اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

فارس گزارش می‌دهد

خانه‌های تاریخی جای خود را به خیابان‌ و پارکینگ می‌دهند/ زور میراث فرهنگی به شهرداری نمی‌رسد

در چند ماه گذشته دو خانه تاریخی در شهرضا بدون اطلاع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان تخریب شده است.

خانه‌های تاریخی جای خود را به خیابان‌ و پارکینگ می‌دهند/ زور میراث فرهنگی به شهرداری نمی‌رسد

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، هر روز اخباری مبنی بر تخریب آثار باستانی، ساخت‌ و ساز در حریم بناهای تاریخی و حفاری در محدوده آثار تاریخی در گوشه و کنار کشور به گوش می‌رسد.

شهرستان شهرضا یکی از نقاط تاریخی اصفهان نیز بی‌نصیب از تخریب خانه‌های تاریخی نبوده به طوری که در چند ماه گذشته یک خانه تاریخی با قدمت 500 ساله در میدان «حکیم فرزانه» واقع در کوچه پاسبزی‌ها توسط شهرداری این شهر تخریب شد.

در آن زمان وقتی تعدادی از همشهریان در شبکه‌های مجازی به این تخریب اعتراض کردند در پاسخ از شورای شهر شهرضا شنیدند این خانه ثبت میراث نبوده و در زمان شورا و شهردار قبلی در طرح خیابان بوده و اکنون با رضایت مالک تخریب شده است.

اما سناریوی تخریب ادامه پیدا کرد و در هفته‌های گذشته خانه تاریخی «میربد» که جزو آثار ارزشمند میراث فرهنگی شهرستان شهرضا محسوب می‌شده، توسط شهرداری شهرضا برای تبدیل به پارکینگ تخریب شد.

این در حالی است که خانه تاریخی- فرهنگی «میربد» واقع در خیابان شهید بهشتی شهرضا نیز توسط شهرداری این شهر برای تبدیل به پارکینگ بدون مجوز از سوی سازمان میراث فرهنگی تخریب شد.

* برخورد میراث فرهنگی با عاملان تخریب خانه تاریخی «میربد»

حمیدرضا غضنفری مسؤول حفاظت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این باره، گفته بود که مسببان اصلی این اقدام غیر فرهنگی سعی دارند ملک را مخروبه یا پاتوق اشرار و سارقان معرفی کنند.

وی تخریب این خانه تاریخی را سبب بهت و تأسف تمام حافظان، حامیان و دوست‌داران میراث فرهنگی دانسته و اعلام کرده بود، یگان حفاظت میراث فرهنگی به محض مطلع شدن از این اقدام تأسف‌بار برخورد جدی و قاطعانه را با عامل یا عاملان امر در دستور کار خود قرار داده است.

براساس ماده 558 قانون مجازات اسلامی در زمینه تخریب اموال تاریخی-فرهنگی، «هر کس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی- تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ‌ایران به ثبت رسیده است یا تزئینات، ملحقات، تاسیسات، اشیا و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که‌ مستقلاً نیز واجد حیثیت فرهنگی- تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی‌ وارد آورد، علاوه بر جبران خسارات وارده، به حبس از یک الی 10 سال محکوم می‌شود».

* نقش میراث فرهنگی در حفظ خانه‌های تاریخی

در این میان ذکر این نکته ضروری است که نقش میراث فرهنگی شهرضا در حفظ و احیای خانه‌های تاریخی و میراثی که به ثبت ملی رسیده و یا این‌که از ارزش تاریخی برخوردار است، چیست؟ آیا می‌توان تنها به این نکته بسنده کرد که خانه تاریخی بوده است و نباید تخریب می‌شد، اما برای حفظ آن هیچ اقدامی انجام نداد؟ آیا تخریب خانه صادقی در چند ماه گذشته با قدمت 500 سال کافی نبود تا میراث فرهنگی شهرضا اقدامی در راستای حفظ و نگهداری و شناسایی خانه‌های قدیمی در شهرستان انجام دهد تا از بروز تخریبی دوباره جلوگیری شود؟

آرزو قوامی عضو شورای اسلامی شهر شهرضا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تأکید بر احیای خانه‌های تاریخی گفته است: خانه‌های تاریخی، گنجینه‌های پنهان گردشگری است، برخی از جوانان برای مرمت خانه‌های قدیمی در شهرضا اقدام کردند، اما با مقاومت میراث فرهنگی رو به‌رو شدند.

وی تأکید کرده که باید با از جوانانی که در بحث گردشگری و جذب توریست وارد شده و قصد فعالیت دارند، حمایت بیشتری شود.

* استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای مرمت خانه‌ها

با توجه به این‌که صنعت گردشگری، فرصت‌های بی‌شماری را برای سرمایه‌گذاری دارد و به همین علت، یکی از صنایع برای ورود کارآفرینی و اشتغال‌زایی محسوب می‌شود، جای سؤال است که چرا اداره میراث فرهنگی شهرضا برای احیای خانه‌های تاریخی توسط جوانان مقامت کرده است؟

بی‌شک از این خانه‌های قدیمی با قدمت بیش از 100 سال در شهرستان شهرضا بسیار می‌توان دید، خانه‌هایی که خاک می‌خورند و در حال تخریب است و متولی برای احیای آن وجود ندارد، اما می‌توان با کمک بخش خصوصی این مکان‌ها را مرمت و بازسازی و به عنوان مراکز فرهنگی و اقتصادی استفاده کرد.

نظیر این خانه‌ها در شهرهای کاشان، اصفهان و تبریز وجود دارد که هم مکانی برای گردشگری هستند و هم تبدیل به هتل و مهمانسرا شده‌اند.

* ابراز پشیمانی شهردار شهرضا از تخریب خانه «میربد»

ناصر طاهری معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرضا با اشاره تخریب خانه تاریخی «میربد» توسط شهرداری شهرضا اظهار کرد: با شهردار و فرماندار شهرضا درباره اهمیت این خانه تاریخی صحبت شد و مراتب اعتراض خود را نسبت به تخریب خانه تاریخی میربد اعلام کرده‌ایم.

وی افزود: هرچند این بنا در فهرست آثار ثبت ملی نبوده، اما با توجه به قرار گیری در محدوده بافت تاریخی خیابان شهید بهشتی شهرضا، شهرداری موظف بوده که استعلام‌های لازم را از اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان دریافت کند.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: شهردار شهرضا اعلام کرده که این خانه با توجه به پایان ساخت، بیش از 5 دهه قدمت نداشته و قرار است شهردار مستندات قانونی را در اختیار میراث فرهنگی قرار دهد، اما میراث فرهنگی وظیفه خود می‌داند که این موضوع را پیگیری حقوقی ‌کند تا از بروز موارد این‌چنینی جلوگیری شود.

وی با اشاره به ابراز پشیمانی شهردار شهرضا از تخریب خانه تاریخی «میربد»، خاطرنشان کرد: اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان مراتب اعتراض خود را به شهرداری شهرضا اعلام کرده و پیگیری‌های حقوقی لازم در حال انجام است.

* تخلف، برخورد یا اغماض؟

تخریب یا نابودی میراث فرهنگی ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر است، حفظ و احیا، و معرفی به نسل‌های بعد امری اجتناب‌ناپذیر است و به عنوان یک وظیفه ملی محسوب می‌شود که سازمان میراث فرهنگی این وظیفه خطیر را به عهده دارد.

صیانت از آثار تاریخی یک مسؤولیت مدنی است، اگر آثار تاریخی و فرهنگی به درستی به مردم معرفی شود، مردم در حفظ آن نیز پیشگام و اثرگذار خواهند بود؛ مردم می‌توانند به عنوان همیاران مأموران حفاظتی و یا دوست‌داران و حافظان میراث فرهنگی کمک شایانی به حفظ و حراست از بناهای تاریخی داشته باشند.

به نظر می‌رسد افزایش آگاهی عمومی نسبت به ارزش میراث فرهنگی مهمترین عامل در صیانت از آثار تاریخی و حفاظت از آن‌ها محسوب می‌شود که در این میان می‌توان به نقش مهم رسانه‌ها، صدا و سیما با یک فرهنگ‌ساری مناسب اشاره کرد، اما نباید نقش مهم مراکز فرهنگی و آموزشی نظیر دانشگاه‌ها و  مدارس در این فرهنگ‌سازی نادیده گرفت.

آموزش و اطلاع‌رسانی در زمینه چگونگی برخورد با میراث ‌فرهنگی باید در اولویت باشد و سپس اقدامات پیشگیرانه در زمینه جلوگیری از وقوع جرم مرتبط با میراث‌ فرهنگی انجام شود و در صورت بروز تخلف باید با متخلف برخورد قانونی شود.

انتهای پیام/63101/ی40/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول