اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

عکاس جنگ در گفت‌وگو با فارس:

با آغاز جنگ حس کردم اسلحه‌ام دوربین است/ مشکل بی‌آبی من را به عکاسی از آب کشانده است

اباصلت بیات گفت: با آغاز جنگ به نظرم رسید که اسلحه من باید دوربینم باشد و مسائل جبهه‌ها را با زبان عکس به مردم منتقل کنم.

با آغاز جنگ حس کردم اسلحه‌ام دوربین است/ مشکل بی‌آبی من را به عکاسی از آب کشانده است

اباصلت بیات از عکاسان سال های انقلاب و دفاع مقدس در گفت و گو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، از انتشار کتاب عکس «اباصلت بیات» از مجموعه کتاب های عکاسان جنگ توسط انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس خبر داد و گفت: در این کتاب 176 قطعه عکس از بین هزاران قطعه انتخاب شده و مورد استفاده قرار گرفته است. این کتاب در 2 قطع خشتی بزرگ و جیبی منتشر شده است.

وی افزود: از سال 52 عکاسی را آغاز کردم که ابتدا از طبیعت عکاسی می کردم اما با وقوع انقلاب وارد فضای عکاسی انقلاب شدم هرچند پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اجازه عکاسی نداشتم ولی باز هم عکس هایی از انقلاب گرفتم که عاشورای 57 معروفترین رویدادی است که عکاسی کردم.

*با آغاز جنگ حس کردم اسلحه ام دوربین است

این عکاس سال های انقلاب و دفاع مقدس گفت: هادی صفائیه، بنی احمد و اعتمادی اساتید من بودند. با آغاز جنگ من هم مثل همه عکاسان به سمت جنگ کشیده شدم چون دیدم همه به سمت این رویداد می روند از این رو من نیز دوربینم را برداشتم و به جبهه رفتم و به نظرم رسید که اسلحه من باید دوربینم باشد و مسائل جبهه ها را با زبان عکس به مردم منتقل کنم.

بیات گفت: برای حضور در جبهه ها به سختی همسرم را راضی می کردم زیرا با داشتن دو فرزند، جبهه رفتن کار سختی بود اما همین که عملیات اعلام می شد تلاش می کردم هر چند محدود اما به جبهه بروم و عکاسی کنم.

*انتظار پیش از عملیات از جنگ و نبرد دشوارتر است

وی به لحظاتی که از رزمندگان توسط دوربینش ثبت کرده اشاره کرد و گفت: سعی داشتم تصاویر پیش از آغاز عملیات و حالات انتظار رزمندگان را ثبت کنم زیرا زندگی کردن و انتظار کشیدن در دمای 50 درجه سانتیگراد کار به شدت دشواری است و حالات رزمندگان در آن لحظات را در برخی تصاویر به نمایش گذاشته ام و آنهایی که آن خون ها را نردبان پیشرفت خود کردند باید پاسخگو باشند. من بر این باورم که سختی انتظار پیش از عملیات از خود جنگ و نبرد دشوارتر است. خوشحالم که امروز هستم تا بتوانم به واسطه عکس هایم حرف رزمندگان را بزنم.

این عکاس سال های انقلاب و دفاع مقدس یادآور شد: این کتاب متعلق به من نیست بلکه یک اثر ملی است و من برای خلق آن خطرات بسیاری را به جان خریدم تا بتوانم دشواری های دفاع و مقاومت را نشان دهم و ضبط کنم. من سعی داشته ام از غافله عقب نمانم و عکس های من از جنوب تا غرب کشور را پوشش می دهد اما بیشتر عکس های من در عملیات بیت المقدس گرفته شده است. در این تصاویر از سیل اسرا عکس گرفته ام اما متاسفانه پیش از ورود به خرمشهر دچار مجروحیت شدم و این بسیار ناراحت کننده بود اما به محض بهبودی وارد خرمشهر شدم و افتخار می کنم توانستم تصاویری از این عملیات را برای تاریخ ثبت کنم.

این عکاس 65 ساله گفت: باوجود این سن روزانه 8 ساعت عکاسی می کنم. با توجه به مشکل کم آبی مشغول عکاسی از آب هستم و چالش «قطره آب» را ایجاد کردم و روی آن کار می کنیم و قدرت خدا را در خلق قطرات آب به تصویر می کشم این در حالی است که دنیا امروز رو به سوی بی آبی می رود.

وی افزود: این قدرت هنر است که در این سن من را نگه داشته است اما مسئولین از چنین اقدام هایی حمایت نمی کنند. در صورتی که این حرکت را به هر جای دنیا ببریم خریدار دارد اما اینجا حتی حاضر نیستند کار من را ببینند.

بیات در پایان سخنانش گفت: در 18 کشور از جمله ایتالیا، یونان، بنگلادش و ... نمایشگاه برگزار کردم و در بین 110 کشور حائز رتبه شدم. عکسی که روی جلد کتاب قرار گرفته تصویری از آوارگان کرد عراقی است که در ماجرای حمله آمریکا به عراق، ثبت کردم که توانسته جوایز بین المللی را کسب کنم. در این عکس یک اعتراض سیاسی به تجاوز آمریکایی ها را به تصویر درآوردم.

علاقمندان به تهیه کتاب های انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس می توانند به غرفه این ناشر واقع در شبستان مصلا در راهروی 6 غرفه 32 مراجعه کنند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول