اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

احد رضایی در گفت وگو با فارس:

جزئیات توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی تشریح شود/ کتاب ها را کجا ثبت سفارش کنیم؟

مدیر انتشارات ویژه نشر با بیان اینکه از روز گذشته وزیر ارشاد اعلام کرده که طی دستور هیأت دولت ارز نمایشگاه کتاب برای کتاب های خارجی تخصیص یافته، گفت: این ارز چگونه توزیع خواهد شد؟

جزئیات توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی تشریح شود/ کتاب ها را کجا ثبت سفارش کنیم؟

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، وزیر ارشاد روز گذشته با حضور در نمایشگاه کتاب اعلام کرد با مصوبه دولت و پیگیری های معاون اول رئیس جمهور ارز 4200 تومانی به کتاب های خارجی در نمایشگاه تخصیص یافته است.

در این رابطه گفت وگویی با احد رضایی مدیر انتشارات ویژه نشر صورت گرفت که مشروح آن در زیر می آید:

رضایی در پاسخ به این سوال که شما به عنوان عرضه کننده کتاب های خارجی از روز گذشته با اعلام تخصیص ارز وضعیت چگونه ای داشته اید، گفت: واقعیت این است که من پیش از نمایشگاه این پیش بینی را داشتم و برای عدم رخداد چنین مشکلاتی با آقایان شهرام نیا و امیرزاده صحبت کردم و اعلام کردم چون چنین خطری را حس می کردم که ممکن است چند گانگی ارز در نمایشگاه به وجود آید.

وی گفت: مسئولان پیش از نمایشگاه مشغول امور اجرایی شدند و البته شاید پیش بینی این مشکل را هم نداشتند ولی با سپری شدن نیمی از روزهای نمایشگاه مشکلاتی پیش آمد ولی روز گذشته وزیر ارشاد اعلام کرد ظاهرا با صحبت هایی که با معاون اول رئیس جمهور صورت گرفت قرار است مقداری ارز به نمایشگاه تخصیص یابد و این موضوع روز گذشته از سوی آقای صالحی رسما اعلام شد اما باید برای این میزان تعیین راهکار صورت گیرد.

به گفته مدیر انتشارات ویژه نشر باید مسئولان راهکار توزیع را مدنظر قرار دهند که بر چه اساسی این ارز توزیع می شود، چرا که سوالات بسیاری در حال حاضر مطرح است و باید درباره جزئیات تخصیص و اینکه به هر ناشر چه میزان ارائه خواهد شد شفاف سازی شود. متاسفانه هنوز جزئیات اعلام نشده است.

وی افزود: از روز گذشته هم در پی این مسئله هستیم تا به توافق با ارشاد برسیم که این ارز به چه شکل ارائه خواهد شد.

رضایی تصریح کرد: متاسفانه به این دلیل از ابتدا مقدار ارز و نحوه تخصیص دادنش مشخص نبود، راهکاری هم پیش بین نشده لذا ناچاریم امسال را بگذرانیم اما باید برای سال بعد از پس از نمایشگاه سی و یکم چاره اندیشی کنیم.

این ناشر با بیان اینکه فروش متمرکز تنها راه حل این مسئله است، گفت: باید فروش نمایشگاه متمرکز باشد در این صورت هم از چند گانگی کتاب، از چند گانگی قیمت جلوگیری خواهد شد و سال چاپ کتاب ها نیز مشخص می شود. ضمن اینکه به میزان فروش هر ناشر در نمایشگاه کتاب مقدار ارزی که باید ارائه شود مشخص می شود. به طور خلاصه امسال باید با تفاهم و همفکری مشکل را حل کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که فکر می کنید از امروز این تزریق ارز چقدر به فروش کمک خواهد کرد، گفت: یکی از دل نگرانی های ما این است که 60 درصد از روزهای نمایشگاه به پایان رسیده ولی باز هم با رسانه ای شدن این موضوع و تخصیص ارز می توان مخاطبان را به نمایشگاه برگرداند. باید مسئولان مدنظر قرار دهند که این موضوع عطق به ماسبق نشود. باید دستور داده شود از روز گذشته این ارز در نمایشگاه اجرایی شود. ما هم پیگیر این ماجرا هستیم.

* کتابها کجا ثبت سفارش شوند؟

رضایی در مورد بحث کتاب هم گفت: متاسفانه ما همیشه زمان نمایشگاه که می رسد یاد مشکلات کتاب ها خصوصا کتاب های وارداتی می افتیم، واقع امر این است که در هر صورت ممکن است ما به خیلی از کالاهایی که در داخل تولید نمی شود نیازمند باشیم. به کتاب هم به عنوان منبع علمی روز جهان نیاز داریم. به خصوص اینکه کالایی که قرار است در داخل کشور تولید شود باید به استانداردهای جهانی نزدیک باشد. نگرانی ما برای پس از نمایشگاه است چرا که دغدغه ها پایان می پذیرد اما ما نگرانیم چرا که هر کالا برای ورود به کشور باید ثبت سفارش داشته باشد. ولی ثبت سفارش کتاب کجا تعریف شده است؟؟

به گفته رضایی وقتی به ما می گویند کتاب باید ثبت سفارش شود، ما می پذیریم اما کجا باید آن را ثبت کنیم؟ کاغذ، موبایل و فلز برای واردات ثبت سفارش می شوند اما کتاب از ابتدای انقلاب بدون انتقال ارز وارد می شده، کتاب های ما الان در گمرک مانده و به ما اعلام می کنند ثبت سفارش باید انجام شود اما ما نمی دانیم باید کجا این کار را انجام دهیم.

مدیر انتشارات ویژه نشر افزود: نگرانی ما برای پس از نمایشگاه کتاب است. باز هم کتاب های ما در گمرک می مانند. باید بدانید ارزش کتاب و مسئله ترخیص نکته مهمی است که متاسفانه تابع ارزش کتاب هستند و اینها تابع ثبت سفارش، ما نمی گوییم ثبت سفارش صورت نگیرد اتفاقا ما در پی این ثبت سفارش ها هستیم تا از این طریق ارز دریافت کنیم. پس باید برای این مسئله فکری کنند.

این عرضه کننده کتاب های خارجی توضیح داد: ثبت سفارش کتاب یا باید در وزارت ارشاد یا وزارت بازرگانی و یا گمرک صورت گیرد تا در آن وزارت ارشاد، وزارت بازرگانی و گمرک آمار ورود را داشته باشند.

وی در پاسخ به اینکه برای نمایشگاه کتاب از شما ثبت سفارش خواسته شد یا نه، گفت: کتاب هایمان چون برای 10 روز نمایشگاه کتاب آمده بود ترخیص شد اما پس از نمایشگاه کتاب ها را چگونه ترخیص کنیم. باید محلی برای ثبت وجود داشته باشد. درا ین صورت دلار 4200 تومان به آن تخصیص می یابد.

به گفته این توزیع کننده در قانون مقررات صادرات و واردات باید مشخص شود چه سازمانی ثبت سفارش را انجام می دهد تا ما دچار اختلال اداری نشویم. اگر ما دچار مشکل شویم دانشجو، دانشگاه و محقق دچار مشکل خواهند شد و کتاب ما یک ماه در گمرک می ماند. او هم ناچار است چون طبق دستورالعمل، عمل می کند اما ما امیدواریم قراری با وزارت بازرگانی و گمرک گذاشته شود تا مشکلات حل شود.

* عرضه 11 هزار و 300 کتاب انگلیسی در ویژه نشر

وی درباره ناشرانی که کتاب هایشان را در نمایشگاه عرضه می کنند هم گفت: شرکت انتشارات ویژه نشر با 26 سال سابقه دو سالی است که کار خود را به شکل تخصصی در حوزه های هنر، علوم انسانی و معماری بنا نهاده است و کتاب های مهندسی و پزشکی را از سوی شرکت دیگری توزیع می کنند. دلیل این مسئله این است که سرویس بهتری ارائه دهیم و کار تخصصی شود.

وی افزود: بر این اساس امسال 11 هزار و 300 عنوان کتاب انگلیسی زبان درباره موضوعات علوم انسانی و هنر به نمایشگاه آوردیم و 4 هزار عنوان کتاب عربی نیز عرضه می کنیم. اگر 2 جلد متوسط از هر کتاب به نمایشگاه آمده باشد در بخش علوم انسانی 20 هزار جلد، در بخش هنر 9500 جلد، عربی 12 هزار جلد در مصلی حضور دارند.

وی به کتاب های لاتین اشاره کرد وگفت: کتاب های انگلیسی زبان ما مربوط به چند ناشر هستند که در نمایشگاه عرضه می شوند از جمله کمبریج، روتلج، بریل و کتاب هایی مربوط به ناشران انگلیسی، آمریکایی و.... ما کتاب های مهم دانشگاه آمریکا و اروپا را در نمایشگاه عرضه می کنیم. کمبریج امسال به ما نمایندگی انحصاری داد تا در نمایشگاه کتاب آثارش را عرضه کنیم. 500 عنوان و از هر عنوان 2 جلد وارد نمایشگاه شده است. خوشبختانه با استقبال خوبی هم مواجه شدند چرا که این ناشر دو سالی نمایشگاه کتاب را تحریم کرده بود.

وی به بخش عربی هم اشاره کرد و گفت: در بخش عربی دو ناشر از مصر، یک ناشر از عراق، سوریه و لبنان داریم که سال هاست با ما کار می کنند.

* بازگشت به مصلا و استقبال مردم

رضایی در ادامه سخنانش با استقبال از بازگشت نمایشگاه کتاب به مصلی امام خمینی گفت: مردم از این بازگشت استقبال کردند چون فاصله نمایشگاه تا محل تدریس و کارشان کمتر از شهر آفتاب است و شاید ظرف دو ساعت به نمایشگاه آمده خرید می کنند و بازمی گردند اما نکته مهم درباره شهر آفتاب وجود خاک بود. ما زیر چادر بودیم و هر روز می دیدیم روی کتاب های ما خاک می نشیند. این مسئله باعث می شد که ناشران پس از نمایشگاه کتاب ها را تحویل نمی گرفتند اما خاک امسال کمتر است و این از حسن های مصلی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول