اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  انرژی اتمی

در سومین سفر برجامی بعد از خروج آمریکا از توافق

ظریف وارد بروکسل شد

وزیر امور خارجه ایران در سومین مقصد سفر برجامی اش پس از خروج آمریکا از برجام دقایقی قبل وارد بروکسل پایتخت بلژیک و مقر اتحادیه اروپا شد.

ظریف وارد بروکسل شد

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در سومین مقصد سفر برجامی اش پس از خروج آمریکا از برجام دقایقی قبل وارد بروکسل پایتخت بلژیک و مقر اتحادیه اروپا شد. 

قرار است ظریف فردا (سه شنبه) در نشستی با حضور فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای خارجه سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) حضور یابد. 

ظریف امروز هم در مسکو با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و دیروز (یکشنبه) هم با وانگ یی همتای چینی خود درباره برجام پس از خروج آمریکا به رایزنی پرداخت.

*روابط دوجانبه ما با روسیه در بهترین شرایط است

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پایان سفرش به مسکو در جمع خبرنگاران درباره رایزنی‌هایش با لاوروف گفت: گفت‌وگوهای خوبی با لاوروف درباره برجام، روابط دوجانبه و بحث‌های منطقه‌ای و سوریه به صورت ویژه و سایر همکاری‌ها داشتیم.

وی با بیان اینکه روابط دوجانبه ما با روسیه در بهترین شرایط است و این روابط ادامه می‌یابد، خاطرنشان کرد: مواضع روسیه درباره برجام بسیار صریح بوده و کماکان ما و روسیه  معتقدیم که همه اعضای جامعه بین‌المللی به ویژه ایران باید از مواهب برجام بهره‌مند شوند.

ظریف برجام را دستاورد بزرگ دیپلماسی خواند که امکان ارتباطات تجاری و  اقتصادی بین ایران و سایر کشورها را گسترده‌تر کرده و این به نفع همه کشورهاست که از برجام بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: در دیدار با لاوروف درباره روش‌ها صحبت کردیم. با روسیه هیچ مشکلی نیست، ولی برای اینکه مجموعه‌ای از کشورها به ویژه اعضای باقیمانده از برجام بتوانند کماکان بدون مزاحمت با ایران ارتباط داشته باشند، درباره روش‌های کار و سازوکارهایی که باید ایجاد شود، تبال نظر کرده و زمینه‌های مختلف را بررسی کردیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه کار کارشناسی را ادامه می‌دهیم و ما و روسیه به تبادل نظر ادامه خواهیم داد، اظهار داشت: بعد از مذاکرات با سه کشور اروپایی و نماینده ویژه اتحادیه اروپا باز با طرف روسی بحث خواهیم کرد که چگونه می‌توانیم کار مشترک از طرف همه اعضای باقیمانده از برجام و بقیه اعضای جامعه بین‌المللی سامان دهیم.

وی عنوان کرد که مذاکراتش با لاوروف ریز، دقیق و مثمرثمری در حوزه‌های مختلف بوده است.

*هدف مذاکرات با اروپا ارائه تضمین‌های لازم به ایران است

به گزارش فارس، وزیر خارجه درباره سفرش به بروکسل و اینکه سه کشور اروپایی قرار است در پای میز مذاکره چه بگویند؟ گفت: آقای عراقچی الان در بروکسل است و مذاکرات کارشناسی ما شروع شده، هدف این مذاکرات ارائه تضمین‌های لازم به ایران است که منافع اقتصادی و مواهب برجام کماکان مورد بهره‌برداری قرار بگیرد و حتی ضعف‌هایی که در اجرای برجام در گذشته بوده و به خاطر کارشکنی‌های آمریکا به عنوان یک عضو مزاحم برجام وجود داشته و نامشخص بودن آینده برجام که بخصوص بعد از مسئولیت آقای ترامپ تشدید شده، رفع شود و شرکت‌های اروپایی و سایر شرکت‌های بین‌المللی بتوانند با اطمینان با ایران ارتباط داشته باشند.

ظریف بیان کرد: اروپایی‌ها حوزه‌های مختلفی را برای رسیدن به این هدف چه در حوزه بانکی، سرمایه‌گذاری و مقررات اتحادیه اروپا مطرح کردند و همکاران ما این حوزه‌ها را بررسی می‌کنند و انشاءالله در ملاقاتی که سه‌شنبه شب با سه وزیر و موگرینی خواهیم داشت، نتیجه کار همکاران را بررسی می‌کنیم.

وی یادآور شد: این شروع کار است و معتقد نیستیم که با یک جلسه بتوان نتیجه گرفت، باید در فاصله مدت کوتاهی که از طرف ایران مطرح شده برای رسیدن به یک راه‌حل،کار مستمر داشته باشیم. معتقدیم باید با شروع قوی شروع کنیم و باید تضمین‌های کلی در این سفر ارائه شود و بعد همکاران ما در سطح کارشناسی به جزییات بپردازند و ما روندی را امروز شروع کردیم و فردا در سطح وزرا ادامه می‌دهیم و بعد از آن هم باز هم در سطح کارشناسی در صورتی که نیاز باشد و به جزییات نرسیده باشیم هنوز ادامه خواهیم داد تا ببینیم در این فاصله‌ای که ایران برای دیپلماسی باز کرده چه میزان می‌توانیم به اهداف مورد نظر و منافع ملت ایران برسیم.

ظریف همچنین درباره برگزاری کمیسیون مشترک برجام نیز گفت: من روز 20 اردیبهشت راجع به تخلفات آمریکا و اتفاقاتی که افتاده یک نامه به خانم موگرینی و یک نامه به دبیرکل ملل متحد نوشتم که نامه به گوترش امروز منتشر می‌شود. در نامه به موگرینی درخواست کمیسیون مشترک شده است. کمیسیون مشترک طبق روال برجام با جلسه مدیران سیاسی شروع می‌شود و بعد در صورت ضرورت به سطح وزرا خواهد رسید.

*نامه به موگرینی و گوترش

وی یادآور شد: الان برجام دیگر 1+5 به اضافه ایران و اتحادیه اروپا نیست، 1+4 به اضافه ایران و اتحادیه اروپاست. این مذاکراتی که الان شکل می‌گیرد جدا از برجام نیست، ولی در قالب کمیسیون مشترک هم نیست، چون اگر قرار باشد در قالب کمیسیون مشترک باشد هر 5 عضو دیگر برجام باید حضور داشته باشند. این مذاکرات با اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی است و قبل از آن با  چین و روسیه مذاکره کردیم، ممکن است نیاز باشد این جلسه در سطح 5 کشور، خانم موگرینی و بنده برگزار شود که آن را پیگیری می‌کنیم، ولی ما فعلا قضیه را در یک مسیر موازی دنبال می‌کنیم، یک مسیر مذاکرات سیاسی ماست و یک مسیر کمیسیون مشترک است که ما رسما روز 20 اردیبهشت و دو روز بعد از اقدام ترامپ در دوازدهمین نامه به خانم موگرینی درخواست تشکیل جلسه ویژه کمیسیون مشترک را دادیم.

*رایزنی با لاوروف درباره سوریه

وی درباره گفت‌وگوهایش با لاوروف درباره سوریه نیز بیان کرد: با لاوروف آخرین تحولات سوریه را بررسی کردیم و اقدام بسیار پرمخاطره آمریکا در انتقال سفارتش به قدس شریف و خطراتی که برای جامعه بین‌المللی و صلح و امنیت در منطقه دارد و همچنین درباره اقدامات تحریک آمیز رژیم صهیونیستی در سوریه بحث کردیم، ولی تمرکز بیشتر را گذاشتیم بر اینکه چگونه ایران و روسیه به عنوان دو عضو روند آستانه می‌توانند همکاری‌های خود را گسترش دهند، هم برای کاهش تنش در سوریه و هم برای کمک‌های انساندوستانه در سوریه و هم رسیدن به راه‌حل سیاسی که روند آن را در مذاکرات سوچی و جلسه‌ بزرگ اطراف مختلف سوری در سوچی شروع کردیم و امیدواریم بتوانیم روند را با همکاری سه کشور و سازمان ملل ادامه دهیم.

به گزارش فارس، سه‌شنبه شب 18 اردیبهشت ماه سال جاری دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی خروج این کشور از برجام را اعلام کرد و پس از آن سندی را برای بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران امضا کرد و گفت که بالاترین سطح تحریم‌های اقتصادی را اعمال خواهیم کرد.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران دقایقی بعد به این اظهارات ترامپ واکنش نشان داد و گفت: از این لحظه توافق برجام بین ایران و پنج کشور است از این لحظه 5+1 ، یک را از دست داده است و در این شرایط ما باید منتظر آن باشیم که شش کشور بزرگ جهانی نسبت به این توافق چگونه عمل خواهند کرد.

رئیس جمهور کشورمان تأکید کرد: من به وزارت خارجه دستور دادم که ظرف چند هفته آینده با مذاکرات با کشورهای اروپایی و دو کشور بزرگ دیگر یعنی روسیه و چین رایزنی‌ها، هماهنگی‌های لازم و مذاکرات لازم را انجام دهند. اگر در پایان این مهلت و زمان کوتاه ما به این نتیجه رسیدیم که با همکاری پنج کشور می‌توانیم همه آنچه در برجام خواست ملت ایران بوده به دست آوریم علی‌رغم میل آمریکا و رژیم صهیونیستی و تلاش‌های آنها و حرف‌های بی‌نزاکت امشب ترامپ برجام پایدار خواهد ماند و ما می‌توانیم به نفع صلح و امنیت منطقه و جهان قدم‌های خودمان را برداریم و اگر ببینیم منافع ما تضمین نخواهد شد به زودی من با مردم ایران صحبت خواهم کرد و تصمیمات نظام را در آن شرایط به اطلاع مردم می‌رسانم.

*تماس‌های تلفنی سه وزیر اروپایی و موگرینی با ظریف

در همین راستا «بوریس جانسون» و «ژان ایو لودریان» چهارشنبه 19 اردیبهشت در تماس‌های تلفنی جداگانه با محمدجواد ظریف ضمن حمایت از تداوم برجام، بر لزوم بهره‌مندی ایران از منافع این توافق تاکید کردند.  

وزیر خارجه کشورمان در این تماس تلفنی ضرورت ارائه تضمین از سوی دیگر طرف‌های برجام برای دستیابی ایران به منافعش از این توافق را مورد تاکید قرار داد و در این گفت‌وگوها برای انجام دیدارهای فشرده کارشناسی و نیز در سطح وزرا توافق شد. 

هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان نیز امروز (دوشنبه) 24 اردیبهشت در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف همتای ایرانی خود که در مسکو حضور داشت، در خصوص برجام و برنامه‌های آلمان و اتحادیه اروپا برای حفظ آن گفتگو و تبادل نظر کرد. 
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران فرصت دادن به دیپلماسی در زمانی فشرده را برای تضمین انتفاع مردم ایران از برجام مورد تاکید قرار داد.

وزیر امور خارجه آلمان هم ضمن تایید محدودیت زمانی، از برنامه ریزی دولت آلمان در داخل این کشور و نیز در سطح اروپا برای بررسی راههای حفظ برجام و بهره مندی ایران از منافع آن خبر داد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز جمعه 21 اردیبهشت ماه تلفنی درباره لزوم تداوم برجام با ظریف گفت‌وگو کرد.در این تماس تلفنی وزیر امور خارجه کشورمان نیز ضرورت ارائه تضمین‌های لازم برای دستیابی ملت ایران به منافع برجام را مورد تاکید قرار داد.

برنامه‌ریزی و توافق در خصوص نشست روز سه شنبه با وزرای خارجه سه کشور اروپایی در بروکسل از دیگر محورهای گفت‌وگوی ظریف و موگرینی بود.

وزرای خارجه نروژ و ژاپن نیز روز جمعه در تماس‌های تلفنی جداگانه با ظریف ضمن حمایت از تداوم برجام، بر لزوم بهره مندی ایران از منافع این توافق تاکید کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول