به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمدعلی حسنزاده با اعلام این مطلب بیان کرد: آمار استخراجی از عملکرد سال گذشته سازمان بنادر نشان میدهد در حال حاضر، جابهجایی کانیتنر به/از بندر شهید رجایی توسط ۳۰۵ شرکت کشتیرانی در قالب شرکتهای لاینری (خطوط مستقیم کشتیرانی)، فیدری ( شرکتهای کوچک کشتیرانی)، باکس اپراتورها (شرکتهایی که خودشان کشتی ندارند و تنها کانتینر دارند) و SOC ( شرکتهایی که مالک کانتینر هستند) به بندر شهید رجایی انجام میشود که نشان دهنده تنوع ارائه کنندگان حمل و نقل کالاهای کانتینری است.
مرسک در بنادر ایران به صورت باکس اپراتور فعالیت داشت
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در سال ۱۳۹۱ به جهت تحریم اپراتور ترمینال کانتینر بندر شهید رجایی در ایران، تردد کشتیهای شرکت مرسک به بندر شهید رجایی متوقف شد و در حقیت در ۶ سال گذشته و پس از امضای برجام، خطوط این شرکت به بنادر ایران تردد نداشتهاند.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی اضافه کرد: طی 1.5 سال گذشته، فعالیت شرکت مرسک در بندر شهید رجایی بیشتر به صورت «باکس اپراتور» و نه خط کشتیرانی بود.
تجارت فرامرزی ایران دچار چالش جدی نمیشود
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر با منتفی دانستن تحریم اپراتورهای بندر شهید رجایی، تاکید کرد: تردد در بنادر کشور هیچ مشکلی ندارد و چالش جدی در جابهجایی کالا و تجارت فرامرزی کشور در حوزه کانتینری وجود نداشته و از این بابت هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.
بنابراین گزارش، روز گذشته یکی از مدیران اجرایی مرسک به رویترز گفته بود: با توجه به اعمال تحریمهای آمریکا علیه ایران فعالیت تجاری با ایران را در راستای پایبندی به اعمال مجدد تحریمهای ایران و به دنبال خروج آمریکا از برجام متوقف خواهد کرد.
انتهای پیام/م