اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

براساس نتایج تازه‌ترین پژوهش‌ها؛

هر 5 ثانیه یک نفر به علت استعمال دخانیات می‌میرد

براساس تازه‌ترین پژوهش‌های صورت گرفته، هر 5 ثانیه یک نفر به علت استعمال دخانیات می‌میرد و بیش از یک پنجم مردم جهان سیگار می‌کشند. <br/>

هر 5 ثانیه یک نفر به علت استعمال دخانیات می‌میرد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، براساس تازه‌ترین پژوهش‌های صورت گرفته، هر 5 ثانیه یک نفر به علت استعمال دخانیات می‌میرد. 

به گفته کارشناسان، کاهش مصرف دخانیات یکی از اهداف مهم توسعه پایدار است؛ ضمن اینکه صنعت دخانیات و محصولات تولیدی این صنعت با به مخاطره انداختن سلامت جسمی، اجتماعی و رفاه اقتصادی مردم جهان یکی از اصلی‌ترین عوامل تهدیدکننده توسعه پایدار به شمار می‌رود.

براساس آمار موجود، در سال 2016 بیش از 3 میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر بیماری مزمن انسدادی ریه جان باختند.

همچنین سالانه 900 هزار نفر از مردم جهان در اثر مواجهه با دود دخانیات جان خود را از دست می‌دهند.

بررسی‌ها نشان داده است، دخانیات سالیانه موجب مرگ 7 میلیون نفر ار مردم جهان می‌شود و نیمی از مصرف کنندگان مواد دخانی به علت بیماری‌های ناشی از آن می‌میرند.

براساس تحقیقات، در حال حاضر بیش از 80 درصد سیگاری‌ها در کشورهای دارای درآمد کم و متوسط ​​زندگی می‌کنند و بیش از یک پنجم مردم جهان دخانیات استعمال می‌کنند. 

نتایج پژوهش کارشناسان حاکی از آن است که 942 میلیون نفر از افراد سیگاری مرد هستند و بیش از 175 میلیون نفر از آمار کلی به زنان اختصاص می‌یابد. 

همچنین، مرگ و میر ناشی از دخانیات به تنهایی بیشتر از مجموع مرگ میر ناشی از HIV، سوء مصرف مواد، مصرف الکل، حوادث رانندگی و استفاده از اسلحه گرم است.  

بر اساس نتایج تحقیقات انجام شده، ارتباط معنی‌داری بین مصرف دخانیات و سرطان‌های ریه، دهان، مری، معده و مثانه، بیماری‌های انسدادی مزمن ریوی، قلبی عروقی، سکته مغزی، ناباروری مردان، ریفلاکس دستگاه گوارش و اختلالات سلامت روان وجود دارد.
75% موارد سرطان لب و حفره دهانی ناشی از مصرف دخانیات است که دلیل اصلی آن در بر داشتن عوامل سرطان‌زا و تماس مستقیم مخاط دهان با آن است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول