اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مسکو: روسیه آماده پیوستن به بسته ویژه اتحادیه اروپا برای حفظ «برجام» است

معاون وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد که کشورش آمادگی دارد تا به بسته اقدامات حمایتی اتحادیه اروپا برای حفظ برجام بپیوندد.

مسکو: روسیه آماده پیوستن به بسته ویژه اتحادیه اروپا برای حفظ «برجام» است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «الکساندر گروشکو» معاون وزیر خارجه روسیه در اظهاراتی ضمن حمایت کشورش از حفظ توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) گفت: «روسیه قاطعانه از حفظ برجام حمایت می کند».

وی در ادامه تصریح کرد: «مسکو آمادگی پیوستن به بسته اقدامات حمایتی اتحادیه اروپا در ارتباط با تحریم‌های آمریکا علیه ایران را دارد».

این مقام روس توضیح داد: «مسکو از تصمیم اتحادیه اروپا برای محافظت از سازمان تجارت جهانی در قالب "تحریم‌های آمریکا علیه ایران" استقبال می‌کند و معتقد است که روسیه و اتحادیه اروپا می‌توانند تلاش‌ها بر این اساس را منسجم کنند».

چندی پیش، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  پس از پایان نشست با وزرای خارجه ایران، آلمان، انگلستان و فرانسه خطوط پیشنهادی اتحادیه اروپا برای حفظ منافع اقتصادی ایران در برجام را تشریح کرد.

در بیانیه‌ای که موگرینی برای حفظ برجام پیشنهاد کرد به 9 مورد تأکید کرد که شامل موارد زیر می شود: 

1) حفظ و تعمیق روابط اقتصادی با ایران؛

2) ادامه فروش نفت، گاز، کاندنسیت و محصولات نفتی و پتروشیمی و انتقال‌های [مالی] مربوطه؛

3) مبادلات بانکی موثر با ایران؛

4) ادامه روابط در زمینه حمل و نقل دریایی، زمینی، هوایی و ریلی با ایران؛

5) ارائه اعتبار صادراتی بیشتر و ایجاد خطوط اعتباری ویژه در زمینه‌های مالی، بانکی، بیمه‌ای و تجاری با هدف تسهیل همکاری‌های اقتصادی و مالی از جمله از طریق حمایت عملی از سرمایه‌گذاری تجاری؛

6) تکمیل و اجرای تفاهمنامه‌ها و قراردادهای بیشتر بین شرکت‌های اروپایی و ایران؛

7) سرمایه‌گذاری بیشتر در ایران؛

8) حمایت از فعالان اقتصادی اروپا در ایران و تأمین فضای اطمینان‌بخش حقوقی؛

9) ایجاد هرچه بیشتر یک محیط تجاری شفاف و قانون‌محور در ایران

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «ما با هم بر اراده خود برای اجرای مداوم تمام بخش‌های برجام همراه با حسن نیت و در فضایی خوب تأکید دوباره کرده و توافق کردیم که به رایزنی‌های فشرده در تمام سطوح و همچنین با دیگر اعضای باقی‌مانده کمیسیون مشترک برجام ادامه دهیم.»

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت.  او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد. 

ترامپ سرانجام روز سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول