اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

ستاری در آیین گشایش پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی؛

زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری هموارکننده مسیر توسعه صنایع خلاق و فرهنگی است

به گفته معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، ایجاد زیست‌بوم مساعد کارآفرینی و بستر مناسب جوانان خلاق مهم‌تری ضرورت توسعه صنایع خلاق و فرهنگی به عنوان مزیت بومی کشور است.

زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری هموارکننده مسیر توسعه صنایع خلاق و فرهنگی است

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری در آیین گشایش پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی،که باحمایت ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و جهاد دانشگاهی افتتاح شد، با اشاره به اهمیت صنایع خلاق و فرهنگی به عنوان مزیت بومی و زمینه‌ساز توسعه کشور گفت: صنایع فرهنگی ماحصل تاریخ بیش از 5هزارساله کشور ما است و اقوام گوناگون با تولید انواع گوناگون محصولات فرهنگی، عشق و نوع‌دوستی خود را نشان داده‌اند. اما در سال‌های اخیر بخش قابل توجهی از این میراث ارزشمند را به واسطه تکیه به اقتصاد نفتی و منبع‌محور از بین برده‌ایم.

ستاری، با اشاره به ضرورت ایجاد زیست‌بوم صنایع فرهنگی و خلاق با حمایت زیرساختی و اصلاح نگرش‌ها به سوی اقتصاد دانش‌بنیان گفت: در این سال‌ها بیش از هر زمان دیگری در حوزه آموزش هزینه شده است و با بیش از 4میلیون و 800هزار دانشجو، وضعیت مناسبی داریم اما در پرورش و شکوفایی دانشمندان برجسته‌ای مانند ابن هیثم، فارابی، سعدی و حافظ و نمونه‌های موفق این‌چنینی موفق نبودیم، چراکه زیست‌بوم مساعد برای بروز چنین افرادی وجود ندارد.

ضرورت ایجاد بستر مساعد کارآفرینی نیروی انسانی خلاق

وی با بیان این‌که زیست‌بوم کارآفرینی با پول دولت شکل نمی‌گیرد و سرمایه دولتی مخرب این زیست‌بوم است، افزود: اگر سرمایه دولتی راه‌کار تحقق نوآوری و شکوفایی بود کشورهای حاشیه خلیج فارس که مبالغ هنگفتی را برای راه‌اندازی این زیست‌بوم هزینه کردند به نتیجه می‌رسیدند اما چنین نشد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، به نقش کلیدی دانشگاه‌ها در توسعه صنایع خلاق و فرهنگی با پرورش نیروی انسانی خلاق و کارآفرین اشاره کرد و گفت: صنعت و دانشگاه وارداتی که بر پایه درآمد نفتی شکل گرفتند کمک یا خدمتی به  صنایع فرهنگی ما ارائه ندادند و حتی در مقاطعی راهبردها آسیب‌های جدی به این زیست بوم وارد ساختند، فناوری‌ها و صنعت ماتقریبا هیچ کمکی به این صنعت نکرد اما فرش به عنوان صنعتی خلاق و فرهنگی که از دل بوم کشور ایجاد شده است همچنان به راه خود ادامه می‌دهد و باید با ایجاد یک بستر مساعد، راه این صنایع هموار شود.

حمایت معاونت علمی و فناوری از صنایع خلاق و فرهنگی

رئیس بنیاد ملی نخبگان، نوآوری را ارزشمندترین دارایی کشور برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: ارزشمندترین عنصر زیست‌بوم کارآفرینی نیروی انسانی خلاق است و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، شتاب‌دهنده‌ها و مراکز رشد و دیگر عناصر در کنار یکدیگر این زیست‌بوم را شکل می‌دهد.

رئیس ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز، با اشاره به حمایت جدی معاونت علمی و فناوری از صنایع خلاق و فرهنگی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های جدی سال جاری معاونت علمی و فناوری، توجه به صنایع خلاق و فرهنگی است و از آن‌جایی‌که تمرکز قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان بر شرکت‌های فناوری پیشرفته است، سازوکارهای تکمیلی این معاونت شرکت‌ها و صنایع این حوزه را پوشش می‌دهد.

 تقدیر از برترین‌های صنایع خلاق و فرهنگی

در ادامه این مراسم، با حضور ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، طیبی رئیس جهاد دانشگاهی،  احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران، حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور،  سید سعید هاشمی، دانشگاه علم و فرهنگ، حجت‌الله ایوبی دبیرکل کمیسیون یونسکو در ایران از برترین‌های حوزه صنایع خلاق و فرهنگی قدردانی و از لوح یادبود آیین گشایش پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی رونمایی شد.

بازدید از استارتاپ‌ها و شرکت‌های فعال

در ادامه ستاری و هیئت همراه از پارک علم و فناوری نرم و صنایع خلاق و فرهنگی بازدید از دستاوردها و توانمندی‌ استارتاپ‌ها وشرکت‌های مستقر در این پارک دیدن کرد.

بر اساس این گزارش پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی با حمایت ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز و جهاد دانشگاهی از اردیبهشت ماه سال جاری و با هدف حمایت از کسب و کارهای حوزه نرم و فرهنگی کار خود را آغاز کرده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول