اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دولت محلی کاتالونیا سوگند یاد کرد

دولت جدید محلی کاتالونیا در حالی امروز فعالیت خود را آغاز می‌کند که پس از 7 ماه، نظارت مستقیم از جانب مادرید بر این ایالت پایان می‌یابد.

دولت محلی کاتالونیا سوگند یاد کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت کاتالونیا امروز فعالیت خود را به صورت نهاد مستقل و در شرایطی آغاز می‌کند که دولت مرکزی اسپانیا با گذشت ۷ ماه، نظارت مستقیمی بر عملکرد آن ندارد.

بنابر گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، «کوئیم تورا» رئیس محلی این ایالت است و در آغاز فعالیت دولت محلی اعلام کرد که تمایل دارد تا با «پدرو سانچز» نخست‌وزیر اسپانیا گفت‌وگو کند.وی اعلام کرد که به جدایی کاتالونیا از اسپانیا متعهد بود و در پی گفت‌وگو با نخست‌وزیر جدید است تا  اختلاف در این زمینه میان بارسلونا و مادرید پایان یابد.

دولت محلی کاتالونیا در حالی تشکیل می‌شود که اواخر ماه می، مادرید از پذیرش کابینه مورد نظر تورا خودداری کرده بود.  در کابینه پیشنهادی، شماری از سیاستمداران تبعیدی و زندانی کاتالونیا حضور داشتند. تورا در واکنش اعلام کرد که چنین اقدامی نقض قانون و زیرپا گذاشتن حقوق‌ سیاسی است.سرانجام دولت اسپانیا با فهرست جدید اعضای کابینه که تورا ارائه داد، موافقت کرد.

تمامی ۱۳ عضو دولت محلی برای آغاز به کار سوگند یاد کرده‌اند و اولین جلسه رسمی هم امروز شنبه برگزار می‌شود. تورا روز ۱۷ ماه می ادای سوگند کرده بود. وی در عین حال از سوگند وفاداری به پادشاه اسپانیا و قانون اساسی این کشور خودداری کرد.

همه‌پرسی جنجالی استقلال «کاتالونیا» از اسپانیا روز یکشنبه اول اکتبر (۹ مهرماه) با وجود مخالفت مادرید، برگزار شد.دولت مرکزی اسپانیا برگزاری این همه‌پرسی را غیرقانونی اعلام کرده بود.با وجودی که پیش از این استقلال‌طلبان از اتحادیه اروپا خواسته بودند تا از آنان حمایت کند اما کمیسیون اروپا این همه پرسی را غیرقانونی اعلام کرد و شماری از مقامات اروپایی هم حمایت خود را از مواضع «ماریانو راخوی» نخست‌وزیر وقت اسپانیا اعلام کردند. چندی بعد پوگدمونت از کشور خارج شد و به بلژیک رفت. سرانجام وی در پی صدور قرار بازداشت در اروپا در مرز آلمان دستگیر شد. روند استرداد وی به اسپانیا از جمله مواردی است که دادستانی آلمان آن را پیگیری می‌کند.

انتهای‌پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول