چکیده
اینک صحبت در خصوص این موضوع که شبکههای اجتماعی خود به تحولات سیاسی زیادی جامه عمل پوشانده، چنانکه در تحولات بیداری اسلامی عربی مشاهده میکنیم، چندان دور از واقعیت نیست. بدون تردید نمیتوان انقلاب ها و جنبشهای اخیر منطقه را جدای از نقش رسانه و شبکه های اجتماعی مورد بررسی قرار داد. رسانه های بین المللی شده و شبکه های اجتماعی مجازی، چه تأثیری بر هویت ملی (و به طور خاص حوزهی تمدنی فارسی زبان) کاربران ایرانی داشته است؟ از یکسو شکاف دیجیتال(digital divide) در توزیع اطلاعات از ناحیه رسانه بینالمللیشده، توان تأثیرگذاری آنرا سلب نموده، و از دیگرسو، جهانی شدن مانع ازکارآمدی کارگزاری آگاهی بخش بین المللی شده، شده است که این مورد دوم خود، به دو دلیل منجر به بازگشت به هویت مادر (و در اینجا حوزهی تمدنی فارسی) میشود و توانایی رسانه بین المللی شده در جهت ایجاد دو و چند دستگی تمدنی و ملی را از کار انداخته است، این دو دلیل،یکی ضرورت توجه به هویت مادر و دیگر، ضرورت شکلگیری و قوام ائتلاف تمدنی است. که برای اثبات این دو مورد از اعضا و شهروندان شبکههای اجتماعی فیس بوک و تلگرام آزمونی صورت گرفته است
کلیدواژهها: حوزهی عمومی جدید؛ رسانه بینالمللیشده؛ هویت تمدنی؛ شبکهی اجتماعی؛ فیسبوک؛ تلگرام
نویسندگان:
فرهاد زیویار: هیئت علمی پژوهشکده علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
مهدی شاهین: استادیار گروه علوم سیاسی دانشگاه لرستان
جعفر حسن خانی: دانشجوی دکتری اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
رضا رحمتی: دانشجوی دکتری روابط بین الملل دانشگاه تهران
دو فصلنامه رسانه و فرهنگ - دوره 7، شماره 14، پاییز و زمستان 1396.