اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

استیضاح سیپراس در پارلمان یونان رای نیاورد

پارلمان یونان با رای عدم اعتماد به نخست‌وزیر این کشور در مورد اختلافات میان آتن و اسکوپیه در زمینه تغییر نام مقدونیه موافقت نکرد.

استیضاح سیپراس در پارلمان یونان رای نیاورد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پارلمان یونان با رای عدم اعتماد  به «الکسیس سیپراس» نخست‌وزیر این کشور موافقت نکرد.

بنابر گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، این اقدام به دنبال اختلافات در زمینه  تغییر نام مقدونیه در پی درخواست حزب اصلی مخالف «دموکراسی نوین» برگزار شد، اما با آرای 153 در برابر 127 رد شد.

چنین اقدامی زمینه را برای امضای توافقی تاریخی که امروز یکشنبه صورت می‌گیرد، مساعد کرد. سیپراس و «زوران زائف» همتای مقدونیه‌ای وی توافق کرده‌اند تا نام مقدونیه به جمهوری شمالی مقدونیه تغییر نام دهد. هدف این است که نام کشور مقدونیه با نام یکی از استان‌های یونان تفاوت داشته باشد.

قرار است، «نیکوس کوتزیاس» وزیر خارجه یونان و « نیکولا دیمیتروف» همتای مقدونیه‌ای وی امروز یکشنبه با حضور نخست‌وزیران دو کشور توافقی را در این زمینه امضا کنند.

این نام عاملی برای تنشی است که بیش از 2 دهه  و از زمان فروپاشی یوگوسلاوی سابق ادامه داشته است. یونان اعلام کرده است که مقدونیه با انتخاب این اسم در واقع در زمینه منطقه تحت حاکمیت یونان ادعا دارد. مشکلات میان 2 کشور تا حدی پیش رفته بود که یونان با عضویت مقدونیه در ناتو و اتحادیه اروپا مخالفت کرده است.

مخالفان معتقدند که سیپراس در این توافق، امتیازات فراوانی به مقدونیه داده است. دیروز هم معترضان، تظاهرات گسترده‌ای برگزار کردند که به درگیری با نیروهای پلیس منتهی شد.

البته تغییر نام مقدونیه نیازمند مقدماتی است و مردم این کشور هم باید با آن موافقت کنند. پارلمان مقدونیه باید نخست به توافق به دست آمده رای مثبت بدهد و سپس در ماه سپتامبر و یا اکتبر هم در این زمینه همه‌پرسی برگزار خواهد شد.

اگر رای‌دهندگان از این اقدام حمایت کنند در این صورت دولت باید قانون اساسی را تغییر دهد که این اقدام خواسته اصلی دولت یونان است..

انتهای‌پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول