اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  زنان و جوانان

پژوهشگر حوزه جمعیت در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد

بحران جمعیت‌شناسان دلسوز در کشور داریم/ برخی آدرس غلط به مسئولین می‌دهند

پژوهشگر حوزه جمعیت گفت: ما در کشور بحران جمعیت‌شناسان دلسوز داریم، اینکه یک روز در مصاحبه‌ای جمعیت به بحران آب مرتبط شود و یک روز دیگر مشکلات اقتصادی به جمعیت گره بخورد آن هم در شرایطی که همه جهان برای افزایش جمعیت برنامه‌ریزی می‌کنند اتفاقی است که تنها در ایران مشاهده می‌شود.

بحران جمعیت‌شناسان دلسوز در کشور داریم/ برخی آدرس غلط به مسئولین می‌دهند

حسین مروتی پژوهشگر حوزه جمعیت در گفت‌وگو با خبرنگار زنان و جوانان خبرگزاری فارس، با اشاره به مصاحبه یک جمعیت‌شناس که استاد دانشگاه تهران است، اظهار کرد: برخی از جمعیت‌شناسان کشور تاریخچه مسائل جمعیتی را سوگیرانه و غرض‌ورزانه مطرح می‌کنند و مدعی هستند که مردم ایران خود تصمیم گرفتند که فرزندآوری را کاهش دهند، در حالی که شواهد متعددی بر خلاف این ادعا وجود دارد و نمی توان دخالت کشورهای غربی در پیشبرد سیاست‌ کنترل جمعیت ایران را نادیده گرفت.

وی افزود: پس از آنکه کشورهای غربی مؤلفه قدرت خود یعنی جمعیت جوان را از دست دادند و به این نتیجه رسیدند که امکان بازیابی این مؤلفه وجود ندارد، به دنبال کنترل جمعیت در کشورهای در حال توسعه رفتند؛ کنترل جمعیت در ایران به پیش از سال 1340 باز می‌گردد زمانی که ستّاره فرمان‌فرمائیان که یک شاهزاده قجر بود و در آمریکا مددکاری خوانده بود، زیر نظر شورای جمعیت آمریکا مباحث کنترل جمعیت را در ایران دنبال می‌کرد.

مروتی اضافه کرد: اگر مردم علاقه داشتند که کنترل جمعیت را بپذیرند چه ضرورتی بود که سال 72 قانون تنظیم خانواده تصویب شود و با شیوه‌های قهری مردم را از برخی تسهیلات محروم کنیم بنابراین، ‌این ادعا که جامعه خود تصمیم گرفت تا به دنبال کاهش جمعیت برود، ادعای گزافی بیش نیست.

این پژوهشگر حوزه جمعیت با بیان اینکه یک سوم روش جلوگیری از بارداری در کشور ما استفاده از قرص های هورمونی ضدبارداری است،‌ خاطرنشان کرد: این روش‌ها با تبلیغات گسترده به خورد مردم داده شد در حالی که تا سال‌ها از مضرات خطرناک قرص‌های جلوگیری از بارداری به مردم چیزی گفته نمی‌شد. ما 13 روش ممانعت از بارداری را به صورت رایگان به مردم ارائه می‌کردیم، روش‌هایی که در بسیاری از کشورهای دنیا این‌گونه عرضه نمی‌شود.

وی با تأکید بر اینکه یکی از خیانت‌های جمعیت‌شناسان کشور ما بزرگ‌نمایی جمعیت دهه شصتی‌ها است، گفت: در مصاحبه دیروز یک جمعیت‌شناس اعداد و ارقامی در رابطه با پیش‌بینی جمعیت در صورت عدم اجرای سیاست‌های کنترل جمعیتی دیدم که گویا در رابطه با تکثیر باکتری در یک آزمایشگاه حرف می‌زند. اینکه بگوییم در صورت عدم اجرای سیاست تحدید نسل، ظرف کمتر از 100 سال جمعیت ایران به رقم یک میلیارد و 600 میلیون نفر می‌رسید، ادعایی خنده‌دار و ناشی از کم سوادی است.

این پژوهشگر حوزه جمعیت بیان داشت: یکی از ترفندهای برخی از جمعیت‌شناسان ایرانی که برخلاف موازین علمی دنیاست، این است که جمعیت را در مقابل توسعه تعریف می‌کنند در حالی که جمعیت جوان عامل اساسی توسعه در کشورهای جهان بوده است.

*یکی از سه کشور اول دنیا در سرعت پیر شدن جمعیت هستیم

وی با بیان اینکه برخی سالخورده شدن جمعیت را امری گریزناپذیر عنوان می‌کنند، گفت:‌ تعیین اینکه جمعیت پیر شود یا بتوانیم آن را جوان نگه داریم بستگی به میزان فرزندآوری نسل کنونی که در سن فرزندآوری هستند دارد.

مروتی با بیان اینکه تعریف برخی از جمعیت شناسان مغرض از جمعیت سالخورده با تعریف جهانی متفاوت است، عنوان کرد: این افراد می‌گویند که اگر 15 درصد جمعیت بالای 65 سال باشد آنگاه جامعه پیر محسوب می‌شود در حالی که ملاک جمعیت‌شناسان جهانی 10 درصد است و اساساً فردی که این ادعا را در ایران مطرح می‌کند، سابقاً معیارهای دیگری را در مصاحبه‌های خود عنوان می‌کرد.

این پژوهشگر حوزه جمعیت اضافه کرد: محاسبه نرخ باروری در مرکز آمار کشور که 2.01 عنوان شد توسط فردی انجام شده است که سابقه دستکاری در نرخ آمار را در کارنامه خود دارد و برنده جایزه جمعیت سازمان ملل متحد است. این نرخ در حالی عنوان می‌شود که با برخی محاسبات جمعیت‌شناسان، عدد 1.54 هم به دست آمده است و حتی اگر رقم 2.01 را بپذیریم باز هم زیر نرخ جانشینی است و نمی‌توانیم بگوییم که اکنون به نرخ جانشینی رسیده‌ایم.

وی با بیان اینکه جملاتی همچون سالخوردگی شاید یک فرصت باشد تا یک تهدید، غرض‌ورزانه مطرح می‌شود، ‌گفت: در 10 سال گذشته جمعیت جوان کشور ما تا 10 درصد کاهش یافته است و از 35 درصد به 25 درصد رسیده است. این سرعت کاهش جمعیت جوان در دنیا بی‌نظیر است. ما یکی از سه کشور دنیا هستیم که جمعیت‌مان با بیشترین سرعت در حال پیر شدن است. مشخص نیست چگونه می‌توان در شرایطی که صندوق‌های بازنشستگی وضع خوبی ندارند از فرصت بودن سالخوردگی در آینده صحبت کرد، توقعی که از جمعیت‌شناسان می‌رود این است که راهکاری برای برون‌رفت از مشکلات جمعیتی ارائه دهند نه اینکه به بحث اقتصاد بپردازند که هیچ تخصصی در آن ندارند.

مروتی بیان داشت: سال 79 که نرخ رشد جمعیت به زیر نرخ جانشینی رسید صدای هیچکدام از جمعیت‌شناسان کشور بلند نشد تا این خطر را برای کشور گوشزد کنند. به نظر می‌رسد دوتابعیتی بودن برخی از این جمعیت‌شناسان، تحصیلات آنها در کشورهای غربی و پروژه هایی که صندوق جمعیت سازمان ملل برای آنها تعریف کرده و می‌کند، در این سوء عملکردها بی‌تأثیر نبوده باشد.

وی تصریح کرد: ما در کشور بحران جمعیت‌شناسان دلسوز داریم، اینکه یک روز در مصاحبه‌ای جمعیت به بحران آب مرتبط شود و یک روز دیگر مشکلات اقتصادی به جمعیت گره بخورد آن هم در شرایطی که بسیاری از کشورهای دنیا برای افزایش جمعیت برنامه‌ریزی می‌کنند، چیزی است که تنها در ایران مشاهده می‌شود. تنها در ایران است که یک جمعیت شناس که استاد دانشگاه هم هست، می‌گوید مسئولان فکر سالخوردگی جمعیت ایران را نکنند!

مروتی در پایان گفت: متاسفانه بخشی از جمعیت شناسان برخلاف موازین علمی، مسائل عجیبی را مطرح می‌کنند که باعث اختلال در دستگاه محاسباتی مسئولان می‌شوند. همین مسئله باعث شده که ما چهار سال بعد از ابلاغ سیاستهای کلی جمعیت همچنان هیچ قانونی در راستای افزایش جمعیت و تشویق مردم به فرزندآوری بیشتر نداشته باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول