اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

پاسخ محمدحسین نیرومند به ادعای معاونت هنری وزارت ارشاد:

پرونده‌ام در کمیته تخصصی مورد ارزیابی قرار گرفت/ همانند سایرین ماه‌ها در نوبت انتظار ماندم

محمد حسین نیرومند از هنرمندان پیشکسوت کشور ضمن رد ادعای معاونت هنری مبنی بر دریافت نشان درجه یک هنری بدون بررسی پرونده در کمیته تخصصی، توضیحات کاملی پیرامون جزییات این اتفاق داده است.

پرونده‌ام در کمیته تخصصی مورد ارزیابی قرار گرفت/ همانند سایرین ماه‌ها در نوبت انتظار ماندم

به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، امروز مطلبی با عنوان «معاون وزیر ارشاد چطور نشان درجه یک هنری دریافت کرد؟» در خبرگزاری فارس منتشر شد که در آن به چگونگی دریافت مدرک درجه یک هنری سید مجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد پرداخته شده بود. در بخشی از این مطلب پاسخ روابط عمومی معاونت هنری وزارت ارشاد نیز آورده شده که درآن ادعا شده که محمد حسین نیرومند بدون ارجاع به کمیته‌های تخصصی درجه هنری دریافت کرده است. 

بر همین اساس محمد حسین نیرومند از هنرمندان پیشکسوت کشور پاسخی را برای خبرگزاری فارس ارسال کرده و ضمن رد اداعای انجام شده توسط معاون هنری توضیحات کاملی پیرامون این اتفاق داده است که در ادامه می‌خوانید:  

«گرچه انتشار اینگونه مطالب بسیار ناخوشایند است اما برای افرادی همانند حقیر فرصتی را فراهم می‌سازد تا کمی از عملکردم به عنوان دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان دفاع کنم. براساس یکی از مصوبات شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور تمامی افرادی که از سوی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی تجسمی فجر نشان عالی تجسمی دریافت می‌کردند، مستقیما از شورای ارزشیابی و بدون نظر شورا مشورتی تخصصی درجه یک هنری دریافت می‌نمودند. بسیاری از هنرمندان طراز اول تجسمی کشور با این روش از شورای ارزشیابی درجه یک هنری دریافت کرده‌اند. به اینجانب در دومین دوره جشنواره بین المللی تجسمی فجر سال 86 همراه با زنده یاد آیت‌الله سید مرتضی نجومی، زنده‌یاد علی‌اکبر صنعتی، عباس جمال‌پور، محمدمهدی قان‌بیگی و احمد ناطقی نشان عالی تجسمی فجر اهدا گردید. بر این اساس درجه هنری بنده قاعدتا باید در سال 86 صادر شده باشد در حالی که درجه یک هنری اینجانب در سال 91 صادر شده است!

از آنجاکه چنین روزهایی را پیش بینی می‌نمودم به عنوان نماینده تام الاختیار وزیر و دبیر شورای ارزشیابی هنرمندان همان مسیری را برای دریافت درجه هنری پیمودم که سایر درخواست کنندگان دنبال می کردند. به عبارتی در کمیته تخصصی پرونده تشکیل دادم، چندین ماه همانند سایرین در نوبت انتظار ماندم، در کمیته تخصصی پرونده ام مورد ارزیابی کارشناسی قرار گرفت و سرانجام بدون حضورم به عنوان دبیر شورای ارزشیابی مدارک ارائه شده ام مورد بررسی شورا ارزشیابی قرار گرفت و نهایتا شورا درجه یک هنری را به اینجانب اعطا نمودند.

شاید مهمترین ویژگی و تمایز درجات هنری با مدارک تحصیلی این است که ممکن است کسی بتواند از دانشگاه‌های بی‌کیفیت خارجی مدرک تحصلی برای خود دست و پا کند یا با خرید پایان نامه از مقابل دانشگاه تهران برای خود مدرکی جور کند اما هیچ هنرمندی نمی‌تواند بدون داشتن صلاحیت حرفه‌ای درجه یک هنری بگیرد. چرا که قبل از آنکه شورای ارزشیابی به کسی درجه یک هنری اعطا کند، جامعه هنری آن رشته باید او را در حد هنرمند طراز و درجه یک هنری قبول نماید. به عنوان دبیر سابق شورا و فردی که بیشترین تلاش را در تدوین آیین نامه‌ها و شیوه نامه‌های ارزشیابی برعهده داشته‌ام، با همه احترامی که برای شورای ارزشیابی هنرمندان قائل هستم باور دارم که درجه هنری تنها یک برگه کاغذ معمولی است. حقیر با بیش از سی سال تلاش در همه عرصه های مرتبط با هنرکاریکاتور کشور قبلا درجه هنری خود را از جامعه هنرمندان کاریکاتوریست کشور دریافت نموده ام. بنابراین گواهینامه درجه هنری وقتی ارزش واقعی می یابد که جامعه هنری مرتبط با آن رشته آن را به رسمیت بشناسد. امیدوارم که برای جناب آقای سید محمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اینگونه باشد.

محمد حسین نیرومند»

انتهای پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول