اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

از سوی شورای عتف اعلام شد

سیاست‌های پژوهش و فناوری کشور در زمینه محیط زیست

سیاست‌ها و اولویت‌های پژوهش و فناوری کشور در زمینه محیط زیست از سوی شورای عتف اعلام شده است.

سیاست‌های پژوهش و فناوری کشور در زمینه محیط زیست

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سیاست‌های پژوهش و فناوری کشور در بازه زمانی تا سال 1400 در 14 زمینه مختلف مشخص شده است. 

بر این اساس، اولویت اول پژوهش و فناوری کشور در زمینه محیط زیست است که 11 اولویت در این زمینه مشخص شده است. 

ارتقای جایگاه علوم پایه به عنوان پیشران پژوهش و فناوری به منظور گسترش مرزهای دانش برای حفاظت از محیط زیست اولین اولویت پژوهش و فناوری در زمینه محیط زیست است.

توسعه فناوری در زمینه کاربرد روش‌های غیرشیمیایی و بیولوژیک و سازگار با محیط زیست به جای نهاده‌های شیمیایی در تمام بخش‌ها و اندازه‌گیری باقی‌مانده آنها، ارتقای فناوری‌ها با هدف پیشگیری، کنترل و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی در تمام بخش‌ها، توسعه فناوری و ارتقای سامانه‌های مرتبط با ارتقای بهداشت، ایمنی و محیط زیست در تمام بخش‌های کشور و توسعه دانش فنی فناوری‌های سازگار با محیط زیست با تأکید بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای نیز اولویت‌های دیگر در زمینه محیط زیست است.

توسعه پایدار و بهبود کیفیت زندگی بر پایه حفاظت از سرمایه‌های طبیعی محیط زیست و بهبود الگوی مصرف، طراحی و توسعه فناوری‌های نو مشتمل بر فناوری زیستی، نانوفناوری و مهندسی ژنتیک در حفاظت، بهبود و توسعه پایدار منابع طبیعی در محیط زیست به ویژه تالاب‌ها، حیات‌وحش و تنوع‌زیستی کشور، توسعه فناوری‌های نو برای تولید انرژی از زباله‌های شهری و زیست توده در تأمین انرژی مناطق روستایی و فرهنگ‌سازی حفاظت از منابع طبیعی، محیط زیست و تنوع‌زیستی کشور از دیگر اولویت‌هاست.

همچنین استفاده از فناوری‌ها از جمله تولید فیلترها، استفاده از نانوذرات و عوامل تثبیت‌کننده یا جاذب‌ها در راستای کنترل آلاینده‌های زیست محیطی با تأکید بر ریزگردها و ذرات معلق و همچنین آمایش مدیریت سرزمین مبتنی بر توان زیست‌بوم‌های محیطی جزو اولویت‌های دهم و یازدهم پژوهش و فناوری کشور در زمینه محیط زیست برشمرده شده‌اند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول