اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

دانش‌بنیان‌ها در مسیر جنبش نرم‌افزاری/۲

طراحی و ساخت فیلتر شناسایی و حذف آلودگی ناشی از کار پرینترها

محققان موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش موفق به شناسایی و حذف آلودگی ناشی از کار پرینترها در هوای محیط های داخلی شدند.

طراحی و ساخت فیلتر شناسایی و حذف آلودگی ناشی از کار پرینترها

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، فاطمه مرتجی دانش آموخته دکتری موسسه رنگ و مجری این طرح با بیان این خبر گفت: این پژوهش بر روی آلودگی هوا که یکی از چالشی­‌ترین مسائل روز ایران و جهان است، انجام شد.

وی درباره طرح خود با بیان اینکه وجود آلاینده­‌ها در هوا امروزه به یک چالش اساسی تبدیل شده است، اظهار داشت: حذف و کنترل این آلاینده ها برای پیشگیری از بیماری‌های تنفسی و سرطان یک امر ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه نتیجه این طرح کنترل و حذف آلاینده های مضر هوا است و با اشاره به روند مراحل انجام این طرح گفت: تمرکز  اصلی ما در این پژوهش بر آلودگی هوا در محیط های داخلی مانند محیط های مسکونی­، ادارات و مدارس و آلاینده هایی که پرینترها در طول فرایند چاپ در هوا منتشر می کنند، قرار گرفت.

این پژوهشگر گفت: میزان آلودگی ایجاد شده توسط هر پرینتر با توجه به نوع پرینتر ، سن کارکرد و مدت زمان عملیات چاپ با دیگری متفاوت است که نتایج کلی تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که نوعی از پرینترهای بسیار متداول و پر مصرف در بازار ایران و حتی بازارهای جهانی ، پس از انجام ده دقیقه فرایند چاپ تا دو برابر استاندارد ملی ایران و بیش از سه و نیم برابر استانداردهای جهانی آلودگی تولید می کنند که این آلودگی شامل ریز گردها و آلاینده­‌های شیمیایی خظرناک مانند بنزن، زایلن و ... است.

مرتجی اضافه کرد: پس از شناخت آلودگی ها، سیستم فیلتری برای حذف و تخریب آلاینده های تولید شده توسط پرینتر، طراحی و ساخته شد که نتایج حذف موثر آلودگی های هوا ناشی از کارکرد پرینترها را تایید کردند.

وی با تاکید اینکه این خلا در بازار ایران کاملا احساس می‌شد، اظهار کرد: این پژوهش مشابه داخلی ندارد و در سطح بین المللی تحقیقات انجام شده فقط محدود به شناسایی آلاینده های منتشر شده می باشد و در زمینه حذف آنها از هوا و تصفیه هوا در محیط هایی که پرینتر در آن کار می کند روش کاربردی ارائه نشده است.

وی در پایان با اشاره به نتایج قابل قبول این طرح تصریح کرد: از آنجایی که این طرح قابلیت صنعتی شدن را دارد امیدواریم بتوانیم با تکیه بر دانش بومی و استفاده از امکانات موجود این سیکل بتوانیم گامی موثر در راستای توسعه اقتصادی و تولید ملی برداشته باشیم.

گفتنی است که این طرح پژوهشی با راهنمایی محمدابراهیم علیا و مریم عطایی فرد انجام گرفته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول