اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گلستان

فارس گزارش می‎دهد

خطر بیابانی شدن در کمین گلستان/ عدم برنامه آمایش سرزمین، مهمترین مشکل در بحث مقابله با بیابان زایی

اگر چه گلستان با نام استان جنگلی و سرسبز میان همگان شهره است اما امروزه این استان با خطر بیابانی شدن و گسترش ورود ریزگردها مواجه شده است.

خطر بیابانی شدن در کمین گلستان/ عدم برنامه آمایش سرزمین، مهمترین مشکل در بحث مقابله با بیابان زایی

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، اگر چه گلستان با نام استان جنگلی و سرسبز میان همگان شهره است اما امروزه این استان با خطر بیابانی شدن و گسترش ورود ریزگردها مواجه است، براساس آمار 300 هزار هکتار از مساحت 2 میلیون و 192 هزار و 130 هکتاری استان گلستان در معرض بیابانی شدن و دشت رسوبی شور شدن قرار دارد و 800 هزار هکتار نیز مستعد بیابانی شدن هستند، بنابراین اگر امروز چاره‎ای برای مقابله با بیابان‌زایی در استان اندیشیده نشود هیچ بعید نیست وضعیتی که برخی از استان‎های جنوبی و مرکزی با آن مواجه هستند برای گلستان نیز پیش بیاید.

هم مرز بودن شمال گلستان با بیابان‎های ترکمنستان و کاهش ریزش‎های جوی و افزایش تبخیر در سال‎های اخیر تهدیدی جدی برای گسترش بیابان در استان و البته ورود ریزگردها محسوب می‎شود در واقع بخشی از قسمت‌های جلگه‌ای و اراضی پست استان به‌علت مجاورت با صحرای «قره‌قوم ترکمنستان» در معرض پدیده خزنده بیابان‌زایی است.

*کاشت یک میلیون و 500 هزار اصله نهال در اراضی شمال گلستان

در همین رابطه مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره به آخرین وضعیت اراضی شمال استان که در معرض بیابانی شدن هستند در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: گلستان در قسمت‎های شمالی با بیابان‎های «قره‌قوم ترکمنستان» که منطقه نسبتأ خشک و کم بارانی است هم مرز می‎باشد از سویی در سال‎های اخیر در اثر تغییر اقلیم،کاهش نزولات جوی، آب ذخیره شده در پشت سدهای استان از وضعیت خوبی برخوردار نیستند.

ابوطالب قزلسفلو تصریح کرد: افزایش دما موجب تبخیر زیاد می‎شود در واقع خاک‎ها در اثر گرمای بی‎سابقه رطوبت زیادی از دست داده‎اند بنابراین خاک تشنه است و هر چه آب دریافت کند تبدیل به رواناب نخواهد شد از این رو شاهد کاهش آب رودخانه‎های استان هستیم و تمام این اتفاقات بیانگر آن است که بخشی از اراضی شمال استان در معرض بیابانی شدن هستند.

وی ادامه داد: با پیگیری‎های انجام شده، دو سالی می‌شود که گلستان از اعتبارات ملی برای بیابان‎زدایی در استان استفاده می‎کند امسال نیز برای تقویت پوشش گیاهی و بیابان‌زدایی در شمال استان یک میلیون و 500 هزار اصله نهال در سطح 2 هزار هکتار کاشته شد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، اقدامات آبخیزداری را از جمله اقدامات مهم در خصوص جلوگیری از بیابان‌زایی در استان عنوان کرد و گفت: بیابان‌زایی در اثر فرسایش خاک و افت سفره‎های زیرزمینی اتفاق می‎افتد از آنجایی که اقدامات آبخیزداری در بحث جلوگیری از فرسایش خاک می‎باشد آبخیزداری می‎تواند به مدیریت سیلاب‎ها،کاهش خطر سیل و تغذیه سفره‎های زیرزمینی کمک کند.

قزلسفلو بیان کرد: 17 میلیارد تومان برای عملیات آبخیزداری به استان ابلاغ شده اما  هنوز اعتبارات بخش بیابان‌زدایی به صورت قطعی اعلام نشده است.

*عدم برنامه آمایش سرزمین، مهمترین مشکل در بحث بیابان‌زدایی

رئیس پژوهشکده محیط‎های خشک نیز در خصوص اقدامات لازم در زمینه بیابان‌زدایی در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: بیابانی شدن یک مسأله جهانی است و تنها شامل کشور ما نیست در واقع اقدامات در بخش بیابان‌زدایی یک مسأله مهم و البته پیچیده است.

عباسعلی قزلسفلو نبود برنامه آمایش سرزمین را یکی از مشکلات مهم در بحث بیابان‌زدایی برشمرد و گفت: متأسفانه رشد مشکل بیابان‌زایی سریع‌تر از اقداماتی است که در رابطه با اقدامات لازم برای جلوگیری از این مسأله انجام می‎شود در واقع مجموع عواملی دست به دست هم داده‎اند تا شرایط نگران‌کننده شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات بزرگ در بحث اقدامات بیابان‌زدایی، نداشتن برنامه آمایش سرزمین است این امر باعث فشار به محیط زیست و منابع طبیعی می‎شود بنابراین باید نوعی از توسعه را دنبال کنیم تا به ارزش محیط زیست توجه شود.

استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: مدیریت منابع آب نیز از جمله بحث‎هایی است که باید نگاه جدی‎تری به آن داشته باشیم در حالیکه ما تنها مجاز به استفاده 40 درصد از منابع تجدیدپذیر آب هستیم اما در گلستان این رقم به 80 درصد می‎رسد و این به معنای آن است به مرز ورشکستگی آبی رسیده‎ایم و از بحران آب نیز عبور کرده‎ایم.

قزلسفلو با بیان اینکه مسائل و مشکلات در حوزه بیابانی شدن چند بعدی است افزود: نمی‎توان با یک بخشی‎نگری مشکلات را رفع کرد بلکه راه‎حل‎ها نیز باید چند بعدی باشد.

وی علمی کردن روش‎ها در خصوص بیابان‎زدایی را از جمله نکات مهم عنوان کرد و افزود: نقش دانشگاه‎ها باید در این امر تقویت شود در واقع باید به سمت دانش برویم متأسفانه دانشگاه‎ها به جای آنکه مرکزی برای تولید علم باشند امروزه به مرکزی برای تولید مدرک تبدیل شده‎اند.

*تطابق اقلیمی، مهمترین اقدام برای مقابله با بیابان‎زایی در گلستان

رئیس پژوهشکده محیط‎های خشک کشور با اشاره به اقداماتی که می‎توان در گلستان برای مقابله با بیابان‎زایی انجام داد خاطرنشان کرد: در انتهای قرن حاضر پیش‌بینی می‎شود رطوبت خاک تا 50 درصد کاهش و دما به 40 درصد افزایش خواهد یافت در واقع افزایش الگوهای بارش تغییر پیدا خواهد کرد و شرایط سخت‎تر می‎شود بنابراین باید آمادگی بیشتری برای مقابله با بیابانی شدن داشته باشیم.

قزلسفلو گفت: در شرایط فعلی مهمترین راه حل اصل تطابق اقلیمی است باید با تغییر اقلیم تغییر کرد مصرف منابع آب را نیز تغییر داد و به سمت کشت محصولات سازگار با تغییر اقلیم پیش رفت.

وی ادامه داد: مدیریت خشکسالی بحث دیگری است که باید به طور جدی دنبال شود در شرایط خشکسالی برای استان باید برنامه جامع داشته باشیم تا در سالی که با خشکسالی مواجه می‎شویم بدانیم با چه برنامه‎ای باید با خشکسالی مبازره کرد.

قزلسفلو بیان کرد: مدیریت مشارکتی موضوع دیگری است که در بحث مقابله با خشکسالی باید در نظر گرفت مردم باید در مدیریت منابع آب و محیط زیست مشارکت داده شوند این اشتباه است که فکر کنیم مسائل مربوط به آب و آلودگی را دولت باید رفع کند بلکه مسائل و مشکلات باید مردم محور باشد.

================

گزارش از فهیمه اجاقلو

================

انتهای پیام/83017

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول