اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

آیا در دولت جدید اردن سطح روابط سیاسی با سوریه بهبود می‌یابد؟

مسئولان اردن حتی برخی مقامات ارشد آن از این گله دارند که نهاد سیاسی و دولتی این کشور آنطور که باید برای رفع اختلافات با نظام سوریه و هماهنگی جهت برطرف کردن خطرات نبرد جنوب سوریه، اقدامی نمی‌کند.

 آیا در دولت جدید اردن سطح روابط سیاسی با سوریه بهبود می‌یابد؟

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، برخی کارشناسان اردنی در امور سوریه می‌گویند که وزرای دولت قبلی اردن به نخست‌وزیری «هانی الملقی» در ممانعت از آشتی و نزدیکی روابط دمشق و امان نقش اساسی داشتند.

منابع آگاه غربی در این باره می‌گویند که هانی الملقی نخست‌وزیر سابق اردن که به تازگی پس از تشدید اعتراضات مردمی از سمتش عزل شد و همچنین «أیمن الصفدی» وزیر خارجه اردن که اظهارنظرهای تُندی درباره نظام سوریه می‌کردند، در ممانعت از تحقق این آشتی تأثیرگذار بودند.

به نوشته روزنامه «رأی‌الیوم»، قضیه تا حدی بود که محافل سیاسی دمشق عملا با هر گونه همکاری با الصفدی که چندین مقاله تُند نیز علیه نظام سوریه منتشر کرده و از مخالفان ازسرگیری روابط با دمشق است، مخالفت می‌کردند.

در جریان سفر اخیر یک هیأت مهم بازرگانی اردن به دمشق نیز که به ریاست ««نائل الکباریتی» رئیس اتاق بازرگانی این کشور با هدف بررسی مشارکت در پروژه‌های بازسازی سوریه صورت گرفت، مقامات سوریه به این هیأت ابلاغ کردند که سطح روابط سیاسی دولت اردن با دمشق به سطح همکاری امنیتی و نظامی نرسیده است و الکباریتی نیز این پیام‌ها را به مقامات دولت اردن انتقال داد.

آنگونه که پیداست روند ارتباطات دیپلماتیک و سیاسی بین اردن و سوریه در دوره الصفدی تقریبا قطع بوده و این موضوع در جلسات مختلف محافل سیاسی و دولتی اردن نیز مورد بررسی قرار گرفت.

رأی‌الیوم همچنین نوشت که طرف سوری اخیرا از طریق شخصیت‌های اردنی چندین پیام را به امان ابلاغ کردند مبنی بر اینکه دمشق آمادگی توسعه تماس‌ها و تبادل سفرا را دارد و هیچ گونه قصد و نیت سوءی علیه اردن وجود ندارد و حتی دمشق آمادگی برای اعطای بخشی از پروژه‌های بازسازی و عمرانی حلب به پیمانکاران اردنی را دارد.

این پیام‌های دمشق همچنین مشتمل بر تأکید بر این مسئله بود که نظام سوریه شرایط اردن و حجم فشارهای آن برای بستن مرز را درک می‌کند و آماده توسعه تماس‌ها درباره وضعیت امنیتی جنوب سوریه است.

به گفته منابع آگاه این پیام‌های دمشق از طریق کانال‌های متعدد به عالی‌ترین سطوح تصمیم‌گیری اردن رسیده است و تماس‌ها از طریق کانال‌های امنیتی و نظامی اردن با دولت سوریه به صورت بی‌سابقه‌ای در جریان است و تنها توسعه روابط سیاسی و دیپلماتیک باقی مانده است که باید دید با تشکیل دولت جدید اردن به نخست‌وزیری «عمر الرزاز» آیا روابط سیاسی و دیپلماتیک با دمشق ازسر گرفته می‌شود یا خیر.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول