اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش روپیه در پاکستان

قیمت هر دلار در پاکستان به۱۱۹.۸۴ روپیه رسیده و ارزش پول ملی این کشور را ۳.۷ درصد کاهش داده است.

افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش روپیه در پاکستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، قیمت هر دلار در پاکستان به۱۱۹.۸۴ روپیه رسیده و ارزش پول ملی پاکستان را ۳.۷ درصد کاهش داده است.

«عابد قمر» سخنگوی بانک مرکزی پاکستان اظهار داشت: اگر افزایش قیمت دلار افزایش داشته باشد مجبوریم با اعمال سیاست‌های بانکی نرخ آن را تعدیل کنیم.

وی افزود: افزایش بدون کنترل واردات تأثیر زیادی بر روی نرخ دلار داشته است که این مسئله باید حل شود.

کاهش ارزش روپیه پس از آن صورت می‌گیرد که پول‌های ملی بسیاری از کشورهای نوظهور دیگر چون ترکیه، اندونزی و هند با مشکل مشابهی دست و پنجه نرم می‌کنند.

روپیه پاکستان بدترین عملکرد را در بین ارزهای آسیایی در سال جاری داشته است و این سومین بار از دسامبر سال گذشته است که بانک مرکزی پاکستان مجبور به چنین کاری می شود.

برخی از تحلیل گران انتظار دارند ارزش روپیه پاکستان از این هم کمتر شود. بانک استاندارد چارترد اعلام کرده پیش بینی می کند هر دلار تا پایان سال به ۱۲۵ روپیه برسد و گفته مقامات صندوق بین المللی پول از طرف پاکستانی خواسته‌اند ارزش پول خود را بیش از سطح کنونی کاهش دهند.

بانک مرکزی پاکستان نرخ بهره را ماه گذشته به ۶.۵ درصد افزایش داد که بالاترین نرخ ۳ سال اخیر محسوب می‌شود.

به گفته کارشناسان اقتصادی پاکستان می‌توان دلایل مختلفی را برای افزایش دلار در پاکستان ذکر کرد مشکلاتی از قبیل بازپرداخت وام به صندوق بین‌المللی پول و کاهش سرمایه‌گذاری خارجی در پاکستان باعث افزایش قیمت دلار و کاهش ارزش روپیه در این کشور شده است.

کاهش ذخیره ارزی بانک مرکزی پاکستان یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش ارزش روپیه است، زیرا از فوریه سال 2012 که پاکستان باز پرداخت وام خود به صندوق بین‌المللی پول را آغاز کرده با کمبود ذخیره ارزی مواجه شد.

در‌آمد پاکستان از صادرات کاهش یافته و با اینکه پاکستانی‌های مقیم خارج از این کشور بخشی از این کمبود را جبران می‌کنند اما هیچ چیز نمی‌تواند جای صادرات کالاهای پاکستانی به آمریکا را بگیرد.

«شاهد حسن صدیقی» کارشناس برجسته امور اقتصادی پاکستان در این زمینه معتقد است: ذخیره ارزی بانک مرکزی پاکستان چندان زیاد نیست اما موضوع مهم این است که تقریبا 70 درصد از این مبلغ متعلق به مردم است، به عبارتی می‌توان گفت مردم پاکستان بیشتر از دولت این کشور ثروتمند هستند و دولت نمی‌تواند با انحصار بر صادرات سطح مالی خود را با مردم برابر کند.

با توجه به این موضوع که مردم حاضر نیستند پول خود را در اختیار دولت بگذارند و مشکلات اقتصادی کشور ادامه می‌یابد، دولت پاکستان باز هم چشم امید به کمک‌های مالی خارجی به ویژه آمریکا و عربستان دوخته است.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول