اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ضمن تایید اختلافات عمیق با امارات

دولت مستعفی یمن: سیطره امارات بر «سقطری» غیرقابل توجیه است

دولت مستعفی یمن ضمن اعتراف به اختلاف با امارات، ورود 3 جنگنده حامل تانک و نیروی نظامی این کشور به جزیره سقطری را تایید کرد و اقدامات صورت گرفته در این جزیره را غیرقابل توجیه دانست.

دولت مستعفی یمن:  سیطره امارات بر «سقطری» غیرقابل توجیه است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دولت مستعفی یمن بامداد امروز (یکشنبه 6 می)، طی بیانیه‌ای اقدامات نظامی اخیر نیروهای امارات در جزیره «سقطری» را غیرقابل توجیه دانست.

به نوشته «TRT» در این بیانیه‌ رسمی دلیل اصلی اختلاف میان دولت مستعفی یمن و امارات به عنوان بزرگترین همپیمان عربستان در حمله به یمن، اعلام شد که حول محور حاکمیت ملی و فقدان یک سطح جامع هماهنگی مشترک که اخیرا از بین رفته، است.

این نخستین بیانیه دولت مستعفی یمن درباره اختلافات عمیقش با دولت امارات، پس از گذشت یک سال از بروز این اختلافات به شمار می‌رود. اختلافات بین دولت مستعفی و فراری یمن و امارات به عنوان دومین کشور بزرگ عضو ائتلاف عربی علیه یمن به رهبری عربستان سعودی، از یکسال قبل به دنبال اقدام «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن مبنی بر عزل  «عیدروس الزبیدی» استاندار عدن و وابسته به امارات، تشدید شد.

در این بیانیه تایید شده است که در سومین روز سفر «احمد عبید بن دغر» نخست‌وزیر دولت مستعفی یمن به جزیره سقطری، نخستین جنگنده اماراتی حامل دو خودروی زرهی با بیش از 50 نظامی اماراتی وارد این جزیره شد و بلافاصله پس از فرود آن، دو جنگنده دیگر حامل تانک و خودروی زرهی و نظامی وارد سقطری شدند و این اقدام موجی از نگرانی را در جزیره به وجود آورد. نیروهای اماراتی ابتدا، کلیه ورودی‌های فرودگاه سقطری را تحت کنترل گرفتند و به نیروهای حراست در فرودگاه و امنیت ملی و سیاسی و کارمندان بخش گمرک اعلام کردند که تا اطلاع ثانوی تعطیلند و پس از آن اقدامی مشابه در تنها بندر این جزیره انجام دادند و آن را نیز تعطیل کردند.

دولت بن دغر، این اقدام نظامی امارات را غیرقابل توجیه دانست و اعلام کرد: اماراتی‌های حاضر در این جزیره از سه سال پیش تا کنون، در حکم شهروند به شمار می‌رفتند و هیچ اتفاق جدیدی در وضعیت سیاسی و نظامی جزیره روی نداده بود که مستوجب سیطره نیروهای اماراتی بر بندر و فرودگاه سقطری باشد.

در ادامه این بیانیه آمده است: وضعیت کنونی در جزیره سقطری و سیطره نیروهای اماراتی بر بندر و فرودگاه آن، در واقع بازتاب اختلافات میان دولت مشروع یمن (اشاره به دولت هادی) و برادرانمان در امارات است. دولت یمن هیأت نظامی سعودی را که جمعه پیش وارد این جزیره شد، در جریان آخرین تحولات سقطری که موجب ایجاد این نگرانی شده، قرار داد.

سقطری در واقع یک مجمع الجزائر یمنی شامل 6 جزیره است که دارای جایگاه راهبردی ویژه‌ای در اقیانوس هند و شاخ آفریقا و خلیج عدن است و امارات که اکنون بخش‌های زیادی از سواحل و اراضی جزیره «سقطری» را ، تحت کنترل خود گرفته است، می‎خواهد این جزیره مهم یمن را به مرکز نفوذش در خلیج عدن و شاخ آفریقا تبدیل کند. 

انتهای پیام/غ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول