اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

دانش‌بنیان‌ها در مسیر جنبش نرم‌افزاری/4

بهره‌گیری محققان ایرانی از عصاره دانه سویا در هورمون‌درمانی

محققان ایرانی موفق شدند از عصاره دانه سویا برای ساخت قرص هورمون‌درمانی استفاده کنند.

بهره‌گیری محققان ایرانی از عصاره دانه سویا در هورمون‌درمانی

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، محققان سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، قرص «سوی منوپز» را از عصاره غنی از فیتواستروژن استخراج شده از دانه سویا تولید کردند.
تمرکز این طرح فرمولاسیون کردن و ساخت قرص سوی مناپوز پس از به دست آوردن مواد اولیه از سویا شامل سه ایزوفلاون شامل دایدزین، گلایسیتین و جینیستئین است. بنابراین در آن ابتدا به استخراج، خالص سازی، بررسی کمی و کیفی فیتواستروژن های موجود دردانه سویا پرداخته شده است.

همچنین در این طرح به منظور به دست آوردن بالاترین درصد استخراج به بهینه سازی پارامترهای موثر در استخراج، روش استخراج، زمان، دما، نسبت حلال به مواد جامد بهینه سازی شد.

در فرایند هیدرولیز نیز سه پارامتر مهم غلظت اسید، زمان و دمای هیدرولیز بررسی شد، در مرحله کریستالیزه کردن نیز دما، زمان و نسبت الکل به آب بررسی شد.

تمام این بررسی‌ها و بهینه سازی‌ها برای دست یافتن به بیشتر راندمان و بازدهی برای بدست آوردن ماده اولیه مورد نیاز از سویا است.

قرص سوی منوپز به عنوان یک فیتواستروژن جایگزین هورمون درمانی اکنون در داروخانه‌های کشور موجود است و با قیمت بالا به فروش می رسد.

قرص توسط پزشکان متخصص به عنوان جایگزینی برای قرص های شیمیایی جلوگیری از بروز علائم یائسگی تجویز می شود. امروزه ترکیبات ایزوفلاون‌ها در سویا به منظور جبران کمبود هورمون استروژن در زنان در دوران یائسگی استفاده می‌شود و جایگزین هورمون درمانی با استروژن شده اند.

استفاده از فیتواستروژن‌ها در سویا به جای استفاده از هورمون درمانی باعث برطرف کردن علائم یائسگی و دیگر بیماری‌های مربوط به کمبود هورمون استروژن و کاهش ریسک سرطان های وابسته به استروژن می شود این در حالی است که استفاده از روش‌های هورمون درمانی ریسک بروز سرطان‌های وابسته به استروژن را افزایش می دهد.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول