اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

طی نشست رسانه‌ای اعلام شد

افزایش ۵۰ درصدی فضای گنجینه موزه هنرهای معاصر/ برای بازسازی هیچ اثری از موزه خارج نمی‌شود

مشاور طرح بازسازی موزه هنرهای معاصر از افزایش ۵۰ درصدی فضای گنجینه موزه در این فرآیند خبر داد. مدیرکل دفتر تجسمی ارشاد هم تأکید کرد برای بازسازی موزه هیچ اثری از آن خارج نمی‌شود و آثار در گالری‌های موزه به صورت امن جانمایی می‌شوند.

افزایش ۵۰ درصدی فضای گنجینه موزه هنرهای معاصر/ برای بازسازی هیچ اثری از موزه خارج نمی‌شود

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، نشست خبری تشریح روند بازسازی موزه هنرهای معاصر تهران، پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه 25 اردیبهشت) در این موزه با حضور علی‌محمد زارع رئیس موزه، مجید ملانوروزی مدیرکل دفتر تجسمی وزارت ارشاد، مسعود معمار رئیس اداره نظارت بر طرح‌های عمران تهران، محسن عقابی مجری طرح و احد طالبی‌نژاد مشاور طرح برگزار شد.

 

 

زارع در ابتدای این نشست گفت: پس از سالها که نوید تعمیر موزه را داده بودیم، این مهم امروز به سرانجام رسید و پس از 40 سال و با پیگیری‌های جدی توسط دولت دوازدهم و پیمانکاران و مشاوران خوبی برای مرمت موزه تعلق گرفته است.

رئیس موزه‌ هنرهای معاصر تهران  با بیان اینکه زمان افتتاح موزه بین 600 تا 1000 اثر برای جانمایی در گنجینه مدنظر بوده است، گفت: امروز حدود 4 هزار اثر در گنجینه موزه وجود و نیاز به جانمایی دارد.

* برای مرمت هیچ اثری از موزه خارج نمی‌شود

ملانوروزی هم اظهار داشت: موزه هنرهای معاصر تهران به عنوان یکی از 10 موزه برتر جهان، همواره مورد توجه بوده و پس از 4 دهه نیاز به مرمت دارد. دو بار در دهه‌های 70 و 80 کفپوش و سقف موزه تعمیراتی صورت گرفته اما امروز نیاز به تعمیر جدی‌تر دارد.

مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد ادامه داد: بودجه‌ای برای بازسازی موزه در نظر گرفته شده و اداره نظارت به طرح‌های عمران وزارت ارشاد بر این مهم نظارت دارد.

وی افزود: با اینکه تعطیلی موزه مشکل بود اما این را به جان خریدیم تا نگرانی‌های هنرمندان و هنردوستان نسبت به جابجایی آثار و امکان مفقودی آن برطرف شود، بنابراین هیچ اثری از موزه خارج نخواهد شد.

ملانوروزی درباره نیازسنجی‌های انجام گرفته هم توضیح داد: از 10 شرکت دعوت شد و پس از ارائه طرح‌ها، یک شرکت انتخاب و نیاز سنجی‌ها انجام شد. سه گروه مستندسازی یکی مربوط به موزه، یکی مربوط به مرکز توسعه هنرهای تجسمی معاصر و یکی هم مربوط به مجری طرح، کار مستندسازی (ثبت عکس و فیلم) از روند کارها در حال انجام دادن هستند.

* پایان بازسازی موزه تا آخر شهریور

معمار رئیس اداره نظارت بر طرح‌های عمران وزارت ارشاد در بخش دیگری از این نشست گفت: از اواخر سال 92 در این سمت حضور یافته‌ام و از مجموعه‌های نیاوران، تئاتر شهر و موزه هنرهای معاصر بازدید کردم و نیازهای آن بررسی شد تا بدون کوچکترین صدمه به اصل بنا، کار بازسازی انجام شود.

وی افزود: بازسازی اساسی برق اضطراری و بازسازی در سیستم‌های برودتی سال 93 در موزه انجام گرفت. سینماتک را هم در برنامه قرار دادیم.

معمار گفت: امیدواریم تا پایان شهریورماه بازسازی تمام مجموعه انجام شود.

* در بازسازی، زبان بنا را حفظ می‌کنیم

طالبی‌نژاد مشاور طرح هم طی سخنانی گفت: بنای موزه هنرهای معاصر، یک بنای معاصر 40 ساله است و برخورد با یک بنای معاصر هم می‌تواند ساده باشد، هم پیچیده مهمترین موضوع این است که با یک بنای تاریخی و ناشناخته از نظر ساختاری مواجه نیستیم.

مشاور طرح بازسازی موزه هنرهای معاصر افزود: در این سالها، الحاقاتی به مجموعه اضافه شده و مهم این است که د وهله اول این الحاقات را حذف کنیم. سپس به سراغ رفع رطوبت برویم و البته خوشبختانه بنای موزه مساله جدی ندارد و کاملاً پابرجاست. 

طالبی‌نژاد ادامه داد: باید بام را به صورت کامل برداریم تا به عایق رطوبتی برسیم و آن را در برابر رطوبت و حرارت عایق‌بندی کنیم.

مشاور طرح بازسازی موزه هنرهای معاصر تاکید کرد: باید به سبک بنا توجه کنیم و آن را در مرمت یا الحاقات لحاظ کنیم تا زبان بنا حفظ شود. ساماندهی در پشتیبانی، گنجینه و قسمت‌های اداری صورت می‌گیرد و گالری‌ها نیاز به ساماندهی چندانی ندارند.

طالبی‌نژاد درباره افزایش ظرفیت گنجینه گفت: حداکثر 50 درصد می‌توانیم به گنجینه اضافه کنیم و انتظار بیش از این نباید داشت.

* «دوکومومو» هنوز در ایران جدی نیست

عقابی مجری طرح نیز در این نشست اظهار داشت: آخرین کاری که انجام دادم مرمت، احیاء موزه سرای شهید بهشتی در خیابان ظفر است که سال 96 به عنوان پروژه برتر معماری سال انتخاب شد.

وی سپس به اصطلاح تخصصی «دوکومومو» اشاره و تأکید کرد: دوکومومو میراث معماری معاصر است و در ایران هنوز جا باز نکرده، در حالی که 2 هزار ساختمان کاندیدای آن هستند و از این میان تاکنون 30 ساختمان را مرمت کرده‌ام، نظیر مجموعه پامنار، میدان آزادی، تئاتر شهر و موزه هنرهای معاصر سه ساختمان معاصر اما فاخر و اصیل هستند که در صدر دوکومومو در ایران برای ثبت قرار می‌گیرند.

مجری طرح بازسازی موزه هنرهای معاصر خاطرنشان کرد: یکی از اشکالاتی که در مرمت آثار تاریخی و ساختمان‌های قدیمی وجود دارد، این است که خودشان به یک موزه تبدیل می‌شوند و دیگر حیاتی در آن وجود ندارد.

عقابی درباره مواد تشکیل‌دهنده ساختمان موزه هنرهای معاصر تهران اظهار داشت: این بنا پیچیدگی چندانی ندارد و ساختمانی ساده است و بتن، سنگ، شیشه و مس اجزای آن را تشکیل می‌دهند.

* انجام بازسازی با بودجه ۶ میلیارد تومانی

ملانوروزی درباره پارکینگ موزه که بین موزه و شهرداری محل اختلاف بوده، گفت: خوشبختانه دادگاه حکم به نفع موزه داده است و امیدواریم زودتر این مکان در اختیار موزه قرار بگیرد.

زارع درباره میزان اعتبار در نظر گرفته شده برای باسازی موزه گفت: هیچ خست و سقفی برای بازسازی وجود ندارد. اما معمار گفت آنچه نیاز است تا پایان پروژه پیش‌بینی شده و 6 میلیارد اعتبار برای بازسازی در اختیارمان قرار گرفته است. البته زارع توضیح داد اگر مبلغ بیشتری هم نیاز باشد، از منابع دیگر به کار بازسازی موزه تعلق می‌گیرد.

موزه هنرهای معاصر در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران خاطرنشان کرد: مرمت آثار موزه ارتباطی به پروژه بازسازی آثار موزه ندارد.

* ارزش ۵ میلیارد دلاری گنجینه موزه

ملانوروزی هم درباره طراح اصلی ساختمان موزه موزه گفت: من با آقای کامران دیبا صحبت‌های بسیاری داشتم و اذعان می‌کرد آن زمان خیلی جوان بوده‌ و تجربه طراحی موزه نداشته‌ است، به همین دلیل ایرادهایی وجود دارد؛ مثلاً این موزه اتاق مرمت آثار ندارد، در حالی که نیاز مبرم همه موزه‌هاست! یا مثلاً سیستم تهویه گنجینه با همه قسمت‌های موزه یکسان است، در حالی که باید به صورت جداگانه قابل تغییر باشد.

مدیرکل دفتر تجسمی ارشاد درباره اینکه آثار گنجینه موزه متعلق به کیست، اظهار داشت: هیچ سندی (کاغذ خرید آثار) دست آقای دیبا نیست و فقط فهرست آثار در اختیار ایشان است. بنابراین همه اسناد موجود است و همه به نام موزه هنرهای معاصر تهران است نه هیچ شخص یا شرکتی و ... .

زارع نیز درباره اسناد آثار گفت: با مرکز اسناد تعامل داشتیم تا نسخه‌های اصلی اسناد ضمن گندزدایی، به خوبی حفظ شوند و آسیب نبینند.

ملانوروزی در پاسخ به پرسشی پیرامون نمایش آثار گنجینه گفت: این موزه نهایتاً شرایط نمایش 150 اثر را دارد اما در گنجینه حدود ۳۸۰۰ اثر داریم، بنابراین در طول سالها سعی کرده‌ایم به صورت چرخشی همه آثاری را که امکان نمایش دارد، به نمایش بگذاریم.

وی افزود: حدود 5 میلیارد دلار ارزش گنجینه است، هرچند قیمت‌ها متغیر است و ما هم هیچ وقت استعلام قیمت نگرفته‌ایم.

 

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول