اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

هشدار قانونگذاران آمریکایی برای تحویل اف‌-۳۵ به ترکیه با اشاره به همسویی آنکارا با تهران

۴۴ عضو مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به وزیر دفاع کشورشان خواستار جلوگیری از تحویل جنگنده‌های اف‌-۳۵ لایتینگ ۲» به ترکیه شدند.

هشدار قانونگذاران آمریکایی برای تحویل اف‌-۳۵ به ترکیه با اشاره به همسویی آنکارا با تهران

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، ۴۴ عضو مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به وزیر دفاع کشورشان، «جیمز متیس»، خواستار جلوگیری از تحویل  جنگنده‌های اف‌-۳۵ لایتینگ ۲» به ترکیه شدند. 

در این نامه آمده است: «ترکیه، بر خلاف تعهداتش در ناتو و آنچه از یک متحد مسئول انتظار می‌رود، فعالانه در تلاش برای تضعیف منافع آمریکا در جهان است.»

قانونگذاران آمریکایی خاطرنشان کرده‌اند: «عملیات‌های نظامی مکرر ترکیه علیه منافع آمریکا، تضعیف بی‌وقفه حقوق بشر و دموکراسی توسط دولت اردوغان و قصد آشکار برای ایجاد مشارکت راهبردی با روسیه، کاملاً رابطه میان آمریکا و ترکیه را تضعیف کرده است.»

نگارندگان این نامه خاطرنشان کرده‌اند تصمیم برای فروش جنگنده‌های اف-۳۵ به ترکیه در حالی صورت می‌گیرد که آنکارا قصد خریداری سامانه‌های پدافند موشکی اس-۴۰۰ از روسیه دارد.

در این نامه آمده است: «ایالات متحده و ناتو به ترکیه هشدار داده‌اند ترکیب کردن سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ با جنگنده‌های اف-۳۵ باعث افشای حفاظت‌شده‌ترین اسرار نظامی ما برای کشوری قدرتمند خواهد شد که با ناتو و منافع آمریکا دشمنی دارد.» 

در بخش دیگری از این نامه به «همگرایی راهبردی» ترکیه با روسیه و ایران به عنوان دشمنان آمریکا اشاره شده و از آن به عنوان دلیل دیگری برای ضرورت لغو این قرارداد نام برده است.

قانونگذاران آمریکایی خاطرنشان کرده‌اند: «در همین حال، ترکیه در صدد همگرایی راهبردی با دشمنان ما یعنی روسیه و ایران برآمده و با هر دو کشور همسو شده تا نتایجی را در سوریه رقم بزند که ایالات متحده را کنار می‌زند و منافع امنیتی ما برای جلوگیری از نفوذ راهبردی ایران در سراسر منطقه خاورمیانه را تضعیف می‌کند.»  

امضاکنندگان نامه با اشاره به این دلایل و برخی مسائل داخلی دیگر در ترکیه، از وزیر دفاع آمریکا خواسته‌اند گام‌های لازم را برای جلوگیری از تحویل جنگنده‌های اف‌-۳۵ به ترکیه انجام دهد.

پیش از این عده‌ای از نمایندگان کنگره آمریکا هم یک طرح قانونی برای ممنوع کردن فروش این جنگنده به ترکیه. پیشنهاد کرده‌اند. 

ماه گذشته یکی از مقام‌های وزارت صنایع دفاعی ترکیه اعلام کرده بود ترکیه اولین فروند از جنگنده‌های اف-۳۵ خریداری‌شده را در ۲۱ ژوئن تحویل خواهد گرفت. وی تصریح کرد که آنکارا برای قرارداد خرید این جنگنده‌ها بیش از یک میلیارد دلار پول به آمریکا پرداخت کرده و واشنگتن موظف به تحویل آنها است. 

انتهای پیام/ M

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول