اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

تأکید مقامات ایران و پاکستان بر تقویت روابط اقتصادی و امنیتی

پنجمین نشست کمیته دائمی مشترک مرزی بین پاکستان و ایران در زاهدان برگزار و مسئولین دو کشور در این دور از مذاکرات شرکت کردند.

تأکید مقامات ایران و پاکستان بر تقویت روابط اقتصادی و امنیتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، پنجمین نشست کمیته دائمی مشترک مرزی بین پاکستان و ایران در زاهدان برگزار شد که مسئولین دو کشور در این دور از مذاکرات شرکت کردند.

افزایش اقدامات مشترک امنیتی برای تامین امنیت و پیشگیری از تردد و فعالیت گروههای تروریستی و باندهای شرارت، اجرای طرح های عمرانی از جمله برق دار کردن 6 روستای منطقه ماشکیل، تامین امنیت بازارچه های مرزی، تسهیل و افزایش مراودات اقتصادی و مرزی از مهمترین موضوعات مورد مذاکره میان هیات ایرانی و پاکستانی در این کمیته است.

هیات پاکستانی به ریاست «طریق رحمان» رئیس نیروی مرزی ایالت بلوچستان پاکستان روز گذشته از مرز میرجاوه وارد کشور شدند و مورد استقبال مسئولان هم تراز ایرانی قرار گرفتند.

«غلامرضا گنجی» رئیس هیات ایرانی با اشاره به حادثه تروریستی 14 ماه گذشته مرز میرجاوه که منجر به شهادت 9 مرزبان ایرانی و اسارت سرباز وظیفه به نام سعید براتی شده بود تأکید کرد:برخورد جدی و مبارزه با گروه‌های تروریستی، تکفیری و باندهای شرارت یکی از مهمترین محورهای مورد تاکید از سوی هیات ایرانی بود که از طرف پاکستانی خواسته شد در اسرع وقت نسبت به آزادسازی و بازگرداندن وی اقدام کنند.

میرشکاری رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت : تمامی ارتباطات زمینی، ریلی و دریایی پاکستان با جمهوری اسلامی ایران از سیستان و بلوچستان می گذرد که روابط تجاری این 2 استان مرزی کشور برای رسیدن به اهداف تجاری ، بسیار تاثیر گذار است.

وی افزود: در پنجمین تفاهنامه مشترک مرزی ایران و پاکستان مقرر شد کمیته هایی برای روابط بیشتر مرزبانان ، اعضاء اتاق های بازرگانی و مبادلات تجاری صیادان  دو سوی مرز تشکیل شود. 

«سعید جدون»، رئیس هیئت تجاری ایالت بلوچستان پاکستان هم گفت: موافقت برای افزایش قطارهای باربری بین 2 استان مرزی ایران و پاکستان از چهار قطار در هفته به 6 قطار و ایجاد سرمایه گذاری تجار پاکستان در منطقه ویژه اقتصادی میرجاوه از مفاد این تفاهنامه است.

«محمدی» معاون بهره برداری و سیر و حرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران فعال کردن قطار کانتینری اسلام آّباد – تهران – استانبول و همچنین اسلام آباد – تهران – آلماتی را از خواسته های مورد تاکید مکرر مقامات پاکستانی، ترکیه و قزاقستان در اجلاس اکو بیان کرد و گفت: این موضوع نیز در این اجلاس  مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

«محمد رفیعی» سرکنسول ایران در کویته ایالت بلوچستان پاکستان هم مرزهای طولانی آبی و خاکی ایران و پاکستان را یک مزیت برای توسعه تجارت بین 2 کشور و کمک به معیشت مردم دو سوی مرز بیان کرد. 

کمیته دائمی مشترک مرزی ایران و پاکستان زیر مجموع اجلاس مشترک مرزی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی پاکستان است که میان مقامات عالی رتبه استان سیستان و بلوچستان و ایالت بلوچستان پاکستان به صورت دوره ای برگزار می شود.

کمیته دائمی مشترک مرزی پاکستان و ایران به مدت 2 روز برگزار شد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول