اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  صنفی فرهنگی

صالحی عمران در پاسخ به فارس مطرح کرد

فعالیت جزیره‌ای دستگاه‌ها در حوزه ارائه آموزش‌های مهارتی/ قبول داریم ارتباط صنعت و دانشگاه کافی نیست

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره جزیره‌ای عمل شدن ارائه آموزش‌های مهارتی از سوی دستگاه‌های مختلف انتقاد کرد و گفت: با تجمیع نهادها و ارائه آموزش‌ها در نظام یکپارچه می‌توان به اهداف عالی در حوزه مهارت‌آموزی و ایجاد اشتغال دست یافت.

فعالیت جزیره‌ای دستگاه‌ها در حوزه ارائه آموزش‌های مهارتی/ قبول داریم ارتباط صنعت و دانشگاه کافی نیست

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با حضور در جمع اصحاب رسانه به سؤالات خبرنگاران درباره چالش‌های پیش روی مهارت‌آموزی، اشتغال، برنامه‌ریزی درسی و عملکرد جزیره‌ای آموزش‌های مهارتی در کشور پاسخ داد.

وی در ابتدا با اشاره به اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای یکی از بزرگ‌ترین دانشگاه‌های کشور با 173 دانشکده و بیش از 220 هزار دانشجو قلمداد می‌شود، اظهار داشت: می‌توان گفت که دانشگاه فنی و حرفه‌ای ظرفیت بالایی در تربیت مهندسین نسبت به سایر دانشگاه‌ها و مراکز دارد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای افزود: بنده 28 سال کار تخصصی در حوزه آموزش‌های مهارتی و فنی در دستگاه‌ها و نهادهای مختلف دارم و معتقدم که آموزش‌های مهارتی در کشور باید تحت یک نظام یکپارچه و هماهنگ با هدف ایجاد هم‌افزایی ارائه شود.

صالحی عمران با اشاره به چالش‌های پیش روی آموزش‌های مهارتی در کشور به جزئیات ارائه آموزش‌های جزیره‌ای و ناهمگون هم اشاره‌ای کرد و گفت: آموزش‌های فنی بدون ارتباط از هم ارائه می‌شوند و متولیان مختلفی هم در کشور دارند. به عنوان مثال بخشی از آموزش‌ها در وزارت آموزش و پرورش به صورت آموزشگاه‌های کار و دانش و بخشی در دانشگاه جامع علمی و کاربردی، بخشی در سماء دانشگاه آزاد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ارائه می‌شود.

وی معتقد است که هیچ‌کدام از آموزش‌های ارائه‌شده در سازمان‌ها و نهادهای مختلف ارتباط افقی و عمودی ندارند و از نظر برنامه‌ریزی درسی و آموزشی پاسخگوی نیازهای جامعه و دانش‌آموختگان نیستند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه باید یک شورای ملی مهارت و فناوری طبق مصوبه مجلس ایجاد شود، گفت: در این باره موافق ادغام دستگاه‌ها نیستیم اما با تجمیع آنان و ایجاد هم‌افزایی می‌توان به اهداف عالی نظام آموزشی دست یافت.

صالحی عمران یکی از معضلات فعلی کشور را اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی برشمرد و تأکید کرد: در حوزه آموزش عالی نیازمند اصلاحاتی هستیم که باید منتج به ارائه صحیح مهارت در کشور شود.

وی با اشاره به تفاوت‌های دانشگاه علمی و کاربردی با دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای در حوزه آموزش‌های عام و دانشگاه علمی و کاربردی در حوزه آموزش‌های خاص فعالیت می‌کند و قطعاً این دو دانشگاه با ایجاد یک هم‌افزایی می‌توانند به یک دانشگاه قدرتمند تبدیل شده و برای ارائه آموزش‌های مهارتی با حفظ استقلال یکدیگر و حمایت مجلس نسبت به ارائه آموزش‌های مهارتی اقدام کنند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار داشت: اخیراً ستاد مشترکی میان دو دانشگاه ایجاد شده است که در زمینه کمک به یکدیگر فعال است، به عنوان مثال اگر در کارگاهی نیاز به مربی باشد، با تفاهم دو مجموعه این نقل و انتقال انجام می‌شود.

صالحی عمران در ادامه این نشست از ایجاد دبیرخانه برنامه‌ریزی درسی و ارائه مسئولیت آن به دانشگاه فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: با ایجاد این دبیرخانه بنا داریم تا یکسری تحولات و تغییر در برنامه‌های درسی ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که پرسید مشکل فعلی برنامه‌های درسی دانشگاه فنی و حرفه‌ای چیست، تأکید کرد: برنامه‌های درسی دانشگاه سنتی بوده و باید با تغییر و تحولات روز، تغییر کنند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای همچنین از اتمام پروژه‌های با بیش از 70 درصد پیشرفت تا پایان سال 97 خبر داد و گفت: بنا داریم تا 40 رشته ناپیوسته دارای متقاضی را با همکاری شورای گسترش اضافه کنیم تا از پتانسیل‌های این دانشگاه بیش از پیش استفاده شود.

صالحی عمران همچنین از ارائه پیشنهادی به وزارت آموزش و پرورش با هدف تربیت استادکار و مربی در دوره 4 ساله آینده خبر داد و اضافه کرد: قطعاً وزارت آموزش و پرورش در هنرستان‌ها و مراکز کار و دانش خود طی 4 سال آینده با کمبود مربی و معلم فنی مواجه خواهد شد و ما با ظرفیتی که داریم این خلاء را می‌توانیم جبران کنیم.

وی همچنین درباره آموزش‌های مهارتی برای سربازان نیز گفت: با تصمیم ستاد کل نیروهای مسلح در مرحله آزمایشی 100 هزار سرباز در سال با همکاری دانشگاه فنی و حرفه‌ای و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای آموزش‌های مهارتی را فرا می‌گیرند که این میزان تا 500 هزار نفر در سال هم طبق وعده ستاد کل نیروهای مسلح خواهد رسید.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: تجهیزات و امکاناتی در مجموعه‌های نیروهای مسلح وجود دارد که می‌تواند در اختیار افزایش مهارت‌آموزی سربازان قرار گیرد و در این باره سربازان از اوقات فراغت خود در جهت مصالح ملی استفاده خواهند کرد.

صالحی عمران در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس در این نشست رسانه‌ای مبنی بر اینکه چرا تاکنون هماهنگی و همکاری میان دستگاه‌های ارائه آموزش‌های مهارتی صورت نپذیرفته است و آیا به عنوان یک دانشگاه تخصصی در این زمینه اقدامی برای ایجاد این هماهنگی انجام داده‌اید یا خیر، تصریح کرد: در این باره پاسخ مثبت است و نامه‌نگاری‌هایی با نهادهای مختلف انجام شده و فراتر از آن جلساتی را برگزار کردیم تا ارائه آموزش‌های مهارتی با هم‌افزایی بیشتری دنبال شود.

وی افزود: درباره ایجاد این هماهنگی‌ها با محوریت سازمان برنامه و بودجه نشست‌هایی برگزار شده است که با هدف ایجاد هم‌افزایی، آموزش‌های مهارتی در یک نظام یکپارچه و هماهنگ و فارغ از دیدگاه‌های جزیره‌ای ارائه شود.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره لزوم ارتباط دانشگاه و صنعت با هدف ارتقای کیفی تولیدات صنعتی گفت: قبول دارم که ارتباط زیادی میان صنعت و دانشگاه وجود ندارد و این یک مشکل کلی بین دستگاه‌هاست و ظاهراً دیدگاه‌های جزیره‌ای بیشتر بر روی نظام آموزشی و دستگاه‌ها و حتی صنعت ما وجود دارد و در این باره معتقدم که نباید تمام پیکان انتقادات به سمت جامعه دانشگاهی باشد، بلکه صنعت‌مان باید سفارش‌های خود را اعلام کند.

صالحی عمران با تأکید بر اینکه آماده دریافت نظرات و نیازهای صنعت کشور برای اعمال در برنامه‌های درسی دانشگاه فنی و حرفه‌ای هستیم، گفت: برای اولین بار این موضوع را اعلام می‌کنم که این آمادگی وجود دارد تا صنایع بر اساس نیازهایشان، اعلام نیاز کنند و ما بر اساس این نیازها آموزش‌ها را هدایت کنیم.

وی درباره لزوم ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه به جزئیات بیشتری از برنامه‌های خود در دانشگاه فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: موضوع ارتباط صنعت و دانشگاه را به معاونت پژوهشی دانشگاه سپرده‌ام تا با هماهنگی میان صنعت‌گران و نظام آموزشی، پیشنهادات لازم را ارائه کند و از طرفی معاونت پژوهشی را موظف کرده‌ام تا برای تمام رشته‌های ذی‌نفع صنعتی پیدا کند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای از سفارش‌محور کردن آموزش‌های این دانشگاه خبر داد و گفت: ما بنا داریم تا بر اساس نیازهای صنایع، آموزش‌ها را ارائه کنیم و در این باره برنامه‌هایی را تدوین کرده و در دست اجرا داریم.

صالحی عمران در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره میزان به‌روز بودن تجهیزات آموزشی این دانشگاه، خاطرنشان کرد: قبول داریم که تجهیزات ما باید به‌روز شوند و از دستگاه‌هایی که منابع مالی لازم را در اختیار دارند، برای ارتقای سطح مهارت‌آموزی و آموزش‌ها کمک کنند و سرمایه‌گذاری مناسبی در این زمینه صورت پذیرد، بنابراین سرمایه‌گذاری در آموزش‌های مهارتی به رشد و توسعه اقتصادی ـ اجتماعی و فرهنگی منجر می‌شود.

وی اعلام آمادگی کرد تا کارگاه‌های خود را در اختیار صنایع مختلف قرار داده تا آنان با استفاده از این ظرفیت‌ها نسبت به تأمین نیروی انسانی با مهارت خود اقدام کنند و در نهایت این امر منجر به افزایش فروش محصولات آنان و به‌نوعی فرهنگ‌سازی در این زمینه خواهد شد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای در پاسخ به این سؤال که آیا بنا نداری در حوزه تحقیقات و پژوهش با هدف افزایش کیفیت محصولات ایرانی اقدامات تازه‌ای را دنبال کنید، گفت: سال گذشته بودجه پروژه‌های تحقیقاتی 500 میلیون تومان بود، درحالی‌که این رقم را تا 15 برابر یعنی به 10 میلیارد تومان افزایش دادیم و از طرفی‌ پروژه‌هایی که قابلیت تجاری‌سازی دارند را در سطح دانشجویان مطرح کردیم.

صالحی عمران افزود: از این پس دانشجویی که نسبت به ارائه یک ایده و اختراع جدید اقدام کند، از آن حمایت مالی خواهد شد.  

وی در پایان خاطرنشان کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای دارای 173 دانشکده شامل 115 دانشکده پسران، 52 دانشکده دختران و همزمان دارد که در دوره کاردانی 96 رشته و در دوره کارشناسی ناپیوسته 47 رشته را آموزش می‌دهد؛ 18 درصد دانشجویان در حوزه علوم انسانی، 20 درصد در حوزه هنر و معماری، 2 درصد کشاورزی و 51 درصد فنی و مهندسی مشغول تحصیل هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول