اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

در بیست و یکمین نشست آیین آواز اتفاق افتاد

بررسی «خودآموختگی در آواز ایرانی»/ اعتقاد مبرم به تکرار مداوم ردیف‌های آوازی

بیست‌یکمین نشست آواز با بررسی بحث «خودآموختگی در آواز ایرانی» و همچنین اجرای هنرمندان موسیقی ایرانی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

بررسی «خودآموختگی در آواز ایرانی»/ اعتقاد مبرم به تکرار مداوم ردیف‌های آوازی

به گزارش خبرنگار موسیقی  فارس، بیست و یکمین نشست آیین آواز در حالی سه‌شنبه شب در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد که مهمان ویژه این مراسم حسن گلپایگانی ساعتی قبل از برگزاری برنامه به اورژانس یکی از بیمارستان‌های تهران رفت و تحت مراقبت‌های پزشکان قرار گرفت. ساعاتی بعد هم در طی برگزاری نشست اعلام شد که نگرانی برطرف شده و شرایط حسن گلپایگانی خوب است. 

نشست بیست و یکم با آوازخوانی علی انصاری شروع شد که به جز خوانندگی و تدریس آواز یکی از خوشنویسان برتر انجمن خوشنویسان ایران نیز هست. او اهل یاسوج است و آواز سه‌گاهش را با چند قطعه محلی درهم آمیخت. اجرای بعدی به معرفی یکی از شاگردان برگزیدۀ کلاس‌های حسن گلپایگانی اختصاص داشت: مهدی ستایش مهر جوانی که از دزفول آمده بود و بااستعداد نشان داد آوازش را در ابوعطا خواند و علی خرمی با تار او را همراهی کرد.

در ادامه مرتضی غزنوی مبحث فنی را به صورتی کاملاً اتفاقی و لحظه‌ای که علتش هم غیبت میهمان اصلی برنامه بود شروع کرد. غزنوی در کنار علی شیرازی کارشناس مجری برنامه درباره «خودآموختگی در آواز ایرانی» صحبت کردند. با شروع بحث غزنوی بر خلاف شیرازی از اساس با خودآموختگی در آواز مخالف بود و بر تکرار مداوم ردیف آوازی در نزد هنرجو و حتی کسی که به مرحله آوازخوانی ارتقا پیدا کرده اعتقاد مبرم داشت.

شیرازی اما توضیح داد که منظورش از خودآموختگی به هیچ عنوان دوری از ردیف موسیقی آوازی نیست. بلکه اساساً خودآموختگی را مختص بعد از تکمیل ردیف می‌داند و شامل بهره‌مندی از تکنوازی استادانی همچون جلیل شهناز، مرتضی محجوبی و حسن کسایی به همراه آثار استادان بزرگ آواز و مشخصاً قدما و برخی خوانندگان رادیو در سال‌های دور می‌داند که هنرجو می‌بایست مطالب مهم و دقایق و ظرایفی را از روی آثار این بزرگان به کارش بیفزاید.

در میانه بحث نیز علی رستمیان آوازخوان و مدرس پیشکسوت آواز وارد بحث شد و گفت: با این توضیح به نظر می‌رسد هر دو شما در یک نکته تفاهم دارید و در واقع می‌خواهید یک حرف واحد را بیان کنید. غزنوی اما همچنان بر تکرار چندین و چندبارۀ ردیف به ویژه روایت استاد عبدالله دوامی در نزد هنرجو در طی سالیان متمادی تأکید کرد. این بحث با ارائه چند دیدگاه دیگر توسط حاضران در پنل ادامه یافت.

در ادامه مسیح سام خانیان (آوازخوان) به همراه علیرضا امیدی (تارنواز)، فرشید فرهمند (ویولون) و میلاد حیدری (تمبک) روی صحنه آمدند. این خواننده آوازش را در ابوعطا خواند و تصنیفی را هم پایان‌بخش اجرایش قرار داد. سپس نوبت به اجرای گروه هگمتانه رسید که از شهر همدان به نشست آیین آواز آمده بود. نوین خوش نوا خواننده و نوازنده عود، به همراه محمد ثابت راد (سرپرست گروه و تارنواز)، بهروز محمدی (ویولون) و حمید زارعی (تمبک) ارائه کنندگان این اجرا بودند.

خوش نوا آوازش را در بیات ترک خواند در ادامه گوشه‌های دوگاه و حصار را عرضه کرد. دو تصنیف نیز که یکی در بیات ترک و دیگری در دستگاه شور اجرا شد از بخش‌های مختلف برنامه گروه هگمتانه بودند. امیر مداح (خواننده) و حسن علی نژاد (سه تار نواز) اعضای گروه بعدی بودند که به طور ناگهانی و در خلال برنامه جایگزین حسن گلپایگانی شدند. مداح از خوانندگان قدیمی رادیو و تلویزیون آوازش را در چهارپاره ابوعطا ارائه کرد و تصنیفی ساخته خودش هم پایان بحش این اجرا بود.

در پایان علیرضا معینی مجری برنامه اعلام کرد که بیست و دومین نشست آیین آواز از ساعت 18 سه‌شنبه 29 خرداد در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول