اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از روزهای پرکار مراکز خرید گندم در سمنان

دسترنج ماه‌ها تلاش در راه سیلوها/ نرخ خرید گندم از کشاورزان چقدر است؟

مراکز خرید گندم در سمنان این روزها محل آمد و شد خودروهایی است که دسترنج ماه‌ها تلاش کشاورزان را به سیلوها می‌برند؛ اما وضع تولید گندم در سمنان و نرخ خرید گندم از کشاورزان امسال چگونه است؟

دسترنج ماه‌ها تلاش در راه سیلوها/ نرخ خرید گندم از کشاورزان چقدر است؟

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، شهرستان‌های مختلف استان سمنان هر ساله به کشت گندم اقدام می‌کنند و هم گندم آبی و هم دیم در این استان کشت می‌شود تا بتواند نیاز کشور به این محصول راهبردی را پاسخ گوید.

گرچه استان سمنان به لحاظ منابع آبی از وضع چندان مناسبی برخوردار نیست؛ اما کشاورزان نیز همواره در نقاط مختلف این استان بر کشت گندم و جو و سایر محصولات استراتژیک در سبد خانوار اصرار می‌ورزند و گفته می‌شود امسال بیش از 100 هزار تن گندم مازاد کشاورزان استان سمنان خریداری خواهد شد.

مراکز خرید گندم در سمنان این روزها در اوج کاری قرار دارند و محل آمد و شد خودروهایی هستند که دسترنج ماه‌ها تلاش کشاورزان را به سیلوها می‌برند تا درنهایت با ارسال به کارخانه‌های آردسازی در این استان، در سفره‌های مردم سمنان قرار گیرد.

اما وضع تولید گندم در سمنان و نرخ خرید گندم از کشاورزان امسال چگونه است و چه تمهیداتی برای تسهیل در خرید محصولاتی مانند گندم و جو در استان سمنان اندیشیده شده است؟

خرید تضمینی گندم در آرادان

خریداری 100 هزار تن گندم مازاد کشاورزان سمنان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به آغاز برداشت گندم از اراضی زیر کشت این محصول در استان سمنان گفت: همزمان با برداشت، عملیات خرید گندم نیز آغاز شد و امسال 100 هزار تن گندم مازاد کشاورزان استان سمنان خریداری می‌شود.

سیدحسن میرعماد با بیان اینکه عملیات برداشت گندم در شهرستان گرمسار و آرادان هم امروز آغاز شده است، اظهار داشت: همزمان با برداشت گندم در این شهرستان‌ها، عملیات خرید نیز از سوی مراکز خرید آغاز شده است.

وی به سطح زیر کشت گندم در این استان نیز اشاره کرد و گفت: بیش از 30 هزار و 912 هکتار از اراضی استان سمنان به کشت گندم اختصاص یافته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 112 هزار تن گندم از مزارع زیر کشت استان برداشت شود، تصریح کرد: برنامه‌ریزی برای خرید بیش از 100 هزار تن این محصول از سوی مراکز خرید انجام شده است.

میرعماد با اشاره به آماده‌سازی 30 مراکز خرید گندم در استان سمنان گفت: این مراکز خرید با هدف خرید مطلوب و رضایت حال کشاورزان در استان آماده‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه عملیات خرید گندم در استان از سوی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان انجام می‌شود، افزود: در استان سمنان سازمان تعاون روستایی به‌عنوان مباشر در امر خرید گندم با شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مشارکت دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان به قیمت خرید گندم نیز اشاره کرد و گفت: قیمت پایه برای خرید گندم از کشاورزان، 13 هزار ریال بوده و بهای گندم به گندمکاران نیز در کوتاه‌ترین زمان از طریق بانک کشاورزی به کشاورزان پرداخت می‌شود.

خرید گندم در داورآباد

برداشت غلات در سمنان؛ ضرورت در حمل‌ونقل بین‌شهری

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان نیز با بیان اینکه امسال بر اساس بررسی‌ها پیش‌بینی می‌شود تا بیش از 112 هزار تن محصول از گندم‌زارهای این استان برداشت شود، گفت: امسال برنامه‌ریزی برای خرید بیش از 100 هزار تن از گندم مازاد کشاورزان استان سمنان انجام شده است.

لطف‌الله رضایی اظهار داشت: برای تأمین کمباین‌های موردنیاز در برداشت گندم از مزارع استان سمنان با استفاده از کمباین‌های موجود در این استان و کمباین‌های مهاجر تمهیدات لازم اندیشیده شده است.

وی با اشاره به اینکه موضوع تأمین سوخت کمباین‌های مورداستفاده در فصل برداشت گندم و حمل‌ونقل بین‌شهری این محصول باید تسهیل شود، خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، برداشت غلات در استان سمنان امسال با به‌کارگیری 280 کمباین بومی و مهاجر انجام می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با تأکید بر لزوم افزایش بهره‌وری در هر مرحله از تولید گندم به‌عنوان محصول استراتژیک این استان تصریح کرد: در این راستا همانند سال‌های گذشته موضوع مهم کاهش ریزش گندم در هنگام برداشت با نظارت دقیق بر روند فعالیت کمباین‌ها در مزارع گندم استان سمنان امسال نیز از اولویت‌های سازمان جهاد کشاورزی است.

رضایی با اشاره به سطح زیر کشت گندم در استان سمنان تصریح کرد: امسال 30 هزار و 912 هکتار از اراضی کشاورزی استان سمنان زیر کشت گندم رفته است که پیش‌بینی می‌کنیم از این سطح بیش از 112 هزار تن از این محصول استراتژیک غذایی تولید شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی برای خرید 100 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان سمنان در 30 مرکز خرید تضمینی گندم در این استان انجام شده است، خاطرنشان کرد: برای تسهیل در خرید گندم، در هر مرکز خرید این محصول، کارشناسان عامل تشخیص و عامل ذی‌حساب حضور دارند که بر فرایند خرید این محصول استراتژیک کشاورزی در مراکز خرید گندم استان سمنان نظارت می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با اشاره به آغاز خرید تضمینی گندم در استان سمنان عنوان کرد: کار خرید تضمینی گندم در استان سمنان تا پایان فصل برداشت ادامه می‌یابد.

آغاز خرید جوی بذری در سمنان

فرآوری 1100 تن جوی بذری از پیمانکاران

با برداشت جو بذری از مزارع شهرستان سمنان، شبکه تعاون روستایی استان سمنان خرید این محصول را از پیمانکاران بذری آغاز کرده است.

سهیل دانایی، رئیس اداره خدمات فنی و کشاورزی استان سمنان در همین زمینه گفت: در سال جاری اتحادیه تعاونی روستایی شهرستان سمنان نسبت به خرید جو بذری از پیمانکاران اقدام می‌کند.

وی افزود: محموله‌های جو بذری پس از نمونه‌گیری و تائید در انبارهای استاندارد پیش‌بینی‌شده تخلیه و آماده فرآوری می‌شوند.

رئیس اداره خدمات فنی و کشاورزی استان سمنان بیان داشت: پیش‌بینی می‌شود در سال زراعی جاری، یک هزار و 100 تن جو بذری از پیمانکاران بذری خریداری و فرآوری شود. سطح قرارداد این محصول در 319 هکتار و سه رقم یوسف، بهمن و گوهران است که در سه طبقه پرورشی 3، مادری و گواهی شده کشت شده است.

مرکز خرید مشترک کوشک، کردوان و ایوانکی

کشت انواع ارقام گندم در آرادان

با برداشت محصولات گندم در شهرستان آرادان، خرید تضمینی این محصول هم از طریق شبکه تعاون روستایی این شهرستان آغاز شده است.

اصغر رضایی، رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان آرادان با اشاره به اینکه نخستین مرکز خرید تضمینی گندم استان در سال 97 آغاز به کار کرده است، گفت: مراکز خرید داورآباد و وحدت هم برای دریافت محصولات گندم کشاورزان آرادانی آماده است.

رضایی، با بیان اینکه در سال زراعی جاری قیمت خرید تضمینی گندم طبق مصوبه دولت و با مباشرت شبکه تعاون روستایی، است، افزود: این اقدام با هماهنگی شرکت‌های تعاون روستایی و اداره کل غله و بازرگانی و جهاد کشاورزی استان انجام می‌گیرد.

وی ابراز امیدواری کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال از 3 هزار و 140 هکتار سطح زیر کشت گندم شهرستان، 10 هزار تن گندم در رقم‌های سیوند، پارسی، سیروان و پیشتاز برداشت شود.

مرکز خرید گندم وحدت

ضرورت تسهیل در امر خرید

خرید گندم از کشاورزان این روزها نیازمند تسهیل در امور مختلفی است که باید از سوی مسؤولان انجام شود و از همین رو، مقرر شده است تا جلسات ستاد برداشت غلات و خرید گندم در شهرستان‌های استان سمنان با دعوت از نمایندگان صنف کارهای کشاورزی و کمباین داران فعال در مزارع این استان برگزار شود.

از طرفی، معاینه فنی کمباین‌های فعال در برداشت گندم در استان سمنان از سوی نظام صنفی کارهای کشاورزی با همکاری ادارات جهاد کشاورزی شهرستان‌های این استان انجام و کارت معاینه فنی برای کمباین‌های دارای واجد شرایط صادر می‌شود.

همچنین شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان سمنان موظف شده است تا تسهیلات لازم را برای تأمین سوخت کمباین‌های بومی و مهاجر فعال در برداشت گندم این استان فراهم کند؛ از طرف دیگر، کمباین‌داران فعال در برداشت گندم این استان نیز موظف شدند تا کمباین‌های خود را پیش از ورود به مزارع گندم و برداشت این محصول، ضد عفونی و تمیز کنند.

خرید تضمینی گندم صرفاً از طریق سامانه جامع پهنه‌بندی محصولات کشاورزی در استان سمنان با توجه به راه‌اندازی این سامانه و مشخص شدن عرصه فعالیت کمباین‌ها در شهرستان‌ها صورت می‌گیرد و مصوب شده است تا ضمن در نظر گرفته شدن اهرم‌های تشویقی برای مشارکت بهره‌برداران مزارع گندم استان سمنان در کاهش ضایعات برداشت این محصول، موضوع واگذاری کمباین‌های پیشرفته و نوین از محل خط اعتباری امسال مکانیزاسیون بخش کشاورزی این استان پیگیری شود.

گزارش از: محمدحسین سیر

انتهای پیام/2568/ب/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول