اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

همراه با کاروان حج/ 15

نحوه خدمات درمانی به زائران در طول سفر حج تمتع

خدمات درمانی در حج در چند سطح تعریف شده است که در سطح نخست اگر زائران دچار مشکل شدند، باید به پزشک مستقر در هتل یا مجموعه‌های اطراف مراجعه کنند.

نحوه خدمات درمانی به زائران در طول سفر حج تمتع

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، همه ساله و در موسم حج، داروهای مورد نیاز و عمومی زائران نیازسنجی شده و بعد از خریداری به عربستان منتقل می‌شود.

البته ارسال این داروها به معنای آن نیست که زائران که دچار بیماری‌های خاص هستند، از به همراه بردن داروهای خود صرف نظر کنند، بلکه زائرانی که دچار بیماری‌های خاص هستند، باید داروهای مورد نظر خود را به همراه نسخه پزشک، در طول سفر در اختیار داشته باشند.

بر همین اساس، یکی از وظایف مهم مرکز پزشکی حج و زیارت نظارت بهداشتی بر اماکن تغذیه‌ای و اقامتی است؛ بنابراین کارشناسان بهداشت مرکز پزشکی حج و زیارت در طول ایام حج تمتع، نظارت کاملی بر بحث بهداشت تغذیه زائران در همه مراحل از خرید، انتقال، نگهداری، آماده سازی، طبخ، توزیع و سرو غذا دارند.

خدمات درمانی در حج (نظام ارجاع بیمار) در چند سطح تعریف شده است که در سطح نخست پزشکان تعیین شده در مجموعه‌ها با حضور در مطب‌های مدنظر، به صورت شیفتی و 24 ساعته به ارائه خدمات پزشکی می‌پردازند و در صورت بروز مشکل زائران باید به این پزشکان مستقر مراجعه کنند.

سطح دوم خدمات‌رسانی به زائرانی که دچار بیماری می‌شوند، شامل اعزام افراد به درمانگاه‌های مرکز پزشکی حج است. در این سطح اگر بیمار نیاز به خدمات بیشتر داشته باشد، به درمانگاه‌های مرکز پزشکی حج و زیارت منتقل خواهد شد.

اعزام بیمار به بیمارستان‌های عربستان و انجام کارهای درمانی نیز سطح سوم خدمات‌رسانی پزشکی به زائران حج است. در سطوح اول و دوم بیمار ابتدا به پزشکان مستقر در هتل‌ها مراجعه می‌کند و سپس در صورت نیاز به مراقبت بیشتر، به درمانگاه‌های مرکز پزشکی حج، اعزام می‌شود و باز هم در صورت نیاز به درمان‌های بیشتر، مرحله سوم اجرا خواهد شد.

اما در سطح سوم اگر بیمار به درمان تخصصی نیاز داشته باشد، با هماهنگی و مساعدت مسئولان به بیمارستان‌های عربستان منتقل می‌شود.

اعزام بیمار به داخل کشور نیز سطح چهارم خدمت‌رسانی پزشکی به حجاج است. در سطوح اول و دوم و سوم بیمار ابتدا به پزشکان مستقر در هتل‌ها مراجعه می‌کند و سپس در صورت نیاز به مراقبت بیشتر، به درمانگاه‌های مرکز پزشکی حج و باز هم در صورت ضرورت به بیمارستان‌های عربستان اعزام می‌شود؛ اما در سطح چهارم و نهایی اگر تشخیص به درمان طولانی‌تر و تخصصی‌تر باشد، بیمار با هماهنگی سازمان حج و سازمان هواپیمایی، از طریق فرودگاه‌های عربستان به کشور منتقل می‌شود تا تحت درمان قرار گیرد.

به گزارش فارس، امسال 85 هزار نفر از کشورمان به حج تمتع مشرف می‌شوند که اولین گروه 27 تیرماه به عربستان اعزام خواهند شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول