اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

گیلان

گزارش فارس از بیماری بدون سروصدای تب خونریزی دهنده کریمه کنگو؛

دامداران توصیه‌های دامپزشکی را برای مبتلا نشدن به بیماری تب کریمه کنگو جدی بگیرند

با توجه به اینکه تب کریمه کنگو از نیمه بهار شیوع پیدا می‌کند و سالانه قربانی می‌گیرد، لازم است دامداران مراقبت‌های لازم را برای عدم ابتلا به این بیماری جدی بگیرند.

دامداران توصیه‌های دامپزشکی را برای مبتلا نشدن به بیماری تب کریمه کنگو جدی بگیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ازجمله بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که نشانه مشهودی در دام‌های آلوده ندارد.

معمولاً در فصول گرم سال یعنی از میانه بهار تا اواسط پاییز که بیشترین احتمال حضور کنه‌های ناقل بیماری در طبیعت وجود دارد، پرخطرترین زمان سال برای ابتلا به این بیماری است.

*دامداران بیشتر در خطر ابتلا به تب کنگو هستند

به گفته کارشناسان دامپزشکی کسانی که بیشتر با دام سروکار دارند، بیشتر در معرض این بیماری هستند و لازم است هشدارهای بهداشتی و مراقبت‌های مربوط به آن را بیشتر توجه کنند.

در سال‌های اول شناخت این بیماری در دهه ۷۰ سالانه بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ مورد از این بیماری در کشور تشخیص داده می‌شد که بیشتر در مرزهای شرقی کشور بود.

زمانی که این بیماری درست شناخته نمی‌شد و دیر متوجه آن می‌شدند ۳۰ تا ۵۰ درصد تلفات داشت اما در حال حاضر که این بیماری شناخته‌شده‌ و تلفات به کمتر از ۱۰ درصد کاهش‌یافته است.

به همت دامپزشکی کشتارگاه‌های صنعتی متعددی در کشور ساخته‌شده تا دام‌ها پس از خرید و یا ورود به کشور در اولین نقطه کشته شوند زیرا ویروس کنگو 6 ساعت پس از کشتار از بین می‌رود و کشتارگاه‌های صنعتی نیز موظف شدند ۲۴ ساعت پس از کشتار، دام را در محوطه‌ای که دمایی بین چهار تا هشت درجه دارد، نگه‌دارند و سپس بسته‌بندی و به بازار عرضه کنند.

* از ذبح دام در خارج از کشتارگاه‌ها خودداری شود

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت اظهار کرد: مشاغلی مثل کارگران کشتارگاه، قصابان، کشاورزان، چوپانان، دامداران، زنان خانه‌دار، دامپزشکان، پزشکان و مشاغل وابسته بیمارستانی به ترتیب بیشتر از دیگر رده‌های شغلی جامعه در معرض خطر هستند.

سهراب عاقبتی از ابتدای به این بیماران هشدار داد و افزود: با توجه به‌احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصول گرم سال هم‌زمان با فصل فعالیت مخزن این بیماری (کنه‌ها)، ضرورت دارد شهروندان با پیشگیری از رفتارهای مخاطره‌آمیز مراقب سلامتی خود باشند.

وی در تشریح مراقبت‌های لازم در راستای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو گفت: شهروندان حتی‌المقدور باید از خرید گوشت‌های بدون مهر دامپزشکی خودداری کنید.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان با تاکید بر اینکه باید از ذبح دام در خارج از کشتارگاه‌ها خودداری کرد افزود: به‌منظور رعایت اصول بهداشتی کارگران کشتارگاه‌ها باید از وسایل حفاظت فردی استفاده کنند.

عاقبتی همچنین تاکید کرد تا از مصرف گوشت تازه و جگر خودداری شود و تصریح کرد: گوشت و جگر خریداری‌شده باید به مدت حداقل ۲۴ ساعت در یخچال صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد نگهداری و هنگام خرد کردن گوشت در مراکز عرضه و یا منازل حتماً از دستکش استفاده شود.

*از استراحت در مراتع و کوهستان‌ها بدون استفاده از زیرانداز و وسایل ایمن خودداری شود

وی به لزوم رعایت اصول بهداشتی در مراکز نگه‌داری و پرورش دام تاکید کرد و گفت: حتماً باید منازل و اسطبل‌های روستایی جهت کاهش جمعیت کنه‌ها سم‌پاشی شوند و از جدا و له کردن (کشتن) کنه‌ها توسط شیردوشان و دامداران و کودکان جدا خودداری شود.

مدیرکل دامپزشکی استان گیلان همچنین توصیه‌های ایمنی و بهداشتی به عشایر و رمه‌داران کرد و گفت: فعالان عرصه پرورش دام و مشتقات آن از پشم‌چینی دام‌ها بدون استفاده از تجهیزات و لوازم ایمنی و حفاظت کننده و از استراحت در مراتع و کوهستان‌ها بدون استفاده از زیرانداز و وسایل ایمن خودداری کنند تا به این بیماری مبتلا نشوند.

گفتنی است یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مشترک میان دام و انسان که تب آن با شروع فصل گرما بالاتر می‌رود تب کریمه کنگو است و به‌سرعت از دام به انسان منتقل می‌شود.

به گفته کارشناسان در کشور ما این بیماری سوغات دام‌هایی است که از کشورهای همسایه‌ به ایران منتقل می‌شوند و در سال گذشته اخباری از مرگ‌ومیر چند تن در اصفهان خبرساز شد و هشدارها را نسبت به این بیماری جدی‌تر کرد.

بنا بر اطلاعات وزارت بهداشت از ابتدای سال 96 تا خردادماه که فصل شیوع این بیماری است حدود 30 نفر به این بیماری مبتلا که سه تن نیز از آن‌ها فوت شدند.

با توجه به اینکه دامداری ازجمله مشاغل در استان گیلان است و شیوع این بیماری نیز از نیمه بهار آغاز می‌شود لازم است دامداران روستایی مراقبت‌های لازم را نسبت به این بیماری داشته باشند و توصیه‌های کارشناسان دامپزشکی را جدی بگیرند.

گزارش از حمیدرضا دنیادیده

انتهای پیام/84007

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول