اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

در نشست مشترک؛

لاوروف:روسیه و اروپا باید از منافع خود در برجام دفاع کنند/ظریف: گام‌های واشنگتن در انتقال سفارت به قدس بسیار خطرناک است

وزرای امور خارجه روسیه و ایران در نشستی مشترک ضمن تأکید بر حفظ برجام به دنبال راههای ادامه همکاری در زمینه برجام در قالب گروه 1+4 هستند.

لاوروف:روسیه و اروپا باید از منافع خود در برجام دفاع کنند/ظریف: گام‌های واشنگتن در انتقال سفارت به قدس بسیار خطرناک است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در خصوص بحث درباره خروج واشنگتن از برجام دیدار و گفت‌وگو کردند.

بنا به گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، لاوروف در این دیدار تصریح کرد که خودداری از هرگونه تهدید علیه نظام عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای حائز اهمیت است.

این دیپلمات روس تصریح کرد که ظریف طی روزهای آینده دیدارهایی با تمامی طرفین برجام به جز آمریکا برگزار خواهد کرد.

وزیر خارجه روسیه در ابتدای نشست خطاب به ظریف گفت:‌«ما می‌دانیم که قصد دارید با امضاکنندگان برجام به جز آمریکا وارد گفت‌وگو شوید».

وی ادامه داد: «متأسفانه بار دیگر ما شاهدیم که واشنگتن به دنبال بازنگری در توافقات کلیدی بین‌المللی است. بنابراین امروز انتظار می‌رود تا بررسی کنیم که چطور چین، روسیه، ایران و اتحادیه اروپا می‌توانند از ابزارهای کنونی برای جلوگیری از این سند مهم و بی‌ثباتی اوضاع در منطقه استفاده کنند».

وی شرایط حول محور برجام را بحران توصیف کرد و گفت: «ما امکان نشست در مسکو تبادل نظر درباره موض2وعات برجام را تحسین می‌کنیم و صادقانه می‌گویم که اوضاع موجود (در خصوص برجام) یک بحران است».

لاوروف درباره هدف برگزاری نشست با وزیر خارجه ایران توضیح داد:‌«روسیه و ایران قصد دارند درباره گام‌های مشترک برای حفظ برجام گفت‌وگو کنند. می‌خواهم بررسی کنیم که چطور با یکدیگر و به همراه اتحادیه اروپا و چین می‌توانیم از خارج شدن برجام از مسیر اصلی، اوضاع منطقه، و نظام عدم اشاعه (تسلیحات هسته‌ای)  جلوگیری کنیم».

وی ادامه داد که روسیه و شماری از کشورهای دیگر، منافع قانونی و مشروع در برجام دارند و باید از این منافع مشترک دفاع شود.

لاوروف اینگونه توضیح داد: «ما تماس‌های برنامه‌ریزی شده‌ای با تمامی طرفین توافق به جز آمریکا که خروج از توافق (هسته‌ای) را اعلام کرد، داشته‌ایم». 

وی ادامه داد: «تا جایی که اطلاع داریم، تروئیکای اروپایی، چین، ایران و روسیه، طرح‌های خود برای پایبندی به برجام را اعلام کرده‌اند و ما تمایل داریم به طور مفصل درباره طرح‌های شما (ایران) و گام‌های مشترکمان بحث کنیم».

لاوروف ادامه داد: «من کاملاً درک می‌کنم که ایران به حفظ منافع قانونی خود تمایل دارد. تمایل دارم تصریح کنم که روسیه و دیگر طرفین توافق، منافع قانونی خود را در این توافق دارند و به همین دلیل باید برای حفظ منافع قانونی خود همکاری کنیم».

ظریف نیز در واکنش به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس،‌فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) گفت که توازن برجام به دنبال خروج آمریکا از این توافق چندجانبه تغییر کرده است.

وزیر خارجه ایران تصریح کرد که ایران درباره راههای همکاری در زمینه برجام در قالب گروه 4+1 بحث و گفت‌وگوهایی خواهد داشت.

وی خطاب به لاوروف تأکید کرد: «موضع روسیه برای ما امیدوارکننده است. امیدوارم که امروز بتوانیم رایزنی‌هایی را با شما درباره راههای همکاری در قالب 1+4 صورت دهیم».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ادامه داد که تهران به دنبال آن است که از طریق مذاکره با روسیه، چین و سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، انگلیس و فرانسه) اطمینان حاصل کند که منافع ایران در برجام حفظ خواهد شد.

ظریف ضمن ابراز خرسندی از حمایت روسیه از برجام گفت:خروج از برجام، توازن را برهم زده است و بنابراین منافع ایران باید حفظ شود».

وی اینگونه توضیح داد: «متأسفانه، اعتراض به قوانین و مقررات بین‌المللی به یک امر معمول برای دولت آمریکا تبدیل شده است...برجام به توازن تعهدات میان طرف ایران و اروپا و به ویژه آمریکا مربوط می‌شد و قطعاً این توازن بعد از خروج آمریکا تضعیف (برهم خورده است) شده است».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران درباره اقدام آمریکا در انتقال سفارت به قدس گفت: اقدامات واشنگتن بسیار بسیار خطرناک است».

تنش‌های فعلی پیرامون برجام به دنبال اظهارات تند اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران و خروج واشنگتن از برجام پیش آمده است.

ترامپ در سخنرانی اخیر خود هشدار داد که قصد دارد سطح عالی از تحریم‌های را مجدداً علیه ایران وضع کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول