بدخشان از بمب‌های حاوی مواد شیمیایی و سمی استفاده کرده که باعث بیهوشی مردم شده است.

برخی گزارش‌ها نیز با انتشار تصاویری از استفاده آمریکا از بمب‌های حاوی مواد شیمیایی در شهرستان اشکاشم در ولایت بدخشان، خبر دادند که هواپیماهای آمریکایی با استفاده از این بمب‌ها مردم را هدف می‌گیرند.

این منابع همچنین تأکید کردند که شهروندان در اشکاشکم بر اثر این بمب‌های حاوی مواد شیمیایی، مسموم و بیهوش می‌شوند که نگران کننده است.

آزمایش سلاح سرطان‌زای آمریکایی در افغانستان

اما در تازه‌ترین مورد جنایت آمریکا در افغانستان، آزمایش سلاح جدیدی است که به تازگی این کشور قصد دارد در افغانستان آزمایش کند.

روز گذشته روزنامه آمریکایی «ستار اند سترایپس» نوشت که نیروهای نظامی آمریکایی سلاح جدیدی را در افغانستان آزمایش می‌کنند که مرمی خارج شده از این سلاح فرد هدف قرار گرفته را نمی‌کُشد، اما پس از اصابت مرمی به بدن انسان، یک نوع گاز از مرمی پخش می‌شود که باعث بی‌هوشی انسان می‌شود.

در مرمی‌های این سلاح از مواد شیمیایی استفاده شده است که به عقیده کارشناسان، می‌تواند سبب بروز سرطان و دیگر امراض خطرناک شود.

این رونامه با اشاره به پیمان امنیتی آمریکا با حکومت افغانستان نوشت: متاسفانه پیمان امنیتی با آمریکا برای مردم افغانستان نه تنها دروازه‌های جدید جنگ‌ها و مرگ را گشود، بلکه عملاْ این کشور را به میدان آزمایشی ماشین جنگی یک ابرقدرت تبدیل کرد.

تولد نوزادان معلول و بیمار؛ نتایج استفاده آمریکا از بمب شیمیایی در افغانستان

یک روزنامه پاکستانی در گزارشی با اشاره به جنایات آمریکا در افغانستان فاش کرد: نظامیان آمریکایی در چند سال اخیر به بهانه مبارزه با طالبان در بخش‌های مختلفی از افغانستان از سلاح‌های شیمیایی همچون مهمات «ترموباریک» و بمب‌های «بانکر بوستر» علیه مردم بی‌دفاع این کشور استفاده کرده‌اند.

به نوشته «نیشن»، تولد نوزادان ناقص الخلقه در افغانستان ثمره استفاده آمریکا از سلاح‌های شیمیایی بوده است. همچنین افغان‌ها از بیماری‌های مختلفی رنج می‌برند.

این روزنامه پاکستانی در ادامه به تحقیقات برخی از محققان ایالات متحده و مقامات افغانستانی در این زمینه پرداخت که بر جنایات وحشیانه آمریکایی‌ها در این کشور صحه می‌گذارد.

همچنین در سال 2002، یک تیم تحقیقاتی از یک موسسه تحقیقاتی در کانادا دریافت که میزان ایزوتوپ‌های اورانیوم در ولایت‌های جنوبی افغانستان در حال افزایش یافت.

در این بین یکی مقام مسئول در وزارت بهداشت افغانستان اخیرا به رسانه‌های خبری گفت بر اساس مدارک موجود، آمریکایی‌ها از اورانیوم و بمب‌های فسفری در شرق افغانستان در سال 2001 استفاده کرده‌اند که در نتیجه آن نوزادان ناقص الخلقه بسیاری متولد شدند و کودکان بی‌گناه افغانستانی از وزن کم یا عقب ماندگی ذهنی رنج می‌برند.

نیشن در حالی از جنایات آمریکا در افغانستان پرده برداشت که واشنگتن پست اخیرا در گزارشی افشا کرد: گروهی از نظامیان آمریکایی برای سرگرمی بعد از کشتن غیرنظامیان افغان، اندام آنها را قطعه قطعه می‌کنند، از اجساد آنها عکس می‌گیرند و به جمع‌آوری جمجمه و استخوان‌های کشته شدگان می‌پردازند.

افزایش بیماری‌های روانی ناشی از جنگ در افغانستان

در کنار مشکلات جسمی و فیزیکی که سلاح‌های کشتار جمعی بر مردم بیگناه می‌گذارد می‌توان به انواع بیماری‌های روحی نیز اشاره کرد.

مسئولان درمانی در ولایت ننگرهار اعلام کردند که علت افزایش این بیماری‌ها، استعمال مواد منفجره در جریان جنگ‌‌ها است.

استفاده از سلاح‌های گوناگون در جریان نبرد دو ساله شهرستان اچین که بین داعش و نظامیان افغان ادامه دارد، تأثیرات بدی را بر روی سلامت ساکنان این محل گذاشته است.

همچنین وزارت بهداشت افغانستان در گزارشی از افزایش امراض روانی در این کشور خبر داد. مسئولان این وزارتخانه می‌گویند بیشتر مشکلات روانی در این کشور بر اثر جنگ‌های سی سال گذشته هستند که باعث پناه بردن شهروندان به مواد مخدر هم می‌شوند.

ایالات متحده آمریکا و هم‌پیمانانش تنها با حمله به کشورهای دیگر و راه‌انداختن جنگ‌های نیابتی به دنبال اثبات خوی وحشیگری خود در دنیا بوده و با حمایت و تامین مالی تروریست‌ها دستانشان به خون پاک کودکان معصوم که قربانی اعمال ددمنشانه آنها می‌شوند، آلوده است.  به نظر می‌رسد آمریکا با سیاست‌های غلط و مستبدانه خود، روز به روز بیشتر در باتلاقی بنام افغانستان فرو می‌رود.

اگر آمریکا به ادامه سیاست‌های نادرست خود در افغانستان و منطقه ادامه داده، نه تنها فقر، ناامنی بیشتر، گسترش بیماری، و مشکلات بسیاری را برای افغانستان رقم زده بلکه این کشور را با تهدیدی جدی در آینده روبرو می‌کند.

/انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول