اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش:

قانون خدمات کشوری اجازه فعالیت ۸۰۰ هزار فرهنگی بازنشسته را در آموزش و پرورش نمی‌دهد

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش گفت: قانون خدمات کشوری به ما اجازه نمی‌دهد از ۸۰۰ هزار نیروی بازنشسته خود استفاده کنیم که نیروهای کاربلد و با تجربه‌ و عموما بین سنین 47 تا 52 سال هستند.

قانون خدمات کشوری اجازه فعالیت ۸۰۰ هزار فرهنگی بازنشسته را در آموزش و پرورش نمی‌دهد

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه‌ریزی، نیروی انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در جلسه مدیران مناطق آموزش و پرورش شهر تهران در خصوص اهمیت ساماندهی نیروی انسانی، اظهار کرد: امروز گفتمان نیروی انسانی شکل گرفته است و نشانه شکل گرفتن این گفتمان، شنیدن وضعیت نیروی انسانی از لسان مبارک مقام معظم رهبری بود که در دیدار اخیرشان در جمع فرهنگیان بیان فرمودند و به آن پرداختند.

وی ادامه داد: در بحث نیروی انسانی چهار کلمه کلیدی داریم که شامل "بحث وضعیت موجود"، "بحث نیاز"، "بحث نیروهای ورودی" و "بحث نیروهای خروجی" است؛ هرگاه در مسائل نیروی انسانی صحبت می‌کنیم از این چهار کلمه استفاده می‌کنیم و در همین ارتباط مقام معظم رهبری در کلام اخیرشان اشاره به این چهار کلمه کردند و در نهایت اشاره به بحران نمودند.

چهاربند افزود: امروز در کشور کسی نمی‌تواند ادعا کند که بحران به وجود آمده در ساماندهی نیروهای انسانی آموزش و پرورش را  نمی‌دانستیم و یا نمی‌دانیم؛ در شرایط کنونی ما درباره نیروی انسانی در مرحله بحران هستیم که شکی در آن نیست.

وی با توجه به طی کردن مراحل طولانی استخدام معلمان گفت: در ارتباط با همین آزمون اخیر باید گفت 14 ماه طول کشیده است تا به مرحله ثبت‌نام برسیم و قرار است 17 هزار نیرو برای یک دوره یک ساله از بین تمام شرکت‌کنندگان انتخاب شوند که با دو برابر ظرفیت پذیرفته خواهند شد.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی، نیروی انسانی و فناوری اطلاعات آموزش و پرورش ادامه داد: مراحل آزمون و اعلام نتایج و مرحله گزینش هم حدود دو ماه طول می‌کشد و یک سال هم طول خواهد کشید که این 17 هزار نفر انتخاب شده، آموزش‌های لازم را ببینند ، پس در نهایت 30 ماه طول می‌کشد تا 17 هزار نفر به سر کلاس‌های درس بروند؛ بنابراین برای یک استخدام در کوتاهترین زمان جهت جبران کمبود نیروی انسانی حدود 30 ماه زمان نیاز داریم.

وی افزود: در آموزش و پرورش با سه مشکل بزرگ روبه‌رو هستیم؛  اول قانون خدمات کشوری است که به ما اجازه نمی‌دهد از 800 هزار نیروی بازنشسته خود استفاده کنیم که نیروهای کاربلد و با تجربه‌ و عموما بین سنین 47 تا 52 سال هستند و هنوز کاملا توانمند برای فعالیت در آموزش و پرورش هستند؛ این در شرایطی است که از طرفی هم  اصرار دارند از افراد کم تجربه و آزمون نشده و بدون کارشناسی استفاده کنیم.

چهاربند اضافه کرد: دومین مشکل، برنامه درسی است  که خودمان باید آن را حل کنیم؛ ما بی‌دلیل در پایه سوم و چهارم متوسطه دوره دوم، 35 ساعت در طول هفته ساعات تدریس درنظر گرفته‌یم  که نیازی به این مقدار ساعات نیست و دلیل خاصی هم برای این 35 ساعت وجود ندارد.

وی ادامه داد: بنابراین فقط اگر ما 11 ساعت از تعداد ساعت‌های این پایه‌ها کم کنیم و این ساعت‌ها تبدیل به 24 ساعت تدریس در هفته شود، 28 هزار نیرو آزاد می‌شوند یعنی معادل با دو جذب نیرو است.

رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نیروی انسانی آموزش و پرورش اضافه کرد: مشکل سوم "آمایش سرزمین" است؛ مجبوریم به تبع مهاجرت‌های بی‌رویه، مدارس‌مان را سازماندهی کنیم؛ تمام دستگاه‌هایی که در آمایش سرزمین بدهکار ما بودند درحال حاضر طلبکار ما شده‌اند.

وی گفت: این سه عامل مهم، آموزش و پرورش را به بند کشیده است و اجازه حرکت نمی‌دهد؛ ما تا از این سه حوزه آزاد نشویم چابک نمی‌شویم و این سه عامل هزینه فراوانی به آموزش و پرورش تحمیل می‌کند که بیشتر این هزینه متوجه معلمان مدارس است.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول