اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

در نشست رسانه‌ای اعلام شد

اعطای ۱۰ دوربین طلایی در دومین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران

رئیس انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران از حضور ۲۵۵ عکاس در این رویداد خبر داد و گفت: در این دوره ۱۰ دوربین طلایی در دو بخش تک‌عکس و مجموعه عکس اهدا می‌شود.

اعطای ۱۰ دوربین طلایی در دومین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس، نشست رسانه‌ای دومین دوره اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی ایران پیش از ظهر امروز (شنبه 15 اردیبهشت) در خانه شماره 2 هنرمندان ایران برگزار شد.

 

 

* حمایت حقوقی از عکاسان مطبوعاتی

حمید فروتن رئیس انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران در آغاز این نشست اظهار داشت: انجمن ما یک سمن (NGO) است که بودجه‌ای ندارد و بخشی از هزینه‌های جاری را از طریق حق عضویت تأمین می‌کند. 

وی ادامه داد: کمیته عضوگیری ما به شدت سختگیر است و عکاسان برای عضویت باید از فیلترهایی عبور کنند.  عکاسان حق‌التصویر و پاره وقت رسانه‌ها در انجمن ما عضو هستند. ضمن اینکه عکاسان خبرگزاری‌ها و رسانه‌های خارجی که در ایران حضور دارند هم می‌توانند در این رویداد شرکت کنند.

رئیس انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران افزود: ما در زمینه حقوقی اعضای انجمن را پوشش می‌دهیم و اگر عکسی از عکاسان عضو انجمن در جایی بدون ذکر منبع استفاده شود، امکان پیگیری حقوق مادی و معنوی آن را داریم.

فروتن درباره دیگر خدمات انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی اظهارداشت: طی جلساتی که داشتیم، مسئولان طرح ترافیک را مجاب کردیم که یک عکاس خبری در اولویت دریافت طرح ترافیک است.

* حضور 255 عکاس مطبوعاتی در دومین دوره اعطای نشان

رئیس انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران درباره اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی ایران گفت: برای دومین دوره به کمک شورای سیاست‌گذاری، آیین‌نامه و اساسنامه اجرایی را با حضور چهره‌هایی نظیر محمد فرنود، سیف‌الله صمدیان، رضا معطریان و نیوشا توکلیان تدوین کردیم.

وی درباره بخش‌های دومین دوره اعطای نشان اظهار داشت: 5 بخش عکاسی مستند اجتماعی، خبری، ورزشی، محیط زیست و پرتره را انتخاب کردیم و البته یک بخش امسال اضافه کردم با عنوان «مالتی مدیا» و امیدواریم سال بعد با تعداد بی‌شماری اثر مواجه شویم.

رئیس انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران ادامه داد: «دوربین طلایی» به عنوان نشان عکس سال مطبوعاتی ایران در 5 بخش فوق به تک‌عکس و مجموعه عکس تعلق می‌گیرد که در مجموع 10 نشان می‌شود. بخش مالتی مدیا هم نشان مخصوص خود را دارد.

فروتن گفت: 255 عکاس در این رویداد شرکت کرده‌اند که در بخش عکس خبری 40 مجموعه و 566 تک‌عکس دریافت کرده‌ایم. در بخش ورزشی 16 مجموعه و 262 تک‌عکس ورزشی، 10 مجموعه و 203تک‌عکس در بخش پرتره مطبوعاتی، 26 مجموعه و 195 تک‌عکس در بخش محیط زیست و 83 مجموعه عکس (شامل 522 عکس) در بخش مستند اجتماعی توسط دبیرخانه دریافت شده است. همچنین 17 اثر مالتی مدیا از 10 عکاس دریافت کرده‌ایم.

* تقدیر از 3 پیشکسوت عکاسی

وی اضافه کرد: هر ساله از چند پیشکسوت مطبوعاتی تقدیر به عمل می‌آوریم که کمیته‌ای از اساتید و پیشکسوتان عکاسی شامل محمد سیار، سید عباس میرهاشمی، محسن شاندیز، محمد نوروزی و فرهاد سلیمانی بانی انتخاب هستند.

فروتن گفت: یک بخش تقدیر ویژه هم داریم که از امسال اضافه شده و در نخستین گام استاد اسماعیل عباسی به پاس تلاش ارزشمند در زمینه تدریس، تألیف و ترجمه در زمنه عکاسی خبری تقدیر می‌شود.

رئیس انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران درباره مراسم اختتامیه اظهار داشت: عصر 23 اردیبهشت مراسم در خانه هنرمندان برگزار می‌شود و آثار برگزیده به مدت یک هفته در گالری تابستان خانه هنرمندان روی دیوار می‌رود. 

وی اظهار داشت: اگر منابع مالی تأمین شود، چاپ کتاب آثار برگزیده را مد نظر داریم. 

فروتن در پاسخ به پرسشی درباره حمایت وزارت ارشاد از این رویداد گفت: توقع داریم با نزدیک شدن به برگزاری رویداد، معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری نزدیکتری با ما داشته باشد.

رئیس انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهاد مراسم یادبود «عباس عطار» توسط عده‌‌ای از عکاسان مطرح شد، ما به همین دلیل فردا (یکشنبه16 اردیبهشت) ساعت 18روبروی درب اصلی خانه هنرمندان مراسم یادبودی برگزار خواهد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول