اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

دبیر شورای عالی مناطق آزاد

با قاچاق در مناطق آزاد مبارزه می‌کنیم/ ایجاد پنجره واحد خدمات تا شهریور برای شفافیت اطلاعات

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری گفت: با پدیده قاچاق در مناطق آزاد مبارزه می‌کنیم. در چندین سال گذشته چنان بر طبل قاچاق کالا در مناطق آزاد کوبیده شده و می‌گویند قاچاق وجود داشته است، اما برآوردها حدود 9 درصد است.

با قاچاق در مناطق آزاد مبارزه می‌کنیم/ ایجاد پنجره واحد خدمات تا شهریور برای شفافیت اطلاعات

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به نقش مناطق آزاد در جایگاه و تحقق شعارهای سال، اظهار داشت: طبق قانون مناطق آزاد تأسیس آنها آنها اقدامی علمی و دقیق بوده که در دوره خاص به نتیجه رسید، این مناطق عموماً در پیرامون کشور هستند و به دلیل آنکه توجه کمتری می‌شد، با تأسیس مناطق،‌ انسجام و قدرت مهم اقتصادی و شرایط لازم برای وحدت بین سیاست‌های داخل و پیرامون فراهم کرد.

وی با اشاره به 9 هدف برای تأسیس مناطق آزاد ویژه، مهمترین آنها را سرمایه‌گذاری، اشتغال، تجارت کالا، ‌توسعه و عمران دانست و افزود: از سال 94 به بعد 5 برنامه مشخص به دبیرخانه ابلاغ شد. عملکرد دبیرخانه خوب بوده اما نواقصی داریم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد به صادرات کالا اشاره کرد و گفت: سالانه 30 درصد باید در صادرات رشد داشته باشیم و در سال 96، یک میلیارد و 49 میلیون دلار صادرات به خارج وجود داشته و به همین میزان نیز سهم واردات به مناطق آزاد بود، بنابراین تراز تجاری مناطق منفی نیست.

بانک به ضرورت تأسیس مناطق جدید پرداخت و یادآور شد: منطقه آزاد ارس 143 میلیون دلار صادرات در سال 93 داشته و سهم واردات 110 میلیون دلار بوده و این رقم منهای واردات تولید مناطق به داخل کشور است. عملکرد قانون مناطق آزاد بسیار خوب است و تراز تجارت در مناطقی مانند قشم و چابهار هم مثبت است. امسال در قشم 750 هزار نفر در 20 روز نوروز بازدید کرده‌اند و عمدتاً مقصد گردشگری بود، اما در سه سال قبل عمدتاً خرید بوده است، بنابراین مناطق آزاد مرحله به مرحله بالغ می‌شوند.

وی افزود: با جذب و اعتماد و امنیت اقتصادی برای فعالان اقتصادی، می‌توان عملکرد بهتری داشت. وقتی در کشورهای همسایه برای ایجاد مناطق آزاد تصمیم گرفته می‌شود، محکم قانون را اجرا می‌کنند و همه زمینه آن فراهم می‌شود. بخشی از عدم اجرای قانون به دولت بازمی‌گردد و بقیه دستگاه‌ها نیز هستند.

مشاور رئیس‌جمهور با بیان اینکه هماهنگی میان گمرک، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دبیرخانه وجود دارد، تصریح کرد: نباید با ابهامات مقابله کرد، بلکه توضیح نیاز است و رویکرد تفاهمی اگر ادامه یابد، مسئله قوانین و مقررات حل می‌شود. برای مناطق جدید چارچوب‌های خوبی تهیه شده و در بحث مساحت و برخی موارد تجدیدنظر صورت گرفته است. نیاز به مساحت گسترده نیست.

وی تأکید کرد: اگر مناطق آزاد در محدوده‌های شهری باشد، با رویکرد سیاست توسعه مناطق حاشیه‌ای مشکل ایجاد می‌کند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد اقتصادی با تأکید بر اینکه نگرانی از تعداد کم و زیاد شدن مناطق محور نیست، عنوان کرد: مناطق موجود کمتر از نیم درصد از مساحت کشور را دارند و این مناطق داخل کشور حضور داشته تا بر اساس مدل و طراحی بتوانند خارج از بروکراسی و فضای اقتصاد داخلی روش جدیدی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی ایجاد کنند. باید کاری کنیم که رویکردها اجرا شود. سال 95 حدود هزار واحد صنعتی در مناطق آزاد داشتیم و اکنون 1400 واحد صنعتی و معدنی فعال هستند و 278 هزار نفر مشغول کارند. 22 میلیارد دلار صادرات مناطق آزاد و ویژه است و در سال 96،  13 میلیون گردشگر از کل مناطق بازدید داشتند.

به گفته بانک در چندین سال گذشته چنان بر طبل قاچاق کالا در مناطق آزاد کوبیده شده و می‌گویند قاچاق وجود داشته است، اما برآوردها حدود 9 درصد است. وجود قاچاق در مناطق شرایط رقابتی و تولید را قطعاً با شکست مواجه می‌کند و با آن مبارزه می‌کنیم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد پنجره واحد خدمات میانه سال جاری تکمیل خواهد شد تا اطلاعات ورودی، برآیندها و خروجی کالاها و خدمات را ثبت خواهد کرد و با داشتن این اطلاعات سرمایه‌گذار خیالش راحت‌تر خواهد بود.

وی با اشاره به رویکرد افزایش 30 درصدی حجم تجارت در مناطق آزاد عنوان کرد: به دنبال ایجاد بورس بین‌الملل برای جذب سرمایه در مناطق آزاد هستیم.

بانک افزود: پنجره واحد خدماتی در مناطق، شفافیت را به همراه می‌آورد و امکان دسترسی برای همه به خصوص سرمایه‌گذاران فراهم می‌شود، تا امور مربوطه در یک روز انجام شود، اکنون مجوزها و فرایندهای سرمایه‌گذاری 15 تا 20 روز زمان می‌برد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول