اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در پاسخ به فارس خبر داد

خروج ترامپ از برجام مشکلی برای صنعت هوایی ایجاد نمی‌کند/ ارائه طرح فرودگاه‌های نسل سوم

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها گفت: ما رفع تحریم‌ها را از روز اول تصویب برجام، موقت دیدیم؛ در هیچ یک از حوزه‌ها، چالشی که موجب اختلال در عملیات حمل و نقل هوایی شود نخواهیم داشت و ترامپ و بالاتر از او هم نمی‌توانند آسیبی به ما وارد کنند.

خروج ترامپ از برجام مشکلی برای صنعت هوایی ایجاد نمی‌کند/ ارائه طرح فرودگاه‌های نسل سوم

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازدید اصحاب رسانه از طرح توسعه فرودگاه گرگان امروز در حال انجام است. 

در حاشیه این مراسم، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر برنامه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران برای فرودگاه‌های تجاری و همچنین فرودگاه‌های غیرتجاری اظهار داشت: غیر از فرودگاه امام خمینی هیچ یک از فرودگاه‌های کشور نمی‌توانند هزینه‌های خود را حاصل کنند.

مه‌آبادی ادامه داد: به عنوان مثال فرودگاه گرگان سالانه 14 میلیارد تومان هزینه دارد اما 5 میلیارد تومان درآمد دارد و یا آنکه فرودگاه مهر‌آباد با 450 پرواز روزانه نمی‌تواند هزینه جاری خود را در بیاورد.

وی با تأکید بر اینکه تعرفه‌های فرودگاهی در بخش مسافری واقعی نیست، گفت: دولت با اهداف و سیاست‌ها رقم خروجی مسافران را به اندازه چشمگیری افزایش داد در حالی که همه هزینه‌ها بر عهده شرکت فرودگاه‌ها است. 

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: در همین شرکت فرودگاه‌ها حدود سه سال است که تعرفه‌های فرودگاهی و مسافری ثابت مانده است و با ارقام 7 هزار تومان برای پروازهای داخلی و 35 هزار تومان برای پروازهای خارجی ادامه دارد. 

وی در پاسخ سؤال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر فعال کردن فرودگاه‌های شهرهای کوچک توضیح داد: حدود 350 زیرساخت هوانوردی در شهرهای کشور داریم که فرودگاه نیستند بلکه استریپ هستند که یا آسفالت، یا خاکی و یا بتنی هستند که با اهداف کمک‌رسانی در حوادث غیرمترقبه خدمات خاص از سنوات گذشته در آنها ایجاد شده است و برخی فکر می‌کنند که باید به فرودگاه تبدیل شود اما جنس این فرودگاه‌ها متفاوت است.

مه‌آبادی توضیح داد: ما نام این فرودگاه‌ها را تحت عنوان فرودگاه‌های نسل سوم در قالب طرحی در شورای عالی هواپیمایی کشوری در دستور کار داشتیم که ارائه دادیم و به وزارت راه و شهرسازی نیز ارائه شده است. 

*

*پروازهای داخلی در فرودگاه امام نیز انجام می‌شود

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران درباره فرودگاه مهرآباد اظهار داشت: در فرودگاه مهرآباد باید ترافیک مدیریت شود و فرودگاه قلب سیستم حمل و نقل چندوجهی است و همه مدل‌های حمل و نقلی باید به فرودگاه مهرآباد بیاید.

مه‌آبادی افزود: فرودگاه مهرآباد به یک فرودگاه گران برای شرکت‌های هواپیمایی تبدیل می‌شود و بین ظرفیت 15 تا 20 میلیون مسافر بسته خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران توضیح داد: در واقع طی هماهنگی با شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در‌ آینده پروازهای فرودگاه امام با ظرفیت 15 تا 20 میلیون مسافر بسته می‌شود، پروازهای داخلی در فرودگاه امام خمینی (ره) نیز خواهیم داشت، فرودگاه مهرآباد تبدیل به فرودگاهی گران برای شرکت‌های هواپیمایی خواهد شد تا اگر شرکتی مایل بود به مسافران خود خدمات بیشتری دهد پروازهای داخلی و بین‌المللی خود را به مهرآباد بیاورد.

وی افزود: همچنین ایرلاین می‌تواند پروازهای داخلی و بین‌المللی خود را در فرودگاه مهر‌آباد با هزینه کمتر انجام دهد و همه این‌ها بستگی به خدمات ایرلاین دارد اما قیمت بلیت برای مسافر در هر دو فرودگاه افزایش نخواهد یافت.

مه‌آبادی افزود: در این باره با شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و وزیر راه تفاهماتی انجام داده‌ایم.

*افتتاح 4450 میلیارد تومان پروژه در سال جاری و جشن پایان طرح‌های نیمه‌تمام

وی ادامه داد: در سال  96، تعداد 61 میلیون و 562 هزار و 246 مسافر در فرودگاه‌ها اعزام و پذیرش شدند که 92 درصد آن در فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران رخ داد.

مه‌آبادی افزود: در مقایسه با عملکرد سال 96، حدود 7 درصد اعزام و پذیرش مسافر افزایش یافت همچنین در نشست و برخاست فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت‌ فرودگاه‌ها 8 درصد رشد داشتیم.

وی با بیان اینکه تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام از دغدغه‌های شرکت فرودگاه‌‌هاست،گفت: برخی پروژه‌هایی که میراث‌دار آن بودیم 16 سال از کلنگ‌زنی‌شان می‌گذشت اما امروز به مردم ایران اعلام می‌کنیم که تا پایان امسال جشن اتمام همه طرح‌های نیمه‌تمام شرکت فرودگاه‌ها را برگزار می‌کنیم.

وی افزود:به عنوان مثال در ایرانشهر پروژه نیمه‌تمامی داشتیم که سازه‌های آن هم در حال از بین رفتن بود و مردم از دیدن این پروژه‌های نیمه‌تمام حس ناامیدی داشتند.

 مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها یادآور شد: امسال 450 میلیارد تومان پروژه در بخش فرودگاهی به بهره‌برداری می‌رسد.

مه‌آبادی ادامه داد: در فرودگاه گرگان در دو سال گذشته 10 پروژه مهم اجرا کردیم که 70 میلیارد تومان اعتبار به خودش اختصاص داد.

وی افزود: در فرودگاه اهواز ضریب اشغال ما سه برابر بیشتر از ظرفیت فرودگاه بود که با اجرای عملیات توسعه‌ای امروز دو برابر ظرفیت فرودگاه استفاده می‌شود.

 مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها ادامه داد: در فرودگاه گرگان با اتمام عملیات همه طرح‌های توسعه‌ای تا پایان امسال به پایان می‌رسد و فرودگاه گرگان تا دو دهه آتی نیاز به توسعه ندارد.

* تلاش در اجرای دقیق قانون کاداست

مه‌آبادی بیان کرد: قانون کاداست به طور کامل در شرکت فرودگاه‌ها اجرا شد و با اجرای این طرح که از دغدغه‌های مقام معظم رهبری و دولت بود ما اولین دستگاه بزرگ کشور هستیم که در حدود دو سال همه املاک را در قانون کاداست پیاده‌سازی کردیم.

 مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها افزود:‌این طرح جلوه‌ای از مدیریت فراقوه‌ای است و در قوه مجریه با کمک قوه قضائیه منویات نظام را به درستی اجرا کردیم، وارد صدور اسناد مالکیت فرودگاه شدیم و پدیده شوم زمین‌خواری در شرکت فرودگاه‌ها به کلی جمع شد.

* ترامپ و بالاتر از وی نمی‌توانند هیچ آسیبی به کشور وارد کنند

وی بیان کرد: در دو سال گذشته طرحی تحت عنوان توسعه و تحول خدمت‌رسانی به مسافران (ASQ) را کلید زدیم که امسال در فرودگاه پایلوت به صورت کامل تمام می‌شود، طرح به حالت جاری در می‌‌آید و تلاش می‌کنیم سومین فرودگاه را نیز در این حوزه وارد رنکینگ جهانی کنیم که احتمالاً فرودگاه شهید دستغیب شیراز خواهد بود.

 مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها بیان کرد: فرودگاه‌های ما از 5 نمره تا مرز 4.6 رسیده‌اند که این بر اساس ارزیابی اتحادیه بین‌المللی فرودگاه‌ها است.

مه‌آبادی افزود: در حوزه ناوبری هوایی امسال توسعه در حوزه ارتباطی به پایان می‌رسد و در حوزه راداری و کمک ناوبری نیز گام بزرگی برمی‌داریم.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر تأثیر خروج آمریکا از برجام بر ورود تجهیزات فرودگاهی گفت: اخیراً جلسه‌ای با رئیس قوه مقننه داشتیم که در آن جلسه به وی اعلام کردم آمده‌ایم تا یکی از دغدغه‌های شما را در حوزه‌ای مهم رفع کنیم.

 مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها توضیح داد: ما رفع تحریم‌ها را از روز اول تصویب برجام، موقت دیدیم؛ در هیچ یک از حوزه‌ها، چالشی که موجب اختلال در عملیات حمل و نقل هوایی شود نخواهیم داشت و ترامپ و بالاتر از ترامپ هم نمی‌توانند هیچ آسیبی به ما وارد کنند، در این حوزه کار خود را تمام کرده‌ایم و در حوزه نظارت راداری هم چالش جدی نداریم.

وی توضیح داد: ما به ساختاری برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به صنعت هوانوردی و تأمین نیازها دست یافته‌ایم و در هیچ یک از حوزه‌های فرودگاهی و هوانوردی چالش جدی در صورت خروج آمریکا از برجام نخواهیم داشت.

مه‌آبادی تأکید کرد: همه منابع لازم برای پروژه‌ها و تجهیزات از درآمد شرکت تأمین کرده‌ایم برخی قراردادها را به صورت دو منظوره ثبت کردیم تا در صورت عدم تأمین فاینانس معطل فاینانس نمانیم.

* سرمایه‌گذاری هزار میلیارد تومانی برای تجهیزات ناوبری و فرودگاهی در دو سال اخیر

 مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها اظهار داشت: در دو سال اخیر هزار میلیارد تومان برای تجهیزات ناوبری و فرودگاهی هزینه کردیم و این رقمی بی‌نظیر در شرکت فرودگاه‌ها بود.

* یک طرفه کردن راه‌های بین‌المللی هوایی

وی بیان کرد: راه‌های هوایی کشور در گذشته نظیر جاده‌های قدیمی دو طرفه بود و هواپیماها در واقع هنگام عبور به صورت بالا و پایین از مقابل هم عبور می‌کردند اما امروز همه راه‌های بین‌المللی یک طرفه شده‌اند و مسیرهای بین‌المللی هوایی موازی هستند.

وی ادامه داد: در دو سال اخیر 30 هزار کیلومتر راه هوایی در قالب طرح فراملی مدیریت آسمان ایرانشهر اجرا کردیم و شبکه راه‌های هوایی کشور در حال تکمیل است.

*با اجرای برنامه توسعه ناوبری هوایی هیچ نقطه کوری در آسمان نخواهیم داشت

 مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها بیان کرد: امروز تعداد پروازهای عبوری از آسمان کشور به صورت متوسط هزار پرواز است که بیش از این رکورد 1431 پرواز در روز ثبت شده است.

مه‌آبادی درباره رفع نقاط کور هوایی گفت: رفع نقاط کور هوایی در برنامه دوم توسعه ریشه داشت که ابتر مانده بود، البته همپوشانی راداری از پوشش مهم‌تر است.

وی گفت: هیچ برنامه توسعه سامانه ناوبری در برنامه توسعه شرکت در سنوات گذشته تهیه نشده بود که ما تهیه و اجرا کردیم و با اجرای برنامه توسعه ناوبری هوایی هیچ نقطه کوری نخواهیم داشت.

*تجاری‌سازی شرکت فرودگاه‌ها

 مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها بیان کرد: طرحی تحت عنوان تجاری‌سازی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تهیه شد که یکی از خروجی‌های آن شرکتی شدن فرودگاه امام خمینی (ره) بود.

مه‌آبادی بیان کرد: زمانی که شرکت فرودگاه‌ها را تحویل گرفتیم 1300 میلیارد تومان درآمد داشت که 350 میلیارد تومان آن با خارج شدن فرودگاه امام از شرکت فرودگاه‌ها کسر شد.

وی گفت: تلاش کردیم درآمدها در شرکت فرودگاه‌ها افزایش یابد و شرکتی زیان‌ده به شرکتی حداقل به ظاهر سودده تبدیل شد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول