اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با فارس:

خروج آمریکا از برجام در بلند مدت به نفع ایران تمام می‌شود/ گشایشی در سوئیفت و انتقال ارز با وجود برجام هم روی نداد

یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام در بلند مدت به نفع ایران تمام می‌شود، گفت: با به روز رسانی سیستم بانکی، می‌توان فعالیت‌ مالی و ارزی را از طریق برخی کمپانی‌ها بویژه در منطقه شرق آسیا برقرار کرد.

خروج آمریکا از برجام در بلند مدت به نفع ایران تمام می‌شود/ گشایشی در سوئیفت و انتقال ارز با وجود برجام هم روی نداد

حبیب الله خلج کارشناس اقتصاد سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پیرامون دورنمای برجام و تأثیر خروج غیر قانونی آمریکا از این پیمان گفت: زمینه ذهنی اقدام آمریکا اگر چه پیش از این برای دولتمردان کشور وجود داشت، اما باید با اندیشیدن تمهیداتی در این زمینه و اخذ تضامین لازم از اروپایی‌ها بهترین تصمیم و سیاست را در دستور کار قرار داد.

وی بر ایجاد دیپلماسی کارآمد در تعامل با کشورهای همسایه و کاهش موج ایران هراسی از سوی معاندان کشور را مورد تاکید قرار داد و افزود: کشورهای اروپایی در حالی هم اکنون بر پای‌بندی خود با برجام اصرار دارند که در بلند مدت به دلیل فضای دموکراتیک حاکم بر خود، نمی‌توانند کمپانی‌ها و شرکت‌های مختلف را وادار به همکاری یا عدم همکاری با دیگران کنند.

از سوی دیگر جذابیت بازار ایالات متحده آمریکا نیز باعث نخواهد شد که حضور در بازار ایران را فدای این بازار بزرگ کنند، بنابراین در بلند مدت بر هم خوردن برجام مشکل آفرین خواهد بود.

خلج با بیان اینکه خروج یکباره ایران از از برجام بسیار خطرناک و می‌تواند کشور را مشمول فصل 7 منشور شورای امنیت نماید، افزود: متاسفانه کشورهایی همچون عربستان و رژیم غاصب اسرائیل با اجماع بر سر بر هم زدن برجام همچنان به دنبال شیطنت‌های خود هستند و این در حالی است که باید سیاست مداران ایرانی با خویشتن داری و وحدت رویه در میان جریان‌های سیاسی مختلف، ضمن بررسی و تحلیل شفاف و دقیق مسائل برای عموم مردم  مانع از توسعه بی اعتمادی و سخن پراکنی‌های واهی در کشور شوند.

به باور وی با اجماع و اعتماد میان قشرهای مختلف مردم می‌توان راهکارهای اساسی برای مقابله با اقدام‌های تفرقه آفرین و تحریم‌های دشمنان یافت و آن‌ها را بی اثر و یا تبدیل به فرصت برای کشور کرد.

این کارشناس بر لزوم انتقال سطوح تصمیم سازی به بخش‌های میانی و پایین دستی کشور تاکید کرد و افزود: حمایت از تولید داخلی و به کارگیری بهینه منابع بانک‌ها باید از طریق دخالت سطوح پایین دستی و میان دستی کشور در تصمیم سازی‌های کلان محقق شود. بطور مثال صنعت پتروشیمی ایران از طریق صنایع پایین دست حتی با ظرفیت کنونی می‌تواند بیکاری را بطور کامل در کشور از بین برده و مانع از خام فروشی در کشور شود.

به گفته خلج، با وجود اعلام مواضع اروپایی‌ها اما آن‌ها در بلند مدت به محض مواجهه با جرائم سنگین وزارت خزانه داری آمریکا، از ادامه همکاری با بنگاه‌های اقتصادی و شرکت‌های ایرانی صرف نظر خواهند کرد، بنابراین آنچه که باقی می‌ماند تقویت تولید داخلی و ایجاد وحدت رویه با یک‌صدایی میان دولت و ملت است.

خلج با ارزیابی آثار سیاسی خروج آمریکا از برجام عنوان کرد: دورنمای این اقدام غیر قانونی به نظر منافع ایران را از طریق تغییرات سیاسی که در آمریکا و خاورمیانه رخ خواهد داد، تأمین خواهد کرد.

ثبات در تصمیم سازی‌ها و پایداری در حفظ شاکله برحام از سوی ایران می‌تواند قدرت چانه زنی دستگاه دیپلماسی کشور را افزایش داده و با یکصدا شدن دولت و مجلس و همه نهادهای انقلابی به تقویت بنیان‌های اقتصادی داخلی توجه کرد.

خلج درباره راهکار دستیابی به درآمدهای ارزی کشور بدون نیاز به سوئیفت و سایر محدودیت‌ها گفت: برای انتقال درآمد ارزی از طریق سوئیفت به دلیل محدودیت ارزی طی مدتی که برجام نیز وجود داشت، به هیچ وجه حتی در آسیا اتفاق خاصی ایجاد نشد.

وی افزود: بر این اساس باید با به روز رسانی سیستم بانکی کشور و ایجاد آمادگی لازم برای همکاری همگن و هماهنگ با بانک‌های خارجی، از طریق برخی کمپانی‌هایی که ارتباط کمتری با ایالات متحده آمریکا دارند، به ویژه در منطقه شرق آسیا و یا حتی اروپا دارند، فعالیت‌ مالی و ارزی را برقرار کرد.

به باور وی، گذشت زمان در حالی می‌تواند به نفع ایران تمام شود که بایست همزمان با به روز رسانی سیستم بانکی و مالی به استقبال تغییرات جدید رفت.

خلج افزود: رییس جمهور کنونی آمریکا هم اکنون چهره‌ای مخدوش حتی در افکار عمومی این کشور داشته و در آینده موضوع خروج این کشور از برجام باعث ایجاد شکاف عمیق میان سیاست مداران و همچنین تغییر جهت انتخابات پارلمانی آتی خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی وضعیت صندوق توسعه ملی و منابع ارزی آن را مثبت ارزیابی کرد و افزود: با احتساب منابع 40 درصدی درآمد غیر نفتی، حدود یکصد میلیارد دلار درآمد ارزی ایران در این صندوق ذخیره شده که با فرض صرف شدن 45 درصدی این درآمدها برای واردات کالا و خدمات همچنان بیش از 50 درصد این درآمد برای کشور باقی خواهد ماند، بنابراین مشکلی از بابت درآمدهای ارزی وجود نخواهد داشت.

وی گفت: آنچه که این روزها در بازار ارز دست به دست می‌شود، چیزی نیست جز یک هیچان روانی زود گذر و حباب خود ساخته که به نظر می‌رسد، دولت برای چاره جویی آن همچنان نظاره گر این رخدادها است.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول