اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

آشنایی با فلسفه‏ اسلامی به تلویزیون صربستان می‌رود

ویژه‏ برنامه‏ «آشنایی با فلسفه‏ اسلامی» از سوی صداوسیمای ملی صربستان(RTS) با حضور سعید خلیلویچ عضو هیأت مؤسسین مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد تولید شد و به زودی در شبکه دو سیمای صربستان به نمایش در می‏‌آید.

آشنایی با فلسفه‏ اسلامی به تلویزیون صربستان می‌رود

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری فارس، مراحل ضبط ویژه‏ برنامه‏ «آشنایی با فلسفه‏ اسلامی» در ضمن سلسله‏ برنامه‏‌هایی با عنوان «فلسفه و ...» به درخواست مدیریت اداره‏ کل برنامه‏‌های علمی و آموزشی سیمای ملی صربستان، در دفتر مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد صورت پذیرفت.

پیش از این برنامه، برنامه‏ «آشنایی با فلسفه‏ مسیحی» با حضور پروفسور بوگولیوب شیاکویچ وزیر سابق ادیان جمهوی صربستان و استاد دانشکده‏ الهیات ارتدوکس دانشگاه بلگراد تولید شده بود.

عناوین اصلی مورد بحث در این برنامه شامل اصالت فلسفه‏ اسلامی؛ اهمیت نهضت ترجمه در حفظ و توسعه‏ میراث فلسفی یونان باستان؛ مهم‏ترین مکاتب و میراث‏‌بران اندیشه‏ فلسفی در اسلام؛ رابطه‏ فلسفه‏ اسلامی و هستی‏‌شناسی وحیانی در متن قرآن و سنت؛ نسبت بین عقل و شهود و همچنین اهمیت علم‌‏النفس در سنت فلسفی اسلام است.

 

 

خلیلویچ در این برنامه به تحلیل بنیادی‏‌ترین آموزه‏‌های عقلانی حکمایی همچون فارابی، ابن سینا، شیخ اشراق، خواجه نصیرالدین طوسی، ملاصدرا و علامه طباطبایی پرداخت و فلسفه‏ اسلامی را سنتی اصیل و با نشاط در همه‏ ادوار تاریخ تمدن اسلامی و به خصوص در دوران معاصر دانست.

وی در این برنامه افزود: حکمای مسلمان هر چند از منظومه‏‌های هستی‏‌شناسی وحیانی و عرفانی بهره‏‌های فراوانی برده‌اند، لیکن همیشه متعهد به حفظ اصالت فلسفه و رعایت موازین مدون استدلال برهانی در جهت کشف حقیقت ناب بوده‌اند.

پژوهشگر مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد در پاسخ به سؤال مجری کارشناس برنامه که آیا فلسفه‏ اسلامی در موضوع چالش‏‌های نظری دنیای مدرن ساکت است و یا آن‏که قدرت نقد مسائل روز را دارد، بیان داشت: مهم‏‌ترین پیام فلسفه‏ اسلامی برای انسان معاصر همان است که در فرمایش مولی‏ الموحدین حضرت علی بن ابی طالب(ع) در نهج‏‌البلاغه آمده است و آن عبارت است از ضرورت اثاره‏ دفائن عقول.

وی عقلانیت ابزاری امروز غرب را نماد تبعیت از اقتدار کور در سایه‏ پذیرش اصالت قدرت و اراده‏ انسانی دانست و ادامه داد: در حالی که راه‏‌حل بنیادین بحران‏‌های متراکم دنیای مدرن در بازگشت به ریشه‏‌های متعالی عقل قدسی، عقل شهودی و عقل متافیزیکی است.

خلیلویچ در پایان خاطرنشان کرد: موقعیت فرهنگی و تمدنی هر جامعه ارتباط تنگاتنگ با نوع عقلانیتی دارد که اعضای آن جامعه، خود، انتخاب می‏‌کنند و این امر اقتضا می‏‌کند که همه‏ تلاش‏‌ها در جهت تعالی مستمر عقلانی و معنوی جامعه مصروف داشته شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول