اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تظاهرات اردنی‌ها برخلاف دعوت شاه به گفت‌وگوی ملی ادامه دارد

با وجود فرمان شاه اردن برای توقف افزایش بهای سوخت، به دنبال مخالفت نخست‌وزیر اردن با درخواست شماری از نمایندگان پارلمان برای لغو قانون جدید مالیات بر درآمد، مردم اردن تظاهرات را ادامه دادند.

 تظاهرات اردنی‌ها برخلاف دعوت شاه به گفت‌وگوی ملی ادامه دارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، هزاران نفر از مردم اردن دیشب با برگزاری تظاهرات مقابل ساختمان نخست‌وزیری اعتراض خود به قانون جدید مالیات بر درآمد را اعلام و بر برکناری دولت «هانی الملقی» و انحلال پارلمان اصرار کردند.

تظاهرات‌کنندگان شعار «ملت خواهان سرنگونی دولت» است، سر داده و از نمایندگان پارلمان انتقاد کردند.

استان‌های اربد (شمال) و الکرک (جنوب) شاهد برگزاری تظاهرات اعتراض‌آمیز بود.

 

دعوت پادشاه اردن به گفت‌وگوی فراگیر ملی

تظاهرات‌های مردمی دیشب اندکی پس از آن آغاز شد که «عبدالله دوم» شاه اردن دولت و پارلمان را به گفت‌وگوی فراگیر ملی و عقلانی برای دستیابی به توافقی در خصوص قانون جدید مالیات بر درآمد دعوت کرد در حالیکه نشست روسای اتحادیه‌های صنفی با «هانی الملقی» نخست‌وزیر اردن درباره این قانون شکست خورده بود.

عبدالله دوم در نشستی با شورای سیاست‌های ملی تأکید کرد که «عادلانه نیست شهروندان به تنهایی تبعات اصلاحات مالی را متحمل شوند و کوتاهی در ارائه خدمات اساسی به شهروندن اعم از آموزش، بهداشت و حمل و نقل جایز نیست.»

بنابر گزارش شبکه الجزیره، عبدالله دوم تصریح کرد که چالش‌هایی که اقتصاد اردن با آن مواجه است به دلیل شرایط دشوار منطقه‌ای است و شرایط و گزینه‌های امروز اردن همان شرایط پنج یا ۱۰ سال قبل نیست.

شاه اردن همچنین اظهار داشت که همه موسسات بایستی در صرف هزینه‌ها به صورت عاقلانه عمل کنند و توازن بین میزان مالیات‌ها و نوع خدماتی که به شهروندان ارائه می‌شود، وجود دارد.

عربستان می‌خواهد اردن را به زانو درآورد

«حسن براری» استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اردن در این باره می‌گوید که برخی کشورها از جمله عربستان می‌خواهند اردن را به زانو درآورند.

وی افزود که اردن بهای مواضع خود در قبال قدس و دیگر قضایای ملی را می‌پردازد.

«عمر عیاصره» نویسنده و تحلیلگر سیاسی اردن نیز می‌گوید که جایز نیست دولت در این شرایط ناآرام منطقه اصلاحات مالی را بر ملت تحمیل نماید.

دولت اردن در طول سه سال اخیر در پاسخ به توصیه های صندوق بین المللی پول در خصوص لزوم اصلاحات اقتصادی اقداماتی را انجام داده است. این صندوق اصلاحات یاد شده را برای دریافت وام های جدید از سوی اردن ضروری دانسته است. بدهی اردن از 35 میلیارد دلار عبور کرده است.

دولت اردن در اوایل ماه جاری میلادی قیمت نان را افزایش و مالیات های جدیدی بر بسیاری از کالا با هدف کاهش بدهی‌های عمومی وضع کرد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول